Welk soort hout in een Discus aquarium?


P

pieaters

Guest
Hoi allemaal,

Na een 10-tal jaren aquariumervaring, met verschillende biotopen ga ik binnenkort beginnen met het opzetten van een Juwel Rio 400.

Hier komen en 7-tal Stendtker of Piwowarski Red Turquoise discussen in van 11cm.

Inmiddels ben ik op het internet aan het zoeken naar ervaringen met verschillende soorten hout. Ik heb in mijn aquariums alle soorten hout gehad in het verleden. Toch blijf ik het Spiderwood de mooiste grillige soort vinden.

Op het internet zijn niet veel Discusbakken te zien met spiderwood. Heeft dit een betekenis, of ligt het puur aan het feit dat spiderwood over het algemeen duurder is?

Wat zijn jullie meningen over het soort hout in een discus aquarium?

Alvast bedankt ;)
 
Goede vraag Sander, ook ik ben benieuwd naar het antwoord hierop. Ik zit momenteel te wachten op mijn reeds bestelde Eheim Incpiria 400 aquarium voor mijn toekomstige discus vissen.
 
Veel mensen met een discus bak proberen het amazone effect na te bootsen met naar beneden hangende takken en wortels. Dit effect bereik je het beste met de kienhout slagtanden. Zo cre�er je een oerwoud van naar beneden gerichte takken waar de discussen tussen kunnen hangen en hun eitjes graag op afzetten.

Ook geeft dit hout een bruinige kleur aan het water (ph verlagend) wat in een discusvissenbak zeer gewenst is.

Het spiderwood is vaak dunner, grilliger en lijkt meer op losse takjes dan echte flinke boomwortels. Daarbij is het inderdaad duurder en zinkt het een stuk lastiger. En het kleurt het water niet!!
Voor veel mensen is dat een voordeel, maar voor een discusbak niet...


Verder ben ik het helemaal met je eens.. ik ben ook groot fan van spiderwood en heb meerdere prachtige stukken liggen, die nu niet in mijn bak passen maar die ik later in een toekomstige grote bak zeker kwijt wil haha
 
@Black_mollie: bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee!
 
Graag gedaan, heel veel succes!
 
@Black_mollie & Richard,

Bedankt voor de reacties :)!

Ik was er over aan het denken om een ijzeren stang op de steunbalken boven de Rio te bevestigen.
Dit heb ik voorheen ook eens gedaan, met een pvc pijp er omheen, zodat er geen last van roest is.

Daar heb ik toen alle stukken Spiderwood aan vastgemaakt.

Dit gaf een bijzonder mooi worteleffect in de gehele bak.

Is het wel gewoon mogelijk om Spiderwood in een discusbak te houden, ondanks de pH dan niet omlaag zal gaan?
 
Dat pH-verminderende effect van kienhout moet niet overschat worden. Ik heb het nog nooit echt waargenomen. En het is ook zeker niet zo dat alles dat een bruinige kleur aan het water geeft per s� een pH-verlagend effect heeft, zoals impliciet zou kunnen blijken uit het bericht van Black Mollie.

~ Ivo
 
Zo was het inderdaad niet bedoeld Ivo, een terechte kanttekening. Afgezien daarvan is dat wel vaak de reden dat het 'echte' kienhout gebruikt wordt in plaats van andere houtsoorten.

Ik heb zelf ook meerdere soorten in mijn bakken zitten die geen enkel effect op mijn water hebben (qua kleur) of pH.


pieaters zei:
Is het wel gewoon mogelijk om Spiderwood in een discusbak te houden, ondanks de pH dan niet omlaag zal gaan?

Lijkt mij wel, schadelijk is het in ieder geval niet ;) En als jij dat mooi vind, waarom niet? :)
 
:thumbs:

Gezien het prijsverschil tussen kienhout en spiderwood en de hoeveelheid die je in een beetje Discusbak nodig zult hebben mag je wel flink de portemonnee trekken denk ik :)
 
Mascha&Ivo zei:
:thumbs:

Gezien het prijsverschil tussen kienhout en spiderwood en de hoeveelheid die je in een beetje Discusbak nodig zult hebben mag je wel flink de portemonnee trekken denk ik :)

Ja, het is behoorlijk prijzig.

Waarschijnlijk gaat het een combinatie worden van het veenhout, afkomstig van Hans Osendarp en Spiderwood.

Ik heb deze combinatie al bij meerdere mensen gezien, zag er erg mooi uit :)!
 
Discussen kunnen zich beschadigen aan spiderwood...aan "slagtanden" niet tot nauwelijks ;)
 
Vanwaar die beschadigingen? Is het te scherp?
 
duncs zei:
Discussen kunnen zich beschadigen aan spiderwood...aan "slagtanden" niet tot nauwelijks ;)

Gebaseerd op ervaring of ergens anders op? Want als ik op internet kijk, zie ik genoeg bakken met fijne takken. Kijk ik bij de biotoop filmpjes zie ik een mix van fijne en grote stukken hout... al blijft natuur vergelijken met een aquarium lastig...
 
Het lijkt mij in de natuur ook genoeg afgebroken dikke takken liggen die voor verwondingen zouden kunnen zorgen bij de vissen.. kleine takjes zouden dit effect niet mogen hebben lijkt mij. Want dan zou je ze ook niet in andere bakken toe kunnen/mogen passen om deze reden. Andere vissoorten zouden zich dan ook aan het hout open kunnen halen.

Ben dus ook erg benieuwd of dit eigen ervaring is, of een gedachte van wat zou kunnen.
 
Black_mollie zei:
Het lijkt mij in de natuur ook genoeg afgebroken dikke takken liggen die voor verwondingen zouden kunnen zorgen bij de vissen.. kleine takjes zouden dit effect niet mogen hebben lijkt mij. Want dan zou je ze ook niet in andere bakken toe kunnen/mogen passen om deze reden. Andere vissoorten zouden zich dan ook aan het hout open kunnen halen.

Ben dus ook erg benieuwd of dit eigen ervaring is, of een gedachte van wat zou kunnen.

In een aquarium gebeurt het nog wel eens dat discusvissen schrikken, en ze kunnen dan geen kant op. De snelheid waarmee een discusvis door de bak kan klappen is schrikbarend hoog. Als ze met die snelheid langs een scherpe tak klappen dan kielhalen ze zichzelf.


Andere kleinere visjes schrikken misschien ook wel eens maar niet zo hard als een discus door de bak kan klappen.

Ik spreek gelukkig nog niet uit ervaring dat mijn vissen zich verwond hebben maar ik heb het meerdere malen bij anderen gezien dat een vis een fikse wond had, of zelfs enorme bloeduitstortingen vanwege de kracht waarmee tegen een tak of het raam omhoog werd geklapt
 
Niet uit eigen ervaring maar als zo'n lap van minimaal 17cm door de bak schiet heeft ie zo een scherp stuk te pakken waar de schade niet van te overzien is.
Als je ff wacht heb ik wel nog wat hout in de aanbieding die hier uit de bak komt. (heb een voorraadje door de jaren heen gespaard)
 
Okee Duncan,

Je kunt altijd een berichtje sturen tegen die tijd voor het hout :)
 

Terug
Bovenaan