Welk merk voer


Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
295
Leeftijd
45
Hoi allen,

Ik vroeg me af bij welk (merk) voer jullie zweren? En vooral ook waarom. Zowel droog, levend als diepvries ben ik nieuwsgierig naar….

Ik kon zo snel niet iets vinden over de ervaringen met verschillende soorten/ merken. Is duur bijvoorbeeld beter of goedkoop ook goed?

Ik ga ZA cichliden houden met daarbij passende bijvis.

Vooropgesteld… Ik ervan uit dat deze vraag mag hier, moet geen reclame topic worden maar puur ervaringen delen…. Mag het niet dan verwijder ik het topic natuurlijk.

Ben benieuwd …

Grt Jorrit
 
De kwaliteit van droogvoer is tegenwoordig zo goed dat het je haast onmogelijk wordt gemaakt om een slechte keus te maken. ;) Het ene voer is qua samenstelling net wat beter dan het andere, maar we voeren onze vissen feitelijk zoveel (vergeleken met wat ze in het wild vaak vinden) dat tekorten nauwelijks voorkomen.

Je kunt wel gaan voor optimale resultaten als het gaat om de groei en om kweeksucces. In het algemeen kun je dan zeggen dat voer goed is als het eiwitgehalte 40% + is en het vetgehalte minstens 10% (deze dingen blijken uit wetenschappelijk onderzoek). Verder is het een goed teken als de eerste ingrediënten op het etiket geen goedkope opvullingen zijn zoals graan en soja. Iets met vis of insecten als hoofdbestanddeel is beter. Ook voor zogenaamde plantenetende vissen is dat in de meeste gevallen voedzamer.

Als het om droogvoer gaat, ben ik persoonlijk best wel een fan van het granulaat Sera Immunpro (normaal of mini). Ik heb merendeels bodemvissen en dit spul zinkt vrij snel. Wordt ook altijd goed geaccepteerd.

Dat is wat ik het meest voer. M'n hele top 4 (gewoon persoonlijke voorkeur, niet per se het beste) ziet er zo uit:
1. Sera Immunpro
2. Gevriesdroogde gammarus/buffalowormen
3. Garnalen
4. Rode muggenlarven (diepvriesblokjes)

Het gevriesdroogde spul vind ik altijd handig om de grote eters mee af te leiden, zoals goudvissen. :) Als zij daaraan bezig zijn / ermee vol zitten, kunnen ze het voer van de andere vissen niet wegkapen...
 
@Gino88 rode muggenlarven geven amper wat voeding. Zit niet heel veel voedingswaarde.

Nevertheless.

Diepvries
Oceannutrition artemia met knoflook en spirulina
Oceannutrition zwarte mug

Droogvoer
Dr bassleer
Hikari
Hs Aqua artemia pallets en spirulina pallets

Levend
Artemia
Tubifex
 
Waar blijkt dat uit?
Daar wou je zeker dat ik zeg dat zegt iedereen toch?

Maar neen

Rode muggenlarf
Rode muggenlarve is de larve van de dansmug , muggen welke in grote zwarte zwermen boven sloten te vinden zijn.
Water : 87 %
Proteïnen : 6,7 %
Vet : 1,5 %
Vitaminen : A
Waardigheid : LAAG
Ballaststoffen : Ja
-> lage voedzaamheid, wel spaarzaam voeren omdat de meeste vissen de neiging hebben zich hieraan te overeten.


 
Daar wou je zeker dat ik zeg dat zegt iedereen toch?

Maar neen

Rode muggenlarf
Rode muggenlarve is de larve van de dansmug , muggen welke in grote zwarte zwermen boven sloten te vinden zijn.
Water : 87 %
Proteïnen : 6,7 %
Vet : 1,5 %
Vitaminen : A
Waardigheid : LAAG
Ballaststoffen : Ja
-> lage voedzaamheid, wel spaarzaam voeren omdat de meeste vissen de neiging hebben zich hieraan te overeten.


Ik was gewoon benieuwd naar je onderbouwing. :)

Klopt, er zit een hoop water in vergeleken met droogvoer. Maar is dat erg? Dan geef je er gewoon wat meer van. In de natuur eten vissen ook muggenlarven en andere dingen die veel water bevatten.

De tekst van je quote vind ik weinigzeggend. Op deze manier kun je net zo goed een stelling maken als: levend voer is altijd slechter dan droogvoer. Bijna niemand zal het daarmee eens zijn; mensen hebben het beeld dat levend voer het beste is wat je je vissen kunt geven. Maar oh jee, al dat water in levend voer. ;)
 
Ik was gewoon benieuwd naar je onderbouwing. :)

Klopt, er zit een hoop water in vergeleken met droogvoer. Maar is dat erg? Dan geef je er gewoon wat meer van. In de natuur eten vissen ook muggenlarven en andere dingen die veel water bevatten.

De tekst van je quote vind ik weinigzeggend. Op deze manier kun je net zo goed een stelling maken als: levend voer is altijd slechter dan droogvoer. Bijna niemand zal het daarmee eens zijn; mensen hebben het beeld dat levend voer het beste is wat je je vissen kunt geven. Maar oh jee, al dat water in levend voer. ;)
Zwarte muggenlarf
Zwarte muggenlarve is de larve van de steekmug

Water : 82 %
Proteinen : 10 %
Vet : 4 %
Vitaminen : A-D
Waardigheid : HOOG
Ballaststoffen : Ja

-> Zeer krachtig voer, veel gebruikt bij de voorbereiding om te kweken


ARTEMIA
Artemia zijn pekelkreeftjes, de uitkomst van de eieren van de Artemia, zijn de Artemianaupliën, en worden vaak als kweekvoer gebruikt.
Water : 21 %
Proteïnen : 63 %
Vet : 7 %
Vitaminen : A-C
Waardigheid : HOOG
Ballaststoffen : Ja
-> Zeer hoogwaardige voeding!!

Mysis

Mysis
MYSIS
Mysis zijn aasgarnaaltjes
Water : 80 %
Proteinen : 13 %
Vet : 1 %
Vitaminen : B1
Waardigheid : HOOG
Ballaststoffen : Ja
-> hoge voedingswaarde, bevatten ook kalk, ideaal voor bv. Discussen

Kies toch artemia en Zwarte mug boven rode mug
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Artemia is natuurlijk een ander beest weer dan die "wormachtigen" om het zo te zeggen, en heeft inderdaad een geconcentreerdere voedingswaarde. Dat maakt het efficiënt om snel veel voeding te geven aan bijv babyvisjes. Maar nog steeds is er niks mis met andere soorten dierlijk voer, al dan niet levend. Het is maar net hoe je het voeren aanvliegt..... Nogmaals, vissen krijgen in gevangenschap meer dan genoeg voedingsstoffen binnen. Het is voor de gemiddelde hobbyist niet relevant wat er precies gevoerd wordt.

Ook het verschil tussen zwarte en rode mug is miniem. Andere bronnen dan bovenstaande geven ook weer andere waarden trouwens; over welke muggen(larven)soorten zou het precies gaan? Ik vermoed dat enkel een kleurverschilletje geen wonderbaarlijk verschillende voedingswaarden op kan leveren.
 
Dansmuggen en steekmuggen lees ik als verschillende soorten (groepen) van muggen, alright. Vissen zullen beide wel prima vinden.
 
Blijkbaar zit er voor de vissen wel een verschil tussen de rode mug en zwarte mug. Bij het kweken van Corydoras zijn de vissen sneller klaar om eieren af te zetten met zwarte mug dan met rode mug. De waardes die genoemd worden in dat artikel zijn afkomstig van de verpakkingen waar op moet staan wat er als voedingswaarde inzit. Er zijn verschillende soorten muggen en dus ook verschillende soorten voedingswaardes..... Als normaal voer zal het een of het ander niet heel veel uitmaken, wil je gericht kweken en de vissen paairijp maken dan zal er een verschil inzitten. Of dat echt heel groot is mag je zelf proberen ;)

Voor wat betreft het droogvoer. Dat is tegenwoordig inderdaad beter dan vroeger. Zoals boven al aangegeven, kijk naar de ingrediënten of er niet al te veel vulmiddel inzit... Ik geef mijn cichliden hier granulaat en vlokken. Ook de carnivoren krijgen een deel spirulina gemengd in het granulaat en vlokken, ze doen het hier prima op.
 
Blijkbaar zit er voor de vissen wel een verschil tussen de rode mug en zwarte mug. Bij het kweken van Corydoras zijn de vissen sneller klaar om eieren af te zetten met zwarte mug dan met rode mug.
Dat zou natuurlijk wel een opvallend verschil zijn. Maar wiens ervaring, goed vergeleken met rode mug, is dit dan? Niet om overal moeilijk over te doen, maar deze hobby zit stampvol doorvertelde verhalen die zonder al te veel controle voor waar worden aangenomen. Ik word er persoonlijk ontzettend moe van. :p
 
Uiteindelijk is het ook weer zo in deze hobby dat wat bij de ene goed werkt bij de ander juist het tegenovergestelde effect heeft 😄…

Daarom juist zo interessant om ieders ervaring te horen vind ik..
 
JBL Nova Betta (drijft)
Tetra Rubin (drijft)
JBL granulaat (zinkt langzaam)
Tetra mini wafers (zweven)
Merkloos algtablet 2 x pw
Diepvries artemia 1 x pw
 
Tetra min vlokken.
Tetra algenvlokken .
Gemixt ingevroren "levend" voer.

Ik krijg geen klachten.🙂
 
Even een update. Na alle reacties hier, waarvoor dank, een keuze kunnen maken. Ik ben gegaan voor een mix van Bassleer granulaat. Algtabletten en wat vlokvoer soms.
En Artemia als extraatje.
 

Terug
Bovenaan