Welk puzzelstukje ligt nog niet helemaal op de goede plek..


V

Visbeek81

Guest
Hoi,

Ik doseer onderhand zo'n ruime 4 maanden met de ei methode.
Nu hoopte ik eerst dat ik met toevoeging van easy Carbo ik al een heel eind zou komen. Alleen is het tegendeel al wel bewezen in mijn bak.

Ik heb daarom vandaag precies 4 weken geleden een co2 set samengesteld en aangesloten op mn bakje.

Het probleem is dat ik vrij langzame plantengroei heb,
en niet alle planten er zuiver en fris uitzien.

Ik voeg toe via de berekening van de site aquarium bemesting. Berekend op een aquarium van 150 liter.
Heb namelijk een Rio 180.

Heb alleen test setjes voor de pH kh gh en no2
Mijn pH zit op ongeveer 7(tetra druppels zijn niet tot op 0, 1 nauwkeurig) en mn kh zit op 8. Volgens de bijgevoegde tabel zit ik Qua co2 op 24 mg/l.

Ik heb de co2 set sochtends om 11u aan, om 2u gaat de verlichting aan (2x 45 watt) en savonds om half 11 schakelt zowel de co2 als de verlichting uit.

Op de ramen ontstaat over een periode van zo'n 3 weken een klein beetje groene alg wat niet erg is, verder zichtbaar nog geen alg (behalve mn achterraam omdat ik die nooit schoonmaak).

Toch heb ik een langzaam groeiende vallesneria nana, een paar anubias waar in zowel de oude als nieuwe bladen gaten komen en nog een rode plant waarvan ik de naam niet ken, die gewoon langzaam afsterft..

Wat doe ik verkeerd..?

Als jullie foto's willen zien zal ik even kijken Hoe ik dat moet hebben want lukt me zo vanaf mn tablet niet 123.
 
Wat zijn de nitraat en fosfaat waarden (en wat voeg je toe wekelijks) en hoeveel plantenvoeding voeg je toe??
Ik zou gezien je beschrijving toch denken dat je tekorten hebt. Je kunt in mijn onderschrift de link van ons fotoalbum zien en daar dus de 80 cm en de 1 meterbak. geeft je mss een indruk hoe de planten het doen met de EI.

Ook is het zo dat planten moeten wennen aan alles en het kan dat het even tijd nodig heeft. De Anubias is geen snelgroeier he.
Een fot zou wel handig zijn als het je lukt ja.
 
Hey John, Bedankt voor de snelle reactie,

Ik kan die waardes niet meten, maar voeg de volgende waardes toe. Dit heb ik rechtstreeks van de site van aquarium bemesting.
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
30.00 ppm K Kalium
0.50 ppm Fe Ijzer
12.93 ppm S Sulfaat
5.00 ppm Mg Magnesium
0.21 ppm Mn Mangaan
0.14 ppm B Borium
0.01 ppm Mo Molybdeen
0.01 ppm Cu Koper
0.04 ppm Zn Zink
1.70 ppm dGH Hardheid

Zelf las ik dat de ideale waarde van de no3 tussen de 25 en 30 moest zitten dus deze heb ik zelf nog iets verhoogd.

Ik voeg deze in de micro en macro oplossingen toe om de dag op maandag tot en met vrijdag en zaterdag en zondag voeg ik geen voedingen meer toe. Dan Ververs ik maandag zo'n 25 liter water.
 
Gebruik je de poeders of de kant en klare flessen voeding??
En in het geval van de poeders is mn vraag hoeveel gram po4 je oplost en in hoeveel ml water??
En hoeveel mililiter doseer je dan per week van de po4??

Ik zou bijna denken dat je een foutje maakt bij wegen of berekenen.
 
Heb dit ook van de website geknipt en dit is wat ik letterlijk ook doe.

Recept voor de Makro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 23,48 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
Voeg 2,6 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
Voeg 7,28 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
Voeg 29,44 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 4,6 gram sporenelementen (CSM+B) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.


Foto's komen er zo aan (als het goed gaat tenminste haha)

Trouwens super dat je zo snel reageert!
 
Op het zakje staat dat je 4 gram fosfaat en 83 gram nitraat dacht ik in 500 ml moet oplossen.
Verder kun je dan lezen hoeveel het je gehalte verhoogd bij een bepaalde dosering.
ik heb een bak hier van 100 liter en doseer wekelijks 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat.

Hiervoor moet ik toevoegen wekelijks 20 ml nitraat en 40 ml fosfaat (ik doseer alles in 1x per week dus).
daarmee voeg ik dus 20/2 toe wekelijks.
Jij doseerd 3x3ml fosfaat lees ik net? Dat is dus 9mg/l per week??
Dat is heel erg veel of begrijp ik iets niet in de uitleg??

Ik moet voor 2 mg/l fosfaat 40ml toevoegen per week. Uitgaande van de 4 gram die ik oplos op 500ml zoals op het zakje staat.

Op het zakje csm+b staat dat je alles op 500 ml moet oplossen en dan per 100 liter ik dacht 2 ml moet toevoegen
 
Ik ben vergeten erbij te zetten dat ik de micro dosering
op dinsdag en donderdag 60ml per keer doe.

En de macro oplossing op maandag, woensdag en vrijdag
40ml per keer toevoeg.
 
Ja ik moet zeggen dat ik de manier van oplossen dus niet zo bereken maar aan de hand van de gebruiksaanwijzing op het zakje. Dus 4 en 83 gram oplossen op een halve liter en alle csm op een halve liter.
Jij gebruikt andere hoeveelheden waardoor ik nu moeilijk zo kan zien of dat teveel of teweinig is.
ik kan je wel adviseren om het water te laten testen of om zelf druppeltest te kopen voor de no3 en de po4.
Dan weet je precies waar je aan toebent.
Als je de EI volgt dan doseer je dus iets over en zou je geen tekorten mogen hebben. Daarom ben ik erg benieuwd naar je waarden.
Op de foto zie ik geen algen eigenlijk en denk bijna dat een vis er de gaten in vreet.

Dus ik wil je vragen om je water te laten testen en dan dat ze de waarden opschrijven voor je of wat nog beter is om druppeltesten te kopen voor de no3 en de po4.
 
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... traat-kno3

Dit is de site van Gilles met dezelfde methode zoals ik beschreef net. Dus 82 gram op 500 ml en dan......
Wat jij schrijft zie ik niet. Maar als je het doet zoals je nu in de link kan lezen dan moet je per 100 liter 20 ml nitraat toevoegen en 40ml fosfaat om wekelijks 20/2 toe te voegen.
Je lost dan 4 gram fosfaat op in 500 ml en 82 gram no3 in 500ml en dan de genoemde hoeveelheid doseren.
Wanneer je dan 20/2 toevoegde en er zou geen verbruik zijn dan kun je max op 40/4 uit.komen
 
Als je bovenin op zijn website klikt op uitleg en advies en dan rechts op de eimethode kom je op deze pagina

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

Daar heb ik mn gegevens in gevuld en daar komt het bovenstaande uit.

Maar die no3,po4 en csm B dus oplossen in 500ml water, zoals jij hierboven beschrijft en ook op de site van hem staat, maar wat dan met die andere poeders? En voeg je dit elke dag of elke week toe?

En ik zal blond en moe zijn maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met 20/2.. Haha.

Begin de kluts kwijt te raken geloof ik.
 
Welke andere bedoel jij dan?
ik voeg alleen dus de nitraat en fosfaat toe en de csm+b (plantenvoeding).

Meer is niet nodig hoor. Met 20/2 bedoel ik dat ik wekelijks 20mg/L nitraat toevoeg en 2mg/l fosfaat.
Weet jij wel hoeveel mg/l je wekelijks toevoegt dan??
En dan bedoel ik niet de mililiters die je noemt maar in mg/l.

Kijk ze zeggen vaak dat een fosfaatgehalte van rond de 2mg/l een mooie waarde is. Nou ik voeg dus wekelijks 2.0mg/l toe en dan na de verversing weer 2.0mg/l. Dus na de verversing heb ik een gehalte van die 2, plus het restant na de verversing in mn bak.

Je hebt bij het volgen van de EI toch wel een uitgangspunt die je aanhoudt om op uit te komen??
Ik bedoel je weet toch wel wat je minimaal in bak wilt hebben aanvoedingssstoffen en wat maximaal??
Dit heeft er niks mee te maken dat je misschien blond bent hoor.
Als ik wekelijks 20/2 toevoeg dan kan ik max op 40/4 uitkomen als er niets verbruikt zou worden.
Hogerkan het nooit worden. ja ok ook de bak produceerd wel nitraat en fosfaat, maar dat laat ik even buiten beschouwing.
 
Ik begrijp je nu beter want ik heb ook maar eens dat laten berekenen voor een bak van 100 liter en krijg dan dezelfde bedragen als jij vertelde. Dwz dat jij per week 3 mg/L fosfaat toevoegt en 24mg/l aan nitraat.
Dat is dus nog meer dan mij want dan schrijf je het als 24/3 zeg maar en ik voeg toe 20/2.
Ik begrijp dan een tekort niet bij jou hoor. Alles moet er dan normaal voldoende in zitten. Of brand je licht erg lang of heb je erg veel licht??
Hoelang brand je verlichting??

Ik heb voor 100 liter laten berekenen. Dan krijg ik dezelfde 24 en 3 eruit maar jij moet meer poeder toevoegen om hierop uit te komen.
In principe zou de hoeveelheid 24/3 voldoende moeten zijn tenzij je veel of lang belicht.

Ik voeg dus alleen nitraat en fosfaat toe met de csm+b en verder is er eigenlijk niks echt nodig tenzij je uit ervaring weet dat er een stog in het leidingwater niet voldoende aanwezig is.

Kalium en magnesiumsulfaat is in principe niet nodig.
 
Wel heb ik van de oude EI gids destijds het advies gehad om de plantenvoeding min 3x de aanbevolen hoeveelheid toe te voegen omdat het anders tekort zou kunnen zijn. Wellicht zit daar dus eentekort als je gewoon de standaard dosering volgt van de csm+b.
 
Ik dacht dat ppm gelijk stond aan mg/l?
Ik voeg aan de hand daarvan 30ppm nitraat en 3 fosfaat toe.
Dus als ik jou 20/2 begrijp voeg ik dan dus 30/3 toe.


En andere stoffen bedoel ik mee dat ik ook nog kaliumsulfaat (K2SO4) en magnesiumsulfaat (MgSO4) toevoeg.
 
Visbeek81 zei:
Ik dacht dat ppm gelijk stond aan mg/l?
Ik voeg aan de hand daarvan 30ppm nitraat en 3 fosfaat toe.
Dus als ik jou 20/2 begrijp voeg ik dan dus 30/3 toe.


En andere stoffen bedoel ik mee dat ik ook nog kaliumsulfaat (K2SO4) en magnesiumsulfaat (MgSO4) toevoeg.

Ja klopt helemaal hoor.
De andere stoffen zijn dus niet echt nodig zoals ik net al schreef. tenzij je weet dat dat in je leidingwater tekort aanwezig is maar in de regel zit dat wel goed.
 
Ok�, dus dan zit ik met die waardes wel goed, en die andere heb ik nog van liggen maar dan maak ik dat op.. Maar waarom gaat dan bijv die rode plant helemaal kapot? Dat kan toch niet van vissen komen die af en toe een hapje nemen..?

Mijn lampen branden nu van 14 u smiddags tot 22:30 uur savonds.. Dus 8,5u.. Is toch niet (te) veel?
 
Nee ik heb ze ook zo n 8,5 uur branden hoor.
Als je verder geen weegfouten hebt gemaakt snap ik het nu ok niet want ja die 24/3 moet voldoende dan zijn.
Ik ben benieuwd of er verder wellicht iemand is die het probleem ziet.
En geef je van de plantenvoeding de aanbevolen dosering??
Ik zou anders eens 3x die dosering gaan toevoegen.
Maar ik hoop dat er iemand opstaat die wel het probleem kan ontrafelen voor je. Heb je geen L nummer ofzo die dit kan doen??
Omdat ik ook helemaal geen algen zie vind ik het toch vreemd mede gelet op wat je doseerd.
 
De enige vissen die ik kan bedenken is mn kersebuik of mn labeo bicolor. Heb geen L - nummers zwemmen..
 
Tja ik snap het niet hoor. Je voegt zover ik kan inschatten voldoende voeding toe.
Ook geen extreme belichting lijkt me dus.
 
Meet je waardes eens na, voor hetzelfde geld gebruik je teveel plantenvoedingen en zit je met toxiciteit. Waardoor je planten dus niet meer groeien.
Als het lijkt alsof je meer als 1 gebrek hebt, kan dit op toxiciteit wijzen.
Je gebruikt veel teveel kalium. Je KNO3 kan je vervangen door MgNO3 en dan heb je ook geen MgSO4 meer nodig. In KNO3 zit veel meer als je planten in verhouding nodig gaan hebben.
Mg is trouwens alleen maar nodig als je GH laag is, of als de verhouding verkeerd is. Maar dit kan je checken bij je watermaatschappij.

Als je niet de moeite wil doen om te testen, zou ik een volledige reset doen.
Ververs 3 keer 50% met telkens een dag tussen zonder toevoeging.

Het lijkt alsof je niet veel planten in je aquarium hebt.
Kan je een totaal shot posten, zo kan ik beter inschatten hoeveel voeding je effectief nodig hebt.

Nooit po4 mengen met ijzer (micro)!
 
Even afgezien van wat de TS in zn bak heeft aan planten heb ik de volgende vraag. Waarom zou er teveel kalium worden gedoseerd??
Ik voeg ook wekelijks 20/2 toe en dat is denk ik echt niet zo heel veel ivm andere gebruikers van de EI.

Zou je toxiciteit kunnen uitleggen want dat is ook mij niet bekend en de chemische kant is niet bepaald mn sterke kant.
De hoeveelheden die de TS toevoegd worden door de calculator aanbevolen voor een bak met zijn inhoud namelijk.

Je moet alle poeders afzonderlijk oplossen in 500ml, dat klopt ja. Wel voeg ik alles in 1x toe zonder problemen.

Met de dosering die de TS toevoegt komt hij op een max van 48/6. Ik heb nog nooit gehoord dat je met deze waarden een groeistop kan veroorzaken, maar daarom vraag ik ook uitleg hiervan als het mogelijk zou zijn.
 
Al een uitgerekend hoeveel kalium er nu word toegevoegd, en wat planten gemiddeld gebruiken?

Toxiciteit heeft hier niet met NO3 of PO4 te maken.
Planten hebben ook bepaalde grenswaardes. Ga er boven en het word toxisch.
Dit kan o.a. de opname van andere stoffen remmen/tegenhouden, of je plant valt gewoon dood.
Als je dus meer toevoegt dan er word gebruikt, en je houd dit lang genoeg vol (zelfs met 50% wissels) kan je na een tijd met een groot overschot zitten. Wat dus voor toxiciteit kan zorgen.

Dat je niets merkt als je alles in ��n keer toevoegt, wil niet zeggen dat er geen reacties ontstaan.
Dat is pure chemie, en daar kun je niet omheen.

De calculator houd rekening met de inhoud, that's it.
Niet bepaald de beste manier om plantenvoeding toe te voegen.
 
Ok ik begrijp dat bij een opeenstapeling er een soort vergiftiging kan ontstaan. Maar dat is dan ook de reden dat wij bij de EI steeds 50% verversen waardoor de nitraat en fosfaat nooit boven bepaalde waarden uit zullen komen.
Los van wat de bak zelf eventueel produceerd.

Ik weet niet hoe ik kan uitrekenen hoeveel kalium er wordt gedoseerd als je 20mg/l no3 toevoegd en 2mg/l fosfaat.
Kaliumnitraat en kaliumfosfaat dus.
Ook weet ik niet bij welke hoeveelheid dit schadelijk is voor de planten.
Maar als men de EI volgt en wekelijks de helft ververst dan zou in mijn geval de hoeveelheid max 40/4 worden. ik weet dus dan weer niet hoeveel Kalium dit betekend. Maar boven een bepaalde waarde kom je niet uit omdat je steeds ververst.
Maar goed ik heb al aangegeven dat de chemie een zwakke kant is van mij. Ik ken geen EI gebruikers die ooit met de waarden die ik toevoeg een vergiftiging hebben gehad.
Maar misschien sla ik de plank wel mis hoor.
 
Nee ik ook niet vandaar ook als onderwerp, de vraag welk puzzelstukje nog niet helemaal goed ligt.. Mn gevoel zegt dat ik er heel dichtbij ben.. Alleen dus nog net niet.. Maar wie weet kom ik er ooit achter haha. Het is ook niet zo dat het slecht gaat.. Zal wel even een totaal plaatje schieten van de bak. Want ik heb nu alleen ge�soleerde("kleine") problemen op foto gezet.
 
voor dit aquarium is de EI methode gewoon teveel.

Dit is je wekelijkse toevoeging:
Visbeek81 zei:
24.00 ppm NO3 Nitraat
3.00 ppm PO4 Fosfaat
30.00 ppm K Kalium
0.50 ppm Fe Ijzer
12.93 ppm S Sulfaat
5.00 ppm Mg Magnesium
0.21 ppm Mn Mangaan
0.14 ppm B Borium
0.01 ppm Mo Molybdeen
0.01 ppm Cu Koper
0.04 ppm Zn Zink
1.70 ppm dGH Hardheid

Kan mij moeilijk voorstellen dat dit elke week word opgenomen, als het de helft is is het al veel.
Zou toch aanraden om NO3, PO4, Fe en Cu na te meten, ofwel 3 wissels van 50% te doen.
En dan de plantenvoeding met de helft verminderen.

Co2 bepalen dmv PH en KH kan alleen maar als de KH de enige buffer is.
Kan dus goed zijn dat je daar ver onder zit.
Zie je de planten assimileren na een paar uur?

Dat je pas na een paar weken alg op de raam jrijgt is al een goed teken.
 
Ik moet toegeven dat de bak niet heel erg beplant is en er wellicht minder voedingsstoffen nodig zijn.
Nu is het wel zo dat je bij de EI overdoseerd en ik zou zelf de toevoeging op 20/2 zetten net als ikzelf in de bakken doe en die zijn echt heel dicht beplant.
Dan heb je in ieder geval genoeg voeding en is er ook geen hele hoge max als er weinig wordt opgenomen.
Dan zou je max op 40/4 uitkomen en dat is opzich geen waarde die kwaad kan. Echter zal deze waarde nooit gehaald worden omdat er natuurlijk wel het een en ander wordt verbruikt.

Ik denk dat bijna iedereen wel last heeft van een beetje groene aanslag op de ramen.

@Backplay, toch jammer dat je geen fan/voorstander bent van de EI. natuurlijk zijn ervele goede methoden maar ik werk er al jaren mee en het bevalt prima met een mooie plantengroei.Maar goed ieder is hier natuurlijk vrij in. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk ;).
 
jessicapilon zei:
@Backplay, toch jammer dat je geen fan/voorstander bent van de EI. natuurlijk zijn ervele goede methoden maar ik werk er al jaren mee en het bevalt prima met een mooie plantengroei.Maar goed ieder is hier natuurlijk vrij in. Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk ;).

Ik ben geen voor of tegenstander van de EI.
De EI is een manier van werken, en is ontstaan met een bepaald doel voor ogen voor mensen die niet/weinig meten.
Het houd geen rekening met wat voor soort en hoeveel planten je hebt bv.
Meer is niet altijd beter. Er zijn genoeg planten die het beter doen bij 5mg NO3 dan bij 20mg.
Het word vaak misbegrepen, Barr geeft een hele andere uitleg over EI dan dat ik soms zie passeren. Hij geeft bv. duidelijk aan dat het niet om de verhoudingen gaat, terwijl je bijna niets anders hoort als verhoudingen.

Zelf pas ik mijn voeding aan de planten aan.
Als ze 10mg NO3 per week nodig hebben, ga ik er geen 20mg in doen. Dat is totaal zinloos!
Zolang je ervoor zorgt dat ze de dagelijkse behoefte hebben, is dit meer als genoeg.
Op deze manier gebruik ik minstens 5 keer minder als jou bv. in een aquarium dat bol staat van de planten.

Plantenvoeding is ook maar een onderdeel van het geheel, er zijn veel meer factoren die meespelen.
Eender welke bemestingsmethode is geen garantie voor mooie plantjes.

Mij maakt het dus niet uit welke methode iemand gebruikt, maar je moet wel begrijpen waarom je een bepaalde methode gebruikt.
 
Oh ja dat wat je zegt is geheel waar ja. ik lees ook steeds over die verhoudingen die allang achterhaald zijn.
Een nadeel is dan weer dat d meeste mensen die de EI gebruiken geen benul hebben van wat een plant nodig heeft. Dus dan is het ook niet te verwachten dat ze minder doseren omdat ze minder voedingsbehoeftige planten hebben.
Natuurlijk is het niet nodig om een bak vol te gooien met voeding.
Maar zolang je niet teveel doseerd is dat niet het ergste.
De meeste mensen hebben nu eenmaal niet de kennis om te bepalen hoeveel voeding de planten behoeven en wat de invloed van het licht of co2 is.
En om dan problemen te voorkomen is het wel een oplossing om "iets" over te doseren.
 
jessicapilon zei:
En om dan problemen te voorkomen is het wel een oplossing om "iets" over te doseren.

idd.
Maar in het bovenstaande geval is die "iets" volgens mij "teveel" aan het worden.
 
Ja hierin heb je zeker gelijk. Gelet op de foto van hedenmiddag vind ik ook dat dit niet zuinig is.
Het grootste deel zal ook werkelijk niet worden verbruikt.
Maar voor iemand als de TS, en voor vele anderen, is het vaak moeilijk of niet in te schatten wat nodig zal zijn in de bak.
Ook ik kan dat waarschijnlijk na enige jaren niet echt.
Dus ik kan me dan voorstellen dat mensen uit veiligheid iets gaan overdoseren.
Maar ja iets is iets anders dan veel te veel ;)
 
Visbeek81 zei:
Mijn pH zit op ongeveer 7 en mn kh zit op 8.
Volgens de bijgevoegde tabel zit ik Qua co2 op 24 mg/l.

Ik heb de co2 set sochtends om 11u aan, om 2u gaat de verlichting aan (2x 45 watt) en savonds om half 11 schakelt zowel de co2 als de verlichting uit.

Als knelpunt zie ik het bovenstaande en is die tabel niet goed.
E.E.A. heb je als het goed is via een PB ontvangen..
 
Heb idd het een en ander ontvangen Tom! Hartstikke bedankt voor je je tijd en meedenken, ik ga er mee aan de slag!
 

Terug
Bovenaan