Wel of geen voedingsbodem?


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Ik ga een nieuwe bak inrichten(Oase Highline 200).
Nu is mijn vraag zal ik hier een voedingsbodem in doen?
Ik heb nu een jewel lido 120 draaien waar ook een voedingsbodem in zit, al 7 jaar.
Ik ben er niet zo kapot van want als je planten verplaats heb je altijd een bende.
Verder bemest ik volgens de EI methode en ik voeg ook CO2 toe, dus voeding genoeg.
Ik heb bij het nieuwe aquarium wel Dennerle kristal kwartsgrind 1-2 mm besteld, is dit goed voor een bodem of zijn hier nog betere alternatieven voor?
Heb het hele spul nog niet in huis, duurt nog twee weken, dus kan nog even brainstormen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Grote groet,

Erik
 
Niet nodig een voedingsbodem door heel je bak,enkel wat voeding bij de wortels van planten die dit nodig hebben en je ei methode is voldoende.
Op zich is het wel mooi spul dat grind van Dennerle maar is bv niet echt ideaal voor bodemvissen ook al staat van wel op de verpakking.
 
Ben het met John eens en ik zou kleibollen of voedingscapsules gebruiken daar waar nodig is.
 
Welke/wat gebruik je Ben?
Onderin een laag zand, voedingsbodem, merk onbekend, ooit gekocht bij Intratuin met daar bovenop een laagje grind. Aanvankelijk maakte ik een heuvelachtig terrein maar de schotjes die dit instant moesten houden werkten niet goed zodat het uiteindelijk een naar achter oplopend geheel werd. Én eigenlijk ook te dik. Gaan we dus, zodra een nieuwe bodem nodig is aanpassen. Wellicht kies ik toch weer voor een dergelijke opbouw. In een andere bak had ik een zandbodem met voeding capsules onder de planten. Deze heeft, bij mij althans, alleen maar problemen gegeven.
 
Het werken met kleibollen en voedingscapsules werkt voor een een relatief eenvoudig aquarium met eenvoudige simpele planten prima.
Wil je een een beetje mooie plantenbak heb je toch een vorm van voedingsbodem nodig.
Een voedingsbodem die een jaar of 10 jaar meegaat, die perfecte CEC eigenschappen heeft, geen stof veroorzaakt en niet pH verlagend adviseer ik je Seachem Flourite Black en/of Seachem Flourite Black Sand.
Het verschil zit hier in de korrelgroote. (<1mm) De Sand versie is feitelijk de Powder versie van een aquasoil.
Dit icm met EI en CO2 is een ijzersterke combinatie.
 
Dat ben ik niet met je eens.
Een plantenbak kan prima zonder voedingsbodem.
 
:oops: en ik die dacht dat een voedingsbodem max 3 jaar werkt :sorry:
Dat is van merk tot merk verschillend.
De bodems van Dennele gaan gemiddeld 2 á 3 jaar mee.
En van Serra gaan ze gemiddeld 2 jaar mee.

Ik had ook een voedingsbodem en de planten wilden maar niet goed groeien na een jaar eruit gehaald.
De kosten van die bodem was bijna 30 euro.

Later een filterzandbodem gebruikt, die ik aanvulde met kleibolletjes en die heeft er 3 jaar ingezeten en de planten hebben het nog nooit zo goed gedaan.
( in een rio125 een halve emmer snoeivul elke 2 weken).

Het is veel goedkoper en veel effectiever is mijn mening.
Koste me 12 50 incl kleibolletjesmix.
 
Wil je een een beetje mooie plantenbak heb je toch een vorm van voedingsbodem nodig.
Met simpele planten kun je ook een prachtige plantenbak maken. Daar heb je echt geen dure, moeilijke en co2 behoevende planten voor nodig. Die een ton aan licht nodig hebben.
De meeste mensen hebben een bak waarvan de.planten gewoon bij het tuincentrum gekocht worden en dat zijn vaak de simpele planten.

Het mooiste aan een aquarium is dat je een stukje sloot nabootst in een glasbak zodat je vissen zich thuis voelen. En zodat je jezelf kan concentreren op het welzijn van je vissen.
Als je een mooie plantenak wil met mooie planten en je jezelf daarop concentreert kun je je vissen net zo goed weglaten of tot een minimum beperken.

Ik geef ook co2 met simpele planten en pas ook de EI methode toe en mijn planten zijn prachtig en heb daar 1x per 2 weken pas omkijken naar. Dan hou ik meer tijd over om met mijn vissen bezig te zijn. :thumbs::D
 
Welke problemen gaf dit dan?
Vaak toch een sterker voorkomende vervuiling, ik had een aantal keren blauwalg, bijvoorbeeld. Het bleek moeilijker, niet onmogelijk maar moeilijker om mijn waterwaarden onder controle te houden gek genoeg. Verder bleken mijn planten, dezelfde die ik in mijn "hoofdbak" had, het altijd minder goed te doen. Kleinere bladeren etc. Helemaal vergelijken kan ik natuurlijk ook niet, zo zit op deze bak een ander soortige belichting, niet onbelangrijk natuurlijk. Later heb ik dit bakje nog veel gebruikt zonder vissen, als planten kweekbak.
 
Vaak toch een sterker voorkomende vervuiling, ik had een aantal keren blauwalg, bijvoorbeeld. Het bleek moeilijker, niet onmogelijk maar moeilijker om mijn waterwaarden onder controle te houden gek genoeg. Verder bleken mijn planten, dezelfde die ik in mijn "hoofdbak" had, het altijd minder goed te doen. Kleinere bladeren etc. Helemaal vergelijken kan ik natuurlijk ook niet, zo zit op deze bak een ander soortige belichting, niet onbelangrijk natuurlijk. Later heb ik dit bakje nog veel gebruikt zonder vissen, als planten kweekbak.
Buiten het puntje verlichting om wat je aanhaalde hangt een deel ook af van de gebruikte meststof in de capsule.
Alles wat wij zien is een gelatine capsule met korrels...

Kleiner blad is in mijn optiek juist een teken van veel (blauw) licht waardoor de plant een minder groot blad nodig heeft voor voldoende fotosynthese
 
Buiten het puntje verlichting om wat je aanhaalde hangt een deel ook af van de gebruikte meststof in de capsule.
Alles wat wij zien is een gelatine capsule met korrels...

Kleiner blad is in mijn optiek juist een teken van veel (blauw) licht waardoor de plant een minder groot blad nodig heeft voor voldoende fotosynthese
Ola hier is zeker een expert aan het woord ;)
 
Ola hier is zeker een expert aan het woord ;)
Weet niet zo goed of je nu sarcastisch bent of niet...
Maar een expert ben ik zeker niet, ik weet uit reacties die ik kreeg op mijn osmocote dat er ook mensen zijn die pokon gebruiken.
Ziet er hetzelfde uit in een capsule maar of het ook hetzelfde is en doet??
 
Weet niet zo goed of je nu sarcastisch bent of niet...
Maar een expert ben ik zeker niet, ik weet uit reacties die ik kreeg op mijn osmocote dat er ook mensen zijn die pokon gebruiken.
Ziet er hetzelfde uit in een capsule maar of het ook hetzelfde is en doet??
Sarcastisch zeker en vast niet Wouter . Ik zit zo trouwens niet in elkaar en na zoveel jaren op het forum zou je me toch wel moeten kennen op dat gebied,ik zal nooit scherp uithalen op forums naar niemand toe want dat wil ik zelf ook niet meemaken.
 
Zover ik heb ondervonden is er wel degelijk verschil in de te verkrijgen capsules. De ene osmocote is ook de andere niet.
 
Sarcastisch zeker en vast niet Wouter . Ik zit zo trouwens niet in elkaar en na zoveel jaren op het forum zou je me toch wel moeten kennen op dat gebied,ik zal nooit scherp uithalen op forums naar niemand toe want dat wil ik zelf ook niet meemaken.
Dat ik lang lid ben wilt niet zeggen dat ik alles ook heb gelezen of mensen goed ken ;)
Anyhow, hier zijn dan ook geen misverstanden over dus.
 
Voor de duidelijkheid; de capsules die ik gebruikte waren van Backpay. Volgens mij, ook ik ben geen expert op dit gebied, van goede kwaliteit. Wat ik met het bovenstaande eigenlijk alleen maar wilde aangeven dat ik, zodra het nodig blijkt, toch weer voor een bodem ga zoals ik die ook nu heb. Gewoon omdat ik er goede ervaringen mee heb. Maar dit betekend beslist niet dat dit in z'n algemeenheid zou moeten gelden. Anderen hebben, zo lees ik vaak, ook ervaringen die afwijken van de mijne. Dat maakt het nu juist moeilijk, zo vind ik, om het voor iedereen geldend te maken.
 
Denk je dat dit kwam omdat de bodem dichtsloeg dan Ben?
Eigenlijk heb ik geen idee! Destijds was dit voor mij reden om te vragen naar een apart topic over bodems omdat dit erg belangrijk lijkt en de meningen daarover nogal verdeeld zijn.
In mijn geval zou het best kunnen zijn dat ik gewoon fouten heb gemaakt. Hoe het ook zij, in mijn grotere bak heb nooit de problemen gehad die ik met een zandbodem voor mijn kiezen kreeg. Dat maakt dat je al snel kiest voor de gemakkelijkste weg. Of het ook de beste is? Nee, ik zou het niet durven zeggen. Gewoon door gebrek aan ervaring, misschien, op dit gebied.
 
Ik heb overal aquarium grint, Alles groeit de bak uit.
Mar, ik geef lateriet. bolletjes.

Daar groeit alles op.
 

Terug
Bovenaan