Welk filter gebruik je voor je goudvissen?


T

Tom_

Guest
Hi,

Aangezien goudvissen grotere vervuilers, ben ik benieuwd naar jullie setup. Grootte aquarium, aantal vissen en welk filter je daar op hebt staan

Zelf heb ik een trofis aquarium 100x42x65 ca 240 liter. Hierin houd ik 3 flinke Ranchu's en heb ik een cristalprofi e901.

Nu moet ik zeggen dat ik er niet echt tevreden over ben. Ik zie erg veel zweefvuil, omdanks dat ik elke dag ca 30 liter ververs wat ik van de bodem afzuig.

Filtermateriaal heb ik vorig jaar vervangen met bioballen, eheim biomech, en siporax

De nitrietwaardes zijn verder wel ok
 
Ik heb hier ook last van gehad. In m'n 350 literbak gebruikte ik daarom een Aquael Turbo 1000 (alleen het gedeelte met de spons) als extra, om zweefvuil op te vangen. Dit scheelde een hoop. Het is alleen een groot, lelijk ding.

Heb je watten in de filter?
 
ja
 
Hier het zelfde probleem. Heb een bak van 320 liter en 4 sluierstaarten , met een Tetra ex 1200 die er opdraait. Filter werkte prima op een 240 liter aquarium, maar ondertussen heb ik meer vissen en meer liters en dan krijgt mijn Tetra ex 1200 het toch moeilijk. Ga binnenkort een Tetra ex 1200 bijplaatsen.
 
Hier komt binnenkort een juwel rio 240 met als filter een jebao 304, ben benieuwd of t genoeg is, maar op 3 vissen en 240 liter water lijkt me het wel :)
 
Hier totaal geen last van zweefvuil. Dat is gekomen sinds ik een intern filtertje erin heb van circa 600l/h.

Mijn bezetting:
Aquarium van 120x50x50 (300l), met drie sluierstaarten (twee oranda's en ��n fantail). Ik heb er een extern Sunsun filter op van 1000l/h en daarnaast een intern filter van 600l/h. Ik ververs elke week 50%.
 
Ik heb een bak van ong. 500 liter en daar bovenop staat een 3-kamerfilter van 200 liter.
De eerste kamer gevuld met schuimmatten en een zakje lavasteentjes (is meer om de schuimmatten op de plek te houden), de tweede kamer is gevuld met Japanse mat en de derde kamer is gevuld met Siporax en bioballen. Van zweefvuil wel wat last, maar van bovenaf valt dat niet zo op.
 
mijn aquarium is 130x60x50 greenline jbl 1500 filter onderaan gevuld met mat dan allemaal syporax en dan bovenaan filterwatten. ik heb geen last van zweefvuil. er zitten 2 deminkins en 2 oranda's in
 
Het is ongelofelijk hoeveel poep deze dieren produceren :) Ik heb er nu eentje in quarantaine in een 60 liter bakje zonder bodembedekking. Dan kun je het goed zien!
Als je het echt goed zou doen zou je met een bodemdrain moeten werken zoals in een goede vijver.

Ik denk dat ik een laagje watten ga leggen bovenop elk mandje (bioballen,biomech en siporoax.)
En waarschijnlijk een tweede filter erbij. Ik vind die eheim ecco pro 300 wel interessant, die verbruikt maar 8 watt.

Hebben jullie wel eens met een drukfilter gewerkt? Al zit je dan wel met een pomp in je aquarium.
 
ik heb een aquarium van 1100 liter met 12 sluiers er in.
Heb onder het aquarium een bioloog met verschillende soorten filtermatten en bioballen.
Heb eigenlijk geen last van zweefvuil, behalve als de filterwatten vol zitten.
Die maak ik dan schoon. De bioballen blijven onaangeraakt.
 

Terug
Bovenaan