Welk filtermateriaal om geen nitraat te verwijderen.


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
Nu lees ik veel berichten over Siporax dat die nitraat verwijderent werkt. Nu heb ik twee filters op mijn bak zitten en heb inderdaad vaak een laag tot geen nitraat. Ik voeg wel toe en dan gaat die omhoog en dan zakt het best snel weer naar beneden. Daarom voeg ik over de hele week toe. Maar is dit een fabel dat dit spul nitraat verwijdert. En wat moet je dan wel gebruiken want ik dacht altijd dat keramische pijpjes etc goed zijn en uiteindelijk juist zorgen voor nitraat wanneer het de afvalstoffen omzetten.
 
Nitraat verwijderen doen normale filtermaterialen niet. Dan moet je echt nitraathars (o.i.d.) gebruiken, veel planten hebben groeien in je bak of bepaalde chemische omstandigheden hebben waardoor bacteriën nitraat uit het water gaan halen.

Dus puur als het gaat om het effect van je biologische filtering op de hoeveelheid nitraat, zou je kunnen zeggen dat de gangbare filtermaterialen allemaal hetzelfde doen. Er is in jouw bak blijkbaar iets wat de nitraat opgebruikt... :)
 
Je hebt wel de zgn denitrificatie maar dat vindt in onze bakken normaal amper plaats volgens mij.
 
Vergeet met Siporax echt denitrificatie maar denk ik:

 
Je hebt 2 potfilters ? Dan zal er geen denitrifiatie plaatsvinden, de stroomsnelheid is daarvoor te hoog. In een vervuilde bioloog heb je wel denitriciatie.
 
Nu lees ik veel berichten over Siporax dat die nitraat verwijderent werkt. Nu heb ik twee filters op mijn bak zitten en heb inderdaad vaak een laag tot geen nitraat. Ik voeg wel toe en dan gaat die omhoog en dan zakt het best snel weer naar beneden. Daarom voeg ik over de hele week toe. Maar is dit een fabel dat dit spul nitraat verwijdert. En wat moet je dan wel gebruiken want ik dacht altijd dat keramische pijpjes etc goed zijn en uiteindelijk juist zorgen voor nitraat wanneer het de afvalstoffen omzetten.
Nee is marketing, bijna geen enkel "normaal" filtermateriaal verwijderd no3 in een normaal aquarium
 
Ik zou haast denken dat je dit bedoeld.
De k dat een brrodje @@p verhaal is.

Het zou wel kunnen werken, maar dan in een zeer traag stromend separaat filter als aftakking van je hoofdfilter.
 
Het gaat vooral om de omstandigheden waarbij je denitrificatie kunt krijgen.
Als ik bijvoorbeeld even terug denk aan mijn bezoek aan de afvalwaterzuivering.

Daarbij wordt er heel veel organisch materiaal omgezet naar Nitraat.
En datzelfde slib wordt dan naar een zeer traag stromende binnenbasin gepompt. En daar krijg je denitrificatie.
Vervolgens gaat het weer terug naar de buiten ring.
Het enige verschil is het zuurstof gehalte in de twee basins. De binnenste wordt niet actief belucht.
Hier zie je de 3 basins met de binnenbasins

IMG_4393.jpeg
 
Waarom moet dat traag stromende zijn want voor gewone bacterien maakt de doorstroomsnelheid ook niet echt uit toch? Dan komt het alleen vaker door de filter en langs de bacterien.
 
Waarom moet dat traag stromende zijn want voor gewone bacterien maakt de doorstroomsnelheid ook niet echt uit toch? Dan komt het alleen vaker door de filter en langs de bacterien.
De theorie is dat er dan minder gasuitwisseling is waardoor er een zuurstof arme omgeving ontstaat voor anearobe bacteriën.
Maar als je biofilm dik genoeg is leven de anearobe bacteriën onder de earobe bacteriën en heb je geen slib nodig.
Beide zijn lastig tot niet te realiseren in een aquarium.
 
De theorie is dat er dan minder gasuitwisseling is waardoor er een zuurstof arme omgeving ontstaat voor anearobe bacteriën.
Ok duidelijk en ik las dat ze het liefst een zuurstof gehalte van rond de 0,5 willen maar ja ook met weinig stroming zul je met normale gasuitwisseling daar al snel ver boven zitten denk ik.
En in bv een filter heb je denk ik geen gasuitwisseling en ben je afhankelijk van bv een dikke biofilm zoals je al aangeeft.
Ik heb ook nooit iets noemenswaardigs gemerkt van denitrificatie in mn bakken.
 
Waarom moet dat traag stromende zijn want voor gewone bacterien maakt de doorstroomsnelheid ook niet echt uit toch? Dan komt het alleen vaker door de filter en langs de bacterien.
Denitrificerende bacteriën zijn facultatief aëroob. Ze kunnen zuurstof gebruiken in hun poging tot groei. Als er geen zuurstof aanwezig is gebruiken ze No3. Ze reduceren No3 over No2 naar N2gas, en dan vliegt weg 😉
 
Denitrificerende bacteriën zijn facultatief aëroob. Ze kunnen zuurstof gebruiken in hun poging tot groei. Als er geen zuurstof aanwezig is gebruiken ze No3. Ze reduceren No3 over No2 naar N2gas, en dan vliegt weg 😉
Ok, ik ben geen chemicus maar had begrepen dat ze niet helemaal in een zuurstofloze omgeving goed hun werk zouden doen itt de bacterien die wel echt zonder zuurstof hun werk doen .
Maar ze halen dus hun zuurstof uit de no3 en op die manier breken ze het nitraat af begrijp ik.
 
Ik zou haast denken dat je dit bedoeld.
Dit zou ook kunnen werken ja, mits die bioballen de juiste samenstelling hebben. Dan vindt er een proces genaamd "assimilatoire denitrificatie" plaats. Bacteriën pakken daarbij een koolstofbron (in dit geval het afbreekbare deel van die bioballen) en een stikstofbron met als eindresultaat minder resterend nitraat in het water. Dat raakt verwerkt in de bacteriën zelf en in bruine smurrie die als restproduct overblijft. Het werkt, maar je filter zal er ook wat sneller van verstoppen.
 
Ok, ik ben geen chemicus maar had begrepen dat ze niet helemaal in een zuurstofloze omgeving goed hun werk zouden doen itt de bacterien die wel echt zonder zuurstof hun werk doen .
Maar ze halen dus hun zuurstof uit de no3 en op die manier breken ze het nitraat af
In een echt zuurstofloze omgeving kopen er ook reacties voor die je niet wilt.
Ook een geheel nitraatloze omgeving is niet gunstig want dan gaan die bacterien sulfaat reduceren naar sulfiet en das giftig....
 

Terug
Bovenaan