Welk soort Aqua en welke vissen zijn dit


Yannick1989

Member
Lid geworden
20 februari 2018
Berichten
5
Leeftijd
35
Hallo allen,

Ik ben een nieuwkomer uit Putte bij Mechelen in Belgie en stap over van zout water naar een zoet water aquarium. Graag had ik van jullie vernomen welk soort aquarium dit is... Voor mij is dit een groot voorbeeld om net zo een aquarium te maken zoals dit. Zelf heb ik een 350L dus niet zo groot... Ik zou werken met een externe filter van JBL christalprofi e1901 een co2 installatie JBL proflora m2003.

Dus graag jullie volgende vragen waar ik een antwoord op had gehad:

Welke soort planten zijn dit?
Welke soort vissen zijn het?
En van waar komt dit aquarium? (soort?)

Met vriendelijke groeten Yannick.

fotolia_56327844_subscription_xl.jpg
 
Dat is wat ze een "Hollandse bak" (of Dutch Scape) noemen, een bak zonder hardscape.

Ik herken van de planten alleen Limnophilla sessiflora, en volgens mij is de rode plant Althernanthera reinecki.

De vissen zijn Melanotaenia boesemani en Epalzeorhynchos bicolor.
 
Wel een bijzonder mooi ogende aquarium maar heb je geen betere foto van het aquarium zelf ?
Wat vissen betreffen zie ik de regenboogvis en de vuurstaart er in zitten.
Melanotaenia boesemani is regenboogvis.
Labeo bicolor is vuurstaart.
 
Naast M. boesemani zie ik ook nog een andere regenboogvis, ik vermoed zelf M. trifasciata of M. herbertaxelrodi. Ik zie wua planten ook nog cryptocorynes op de voorgrond en een vallisneria-achtige plant waarvan ik niet honderd procent zeker ben of en welke Vallisneria het zou zijn.
 
Het is overduidelijk een mooie planten bak maar voor een beginner is het nog niet zo eenvoudig om dat voorelkaar te krijgen hoor;)
 
En weten jullie toevallig welke stijl van scape dit is?

20180213_105950.jpg
20180213_105945.jpg
 
Bak 2 lijkt mij een nano scape en bak 1 herken ik cichliden in?
 
Bak 2 is denk ik weg te schuiven onder de noemer "nature aquarium" zoals bijvoorbeeld Takashi Amano creëerde.

Voor de Hollandse bak is Willem van Wezel een mooi voorbeeld.

Weet wel dat het heeeel veel tijd kost om zulke aquaria op te zetten én te onderhouden.

Op de diverse fora die specifiek voor dit soort bakken worden ingericht zijn voorbeelden van mensen die per snoeibeurt (eens in de week met wat "pech") dik 2 a 3 uur bezig zijn. En dan heb je het verversen, voeding toedienen en instellen en monitoren van je waardes nog niet benoemd.

En dat je goede verlichting, voeding en CO2 hebt betekend niet direct dat je een bak als dit in een keer goed doet. Het snoeien en planten van iedere plant is iets wat je echt moet oefenen.
 
2 supermooie bakken hoor.
 
Van de eerste bak in de 2e post ben ik niet zo gecharmeerd. Te gemaakt, ik kan hem ook niet onder een bepaalde noemer categoriseren.
 
Ik heb besloten dat ik een amazone stijl ga maken.. Benieuwd :) zondag ga ik de plantjes houden nu ligt het hout te loggen... Ik heb wel gemerkt dat sommig kielhout niet onder water blijft maar komt drijven... Iemand een idee hoe het komt en hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb het voor de zekerheid onder water gelegd met stenen bovenop.
 
Bij sommige kienhoutsoorten duurt het dagen voordat ze goed water hebben opgenomen.
 
Meestal een paar dagen inderdaad.
Maar in sommige gevallen zelfs weken.
 
Klopt met sommige stukken hout moet je heel veel geduld hebben.
 

Terug
Bovenaan