Welk filter voor 240L?


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallootjes,

Het filter dat ik bij het aquarium heb gekregen wordt minder en ik heb elders om advies gevraagd. De 1 raadt een jbl 1902 aan met een pompvermogen 1900 l/h. Deze zou 8 keer per uur de bak rondpompen. Ikzelf denk dat een jbl1502 ook prima is. Die pompt de bak 6 keer rond. Op internet staat 4 tot 6 keer per uur. Wat denken dat jullie beter is? De 1502 kan ik vanavond nog ophalen en installeren. Er staat nu een eheim dus het filtermateriaal gaat anders zijn. Ik denk erover om de fijne filterwatten en het biologisch materiaal over te zetten en dan aan te zetten. Kan dit zo?

Alvast bedankt!:)
 
Ik heb op een rio240 (dat is netto ong 200 liter) een 1502. Dat gaat prima. 1902 lijkt mij wat overdreven (Tenzij je hele specifieke biotopen na maakt).

Filter materiaal kan je zo goed als altijd overzetten. Alleen sponzen passen soms niet helemaal lekker in bakjes van een ander merk.
 
Ik heb op een rio240 (dat is netto ong 200 liter) een 1502. Dat gaat prima. 1902 lijkt mij wat overdreven (Tenzij je hele specifieke biotopen na maakt).

Filter materiaal kan je zo goed als altijd overzetten. Alleen sponzen passen soms niet helemaal lekker in bakjes van een ander merk.
Bedankt voor je snelle antwoord. Nee is gewoon een gezelschapsbakje 🤷‍♀️
 
Een 1502 gaat maar dan met een niet te grote belasting. Op onze 240 liter met 3 sluiers kan het net maar het heeft niets over.
 
Laatst bewerkt:
Een 1502 gaar maar dan met een niet te grote belasting. Op onze 240 liter met 3 sluiers kan het net maar het heeft niets over.
Vissenbestand hier is:
4 boesemani's
10 roodkopzalmpjes
11 kegelvlekjes espei
10 corydoras
2 ancistrus cirrhosus cf ofzo haha
ohja en 2 renslakken
 
Naar mijn mening en kennis is 5 keer per uur je bak door je filter jagen heel veel.
Zelfs mijn onbeplante bak, ook al was die heel gering bezet, werd maar 2 keer per uur gefilterd.
Veel hangt af van de grootte en kwaliteit van je filter.
In een gezeldschapsaquarium voldoet volgens mij zelfs 1 keer per uur prima.
 
Een nieuwe filter is vanzelfsprekend afhankelijk van je portemonnee.
Ben weg van Oase Biomaster 600, met of zonder verwarming in de filter.
Onderhoud is super gemakkelijk en minstens gelijkwaardig aan- of beter dan Eheim.
Is tenslotte een Duits product. Siliconen slangen eraan en (bijna) fluisterstil.
Succes met je keuze.
 

Terug
Bovenaan