Wel of geen bodembedekking?


R

RiseOfinformation

Guest
Hai :)

Ik zit een beetje met een dilemma;
Ik heb nu verschillende maanden lang geen bodembedekking in mijn aquarium met sluierstaarten. Toen ik wel een bodembedekking had merkte ik dat ze sluiers dit erg fijn vonden om hier in te rotzooien. En ik kon de planten fatsoenlijk in de bodem zetten ipv dat ik ze nu in potjes moet zetten. En een zwarte grind staat sowieso wel mooi in een aquarium.
Maar aan de andere kant heb ik wel zoiets van; zonder bodembedekking is het makkelijker schoon te houden, en de sluiers hebben zo'n 4/5 liter meer...

Wat denken jullie wat het meest praktisch is?
 
Ik vind het voor de vissen beter om wel een bodem te hebben,
aangezien ze vanuit natuurlijke gewoontes daarin naar voedsel grondelen.
Ik vind dat het belangrijker is de vissen te geven wat ze nodig hebben,
dan wat voor jezelf makkelijker is te onderhouden.
 
Misuzu zei:
Ik vind het voor de vissen beter om wel een bodem te hebben,
aangezien ze vanuit natuurlijke gewoontes daarin naar voedsel grondelen.
Ik vind dat het belangrijker is de vissen te geven wat ze nodig hebben,
dan wat voor jezelf makkelijker is te onderhouden.

Mee eens.... klein laagje zand is al fijn voor de vissen, hoeft geen hele dikke bodem te zijn...
 
Weet niet of grind wel zo verstandig is.

Maar dun laagje zand vinden inderdaad al prettig.
 
Ja ook ik ga mee mooi klein laagje filterzand en je vissen zijn gelukkig. Ik heb ook een bare-bottom gehad met plantenbak(ken) maar nee ik vond het niks en kon er niet aan wennen. Toen dun laagje filterzand op de bodem en vissen grondelen er weer lekker op los. Daarnaast nestelen zich ook goede bacteri�n in de bodem en dat is ook een gunstige bijkomstigheid.
 
Je kunt ook een combinatie doen: wel de plantjes in potjes zodat ze goed kunnen wortelen, en verder wat handjes zand op de bodem strooien. Hoeft niet eens helemaal bedekt perse, dan hebben ze wel iets om mee te spelen (en je zult zien dat ze het van de ene kant van de bak naar de andere kant sjouwen :p ) en kun je het toch goed schoon houden.
 

Terug
Bovenaan