wel of geen gebruikt aquariumwater overzetten


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik ben bezig met de opstart van een tweedehands vision 260. Heb een gebruikte JBL pomp die enkele weken droog heeft gestaan gespoeld en met het oude filtermateriaal aan het draaien. Vision Half gevuld met leidingwater.

Ik ga mijn draaiende aquarium verschonen is het nu wel of niet verstandig om het afvalwater in het nieuwe aquarium te gooien?

Zal ik tevens de witte juwel filter die ik in de draaiende aquarium moet verschonen in de nieuwe gooien en de rest van de sponzen in de nieuwe even uitspoelen. Wat ik lees wat sluierstaart korrels erin doen, hoe veel en hoe vaak?

Dinsdag ben ik voornemens hout en planten met halve dosering voeding toe te voegen en krijg ik tevens mijn druppeltest binnen zodat ik kan gaan meten. Licht 4 uur aan per dag en langzaam opvoeren.

4 weken wachten tot nitraatpiek is geweest. Tussendoor niet verschonen, piek weg dan om de week de sluiers per paar overzetten.

Ik lees zoveel maar zie de bomen niet meer door het bos en ik wil graag een goede start maken zodat de sluierstaarten de verhuizing gaan overleven. Is bovengenoemd de juiste wijze?

Michelle
 
Oud aquariumwater is zeker niet slecht. Maar nog zo veel beter is een langdurig ingedraaie filter(of filtermedia)
 
Zal ik tevens de witte juwel filter die ik in de draaiende aquarium moet verschonen in de nieuwe gooien en de rest van de sponzen in de nieuwe even uitspoelen. Wat ik lees wat sluierstaart korrels erin doen, hoe veel en hoe vaak?



Doe 1 spons en de witte in de nieuwe.

Water kan je 1/3 oud doen. stuk nog vrij houden.
Makkelijk om plantjes te zetten.

Dan over en week nog eens 1/3.
Waarde pas over 3 weken meten, heeft eerder geen zin.
Heb je Sera nitrivec, doe daar een dopje van in,in je nieuwe filter.
 
Ok, heb net 25 liter uit me draaiende aquarium gehaald zal ik in de vision doen. Ik zal de witte juwel spons in het water gooien en welke andere spons, blauw, groen of zwarte uit me draaiende aquarium?

Zal een flesje nitrivec halen dat heb ik niet, kan ik dit ook in het water gooien want ik heb gister een hoop ellende gehad om die pomp te laten draaien en heb weinig zin om hem open te maken als dit niet echt nodig is.

Als je pas over 3 tot 4 weken meet hoe weet je dan dat je de piek heb gehad? Moet je niet zien dat deze dan ook geweest is?

Michelle
 
In het aquawater zitten eigenlijk heel weinig bacterien die je graag wilt hebben. Geduld is de beste oplossing en filtermedium gebruiken kan wel helpen. Wil je opo zeker spelen dan dus gewoon 4 weekjes laten indraaien ;)
 
Groen en zwart eruit.
Daar 1 of andere voor in doen. de witte ook in het filter.

Je mag ook de 2e week meten,hoor, en dan ween week latter.
 
Als je er voer in wil doen voor de opstart dan zou ik een heel klein beetje verkruimelen als dat kan en dit erin doen. Teveel is ook weer niet goed/nodig.
 

Terug
Bovenaan