Wel of geen luchtpomp gebruiken?


G

Guppie82

Guest
Ik lees wisselende verhalen over het gebruik van een luchtpomp bij sluierstaarten. Normaal zette ik snachts de luchtpomp aan voor wat extra zuurstof, maar kan ik dat nu nog doen, of is dat slecht voor de sluiers?
 
Ik heb dag en nacht een luchtpomp aanstaan bij mijn sluiers en heb er nog nooit problemen mee
gehad. Als je sluiers niet raar gaan doen als de luchtpomp aanstaat of heeft aangestaan, dan lijkt me het geen
probleem dat je een luchtpomp gebruikt.
 
Ik heb ook altijd bubbels in de bak.
 
Ik heb juist geen luchtpomp/bubbels in mijn bakken ook nooit gehad. Wel heb ik sterke filters/pompen die voor flink wat oppervlaktebeweging zorgen. Nooit problemen mee gehad, voldoende zuurstof in de bakken op die manier.
Als je het mooi vindt moet je het doen maar het kan ook juist teveel CO2 uit je bak drijven.

Deze info heeft ooit al eens in een ander topic hierover gestaan:

1) Zuurstofpomp is niet nodig
In het geval dat je een behoorlijk aantal echte planten hebt, zullen deze via fotosynthese zuurstof afgeven aan het water. Dit in combinatie met een bewegend wateroppervlak (door de filter uitstroom omhoog te richten), zorgt voor voldoende zuurstof in het water. Een extra zuurstofpomp is dan niet nodig.

Meer nog, de zuurstofpomp benadeelt zelfs de plantengroei. Planten hebben CO2 (koolstofdioxide) nodig om te groeien. Zij zetten immers CO2 om tot O2. We willen dus wel een bepaalde hoeveelheid CO2 in het water hebben, zodat de planten hun werk kunnen doen. Een zuurstofpomp verdrijft echter CO2 uit het water door de sterke stroming die het veroorzaakt. Een zuurstofpomp belemmert dus de groei van je planten.

2) Zuurstofpomp is wel nodig
Voor aquaria waar geen planten aanwezig zijn, is een zuurstofpomp wel nuttig (bv. cichliden bakken). Daar zijn immers geen planten om zuurstof aan te maken.
Ook zeggen de handelaars dat zonder zuurstofpomp de vissen snel aan het oppervlak gaan hangen, om te happen naar zuurstof. Maar ze houden geen rekening met al dan niet beplanting.
Sommige plantenbakken houders zeggen echter ook dat als ze 's nachts geen zuurstofpomp opzetten, er zuurstof tekort is. De planten werken dan immers omgekeerd: ze verbruiken zuurstof en geven CO2 af.
 
1 en 2. Heb je geen co2. dus mag het.
2 met de Malawi,s ,zonder planten,hangen ze bovenin.

Dus,draait altijd.
 
Ik doe het inderdaad snachts voor de zuurstof, overdag heb ik zuurstof genoeg van alle planten in mn bak. Maar het kan dus geen kwaad? Ivm de zwemblaas end?
 
Nee voor de zwemblaas niet.
 
Helemaal met bovenstaande eens.
Ik heb altijd een luchtpomp gebruikt, gewoon omdat ik het er leuk uit vind zien.
Volgens mij voegt het verder niks toe. De uitstroom van de pomp boven het water hangen slaat wel lucht mee in het water en dat wordt dan meteen goed vermengd. Let wel: lucht bevat zowel zuurstof als co2 dus is zowel voor de vissen als voor de planten goed.

Een leuke anekdote:
Ik heb eens een vis gehad die een zwakke zwemblaas had en moeite had om de oppervlakte te bereiken. Die had geleerd de luchtbellen als 'lift' te gebruiken. ;)
 

Terug
Bovenaan