Wel of geen bodemverwarming?


Mesonauta

Well-known member
Lid geworden
15 november 2023
Berichten
140
Leeftijd
54
Locatie
Harlingen
In mijn foto-album werd de opmerking gemaakt dat men tegenwoordig beter weet dan om bodemverwarming te installeren.

Ik weet juist niet beter dan dat het beter zou zijn voor de planten en pas het al jaren toe.

Dus de vraag: waarom weten we tegenwoordig beter dan om bodemverwarming te installeren en wát weten we dan beter?
 
Het enigste dat ik hierover weet is dat bij een glazen terrarium met een verwarmingsmat eronder de bodemplaat weleens barst. Ik weet niet hoe je een bodemverwarming voor een aquarium installeert: in of onder de bak?
 
Alles zo mooi uitgelegd dat het past... "de planten groeien beter door de bodemverwarming" daarom hou ik zo van dat merk... 👍👍

De planten groeien ook zonder bodemverwarming!
Volgens mij is dat niet nodig.
 
Het is gewoon vloerverwarming zodat de voetjes van de planten geen kou krijgen. Voor de rest alleen een mooi verkooppraatje in het filmpje zoals de leden hierboven eigenlijk willen zeggen. ;):)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Geen ervaring met geen bodemverwarming, gebruik het al jaren. Kan dus ook niet zeggen dat mijn planten het net zo goed zonder als met hadden gedaan.

Ach, baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet blijkbaar.
 
Het is gewoon vloerverwarming zodat de voetjes van de planten geen kou krijgen. Voor de rest alleen een mooi verkooppraatje in het filmpje zoals de leden hierboven eigenlijk willen zeggen. ;):)
Inderdaad, ik begrijp het wel en ik zei het ook dat het niet perse nodig is :)

Maar het valt me toch altijd weer op hoe JBL over zijn eigen producten zegt "het beste" en "50% meer/beter" etc blabla...
Niet alles wat ze doen en maken is slecht maar het gaat echt wel op mijn zenuwen.:DD


Van de andere kant is me wel opgevallen, als ik door het zand woel dat het daar echt wel wat kouder is dan in het water.
Ik had nooit een bodemverwarming (ook geen voedingsbodem trouwens) maar verder groeien mijn planten wel goed.
 
Waar ik eerder aan denk, warm water stijgt doordat deze lichter is dan koud water. Hierdoor zou je in principe een betere circulatie moeten hebben in je bodem (bodemrot, aerobe bacteriën, ...). Weet het niet zeker hoor, is maar een gedachtengang.
 

Terug
Bovenaan