Welk soort voedingsbodem moet ik gebruiken? Topsoil is rivierzand

  • Onderwerp starter Sean Vink
  • Startdatum

S

Sean Vink

Guest
Ik ben van plan mijn aquarium volledig opnieuw in te richten, en heb allemaal linkjes klaar staan met dingen die ik moet gaan bestellen. Enige wat ik nog niet heb is dus een voedingsbodem. Ik heb net al rivierzand besteld, omdat dat me erg mooi leek. Maar daar gaan de planten niet heel veel voeding uit halen en dus moet er een voedingsbodem onder. Wat kan ik hier het best voor gebruiken? Gezien het feit dat het onder een laag zand ligt? Het liefst zo goedkoop mogelijk, omdat ik het wel goedkoop wil houden.. Ik was ook van plan om geen CO2 toe te voegen, al heb ik wel ooit een grote jerrycan (naja soort mini jerrycan) heb gekocht met liquid CO2, dit zou ik kunnen gaan gebruiken. Enige tips? Eerste keer dat ik echt fatsoenlijk een aquascape ga maken :D Elke tips zijn welkom!!
 
Je kan i.p.v. een voedingsbodem ook gericht kleibolletjes of voedingscapsules bij de planten stoppen, en let op Vloeibare Co2 is wel een koolstofvorm maar geen echte Co2, sommige wat lastigere planten hebben wel echte Co2 nodig, maar dat ligt dus aan je planten keuze.
 
Voedingsbodem kan ik je niet mee helpen omdat ik dat zelf nog nooit heb gedaan maar er bestaat genoeg vloeibare plantenvoeding voor je planten.
 
Ik zou ook geen voedingsbodem nemen maar zoals Ton al opmerkt capsules of kleibollen voor in de bodem als dat nodig mocht zijn.
 
Ik wilde een groot aantal planten hebben voor de vissen om in te schuilen en gewoon om het overwoekerde effect te krijgen. Zou dit lukken puur door 1 vd 2 opties die genoemd zijn toe te passen? (Vloeibare plantenvoeding of voedingscapsules) En mocht ik voor een van de 2 gaan, wat raden jullie aan? In ieder geval bedankt! :)
 
Wat Johny opnoemde aan vloeibare voeding is voor de planten welke hun voeding uit het water halen voor de andere zou ik voor bolletjes of capsules gaan.
In het onderschrift van @tuinkabouter staat een link voor capsules.
 
Wat dacht je van allebei :petjeaf:

En als je echt goede plantengroei wilt moet je ook een co2 installatie aanleggen.

En goede verlichting mag absoluut niet onbreken.
 
Goede verlichting is ok maar teveel ook weer niet. Daar moet je de voeding op afstemmen.
 
Ik wilde een groot aantal planten hebben voor de vissen om in te schuilen en gewoon om het overwoekerde effect te krijgen. Zou dit lukken puur door 1 vd 2 opties die genoemd zijn toe te passen? (Vloeibare plantenvoeding of voedingscapsules) En mocht ik voor een van de 2 gaan, wat raden jullie aan? In ieder geval bedankt! :)
Beide dus.

Waterplanten halen de meeste voeding uit het water. Moerasplanten halen dit weer uit de bodem.
Dus een goede vloeibare planten voeding en osmocote capsules bij b.v. Cryptocoryne's, zwaarplanten etc.

En vergeet ook de no3 en po4 niet.
 
Een CO2 installatie gaat hem helaas niet worden, dat is me echt te duur en maintenance heavy. Ik probeer alles zo goedkoop mogelijk te houden met makkelijke planten, daar heb ik al heel wat over gegoogled en die links staan al klaar. Een fatsoenlijke planted tank gaat hem in mn eigen huisje later pas worden als er wat meer geld op de bank staat :p Ik denk dat ik gewoon voor capsules ga en de planten daarop aanpas. Maar zover ik weet zijn alle planten root feeders dus dat zit wel goed. Allen hartstikke bedankt!
 
Een CO2 installatie gaat hem helaas niet worden, dat is me echt te duur en maintenance heavy. Ik probeer alles zo goedkoop mogelijk te houden met makkelijke planten, daar heb ik al heel wat over gegoogled en die links staan al klaar. Een fatsoenlijke planted tank gaat hem in mn eigen huisje later pas worden als er wat meer geld op de bank staat :p Ik denk dat ik gewoon voor capsules ga en de planten daarop aanpas. Maar zover ik weet zijn alle planten root feeders dus dat zit wel goed. Allen hartstikke bedankt!
Bestel dan capsules bij lid tuinkabouter. Goed en goedkoop.
 
Je kan op Marktplaats eens kijken voor co2 want dan heb je vaak al voor onder de 100 euro een leuke set. Maar goed ik kan niet in je geldbuidel kijken natuurlijk.
 
Later in je eigen huisje als er meer geld op de bank staat...*warning*...het wordt alleen maar minder.....:rolleyes:
 
Ja ik kan niet je financien beoordelen en je kan anders ook aan bio co2 denken als alternatief.
 

Terug
Bovenaan