Wel/niet water verversen tijdens opstart bak?


judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
109
Leeftijd
33
Goede avond allemaal,
Wij zijn begonnen met de opstart van ons nieuwe aquarium (Jewel Vision 180).
Nu twijfel ik over het wel of niet water verversen tijdens de opstart fase? Op internet lees ik verschillende adviezen. De 1 zegt niets aan doen de eerste weken. De ander zegt om de dag 50% verversen. Wat is nu het beste?
 
Wat het beste is weet ik niet, maar ik doe het wel, zo een 25% per week. De bacteriecultuur bouwt zich op in de bodem en het filter, niet in het water. Bodem en filter laat ik daarom wel met rust.
Zodra vis e.d. erin komt start ik me 50% wissel wekelijks.
 
Zolang er geen vis in zit, is verversing niet echt van meerwaarde. Je verdunt er de afvalstoffen mee die de bacteriën nodig hebben om zich mee op te bouwen in het filter. Mijn "tactiek" zou zijn om de boel lekker te laten draaien, en af en toe een beetje visvoer erin te gooien. Als de cyclus duidelijk werkt na een aantal weken, de waterwaarden blijven goed (testen) en het water is 100% helder, dan kunnen de eerste vissen erin.

(Of je moet een zwaar beplante bak hebben. Dan kunnen er vaak eerder al vissen in.)
 
Bedankt voor julie reactie. Nu ik toch aan het vragen ben: wat is nu een fijne snelgroeiende plant?
Ik heb nu zo'n plantenpakket aangeschaft waar de volgende planten in zitten:
  • Anubias Nana
  • Anubias Nana Bonzai
  • Cryptocoryne Nevelli
  • Cryptocoryne Wendtii groen
  • Echinodorus Ozelot groen
  • Echinodorus Bleheri
Maar ik zoek er dus nog wat bij. Ik zat te denken aan een valisneria en/of javavaren. Of kan ik beter naar iets anders kijken?
 
Oooh en dan nog een vraag:
De jewel heeft een binnenfilter met verschillende soorten filterwatten en dergelijke. In de instructie staat dat deze watten regelmatig vervangen moeten worden. Sommige zelfs maandelijks. Is dit niet juist schadelijk voor de waterkwaliteit? Of is het wel belangrijk om steeds te vernieuwen?
 
Bedankt voor julie reactie. Nu ik toch aan het vragen ben: wat is nu een fijne snelgroeiende plant?
Ik heb nu zo'n plantenpakket aangeschaft waar de volgende planten in zitten:
  • Anubias Nana
  • Anubias Nana Bonzai
  • Cryptocoryne Nevelli
  • Cryptocoryne Wendtii groen
  • Echinodorus Ozelot groen
  • Echinodorus Bleheri
Maar ik zoek er dus nog wat bij. Ik zat te denken aan een valisneria en/of javavaren. Of kan ik beter naar iets anders kijken?
Fijne snelgroeiers zijn bijv: L. Sessiliflora, H. Zosterifolia, H. Polysperma.
Filtersponzen pas vervangen als ze beginnen te verteren, kan dus lang duren. De witte filterwatten of vlies kun je wel eerder vervangen als je ze niet meer goed schoon krijgt ondef de kraan.
 
Oooh en dan nog een vraag:
De jewel heeft een binnenfilter met verschillende soorten filterwatten en dergelijke. In de instructie staat dat deze watten regelmatig vervangen moeten worden. Sommige zelfs maandelijks. Is dit niet juist schadelijk voor de waterkwaliteit? Of is het wel belangrijk om steeds te vernieuwen?
De witte filterwatten kun je zien als wegwerpmateriaal. Ze zijn bedoeld om mechanisch (grotere deeltjes) te filteren en raken vrij snel verstopt. Je kunt ze een aantal keer hergebruiken, als je ze telkens uitspoelt.

Dus dat die af en toe vervangen moeten/mogen worden, klopt.

Juwel zegt ook over de blauwe sponzen dat ze om de zoveel tijd moeten worden vervangen. Maar dat is onzinnig advies, om niet te zeggen schadelijk. Zolang die sponzen goed blijven (en zoiets kan jaren duren) hoef je ze hooguit af en toe te ontstoppen. Gewoon licht uitknijpen in een bak water en weer terugzetten. In principe niet meer verstoren dan nodig, want ze bevatten heel veel nuttige bacteriën. :)
 
Bij sommige voedingsbodems moet je wel verversen tijdens de opstartfase, (dit zal waarschijnlijk op de zak staan en anders op naam van de bodem zoeken), maar met zand/ grint is dat niet nodig.
 
Met een gewone bodem zou ik met de opstart niet verversen.
 
Bij sommige voedingsbodems moet je wel verversen tijdens de opstartfase, (dit zal waarschijnlijk op de zak staan en anders op naam van de bodem zoeken), maar met zand/ grint is dat niet nodig.
Bij de meeste soils moet je ververssen, anders zijn er veel teveel uitgelekte afvalstoffen in het water, met alle gevolgen van dien.
 
Bij de meeste soils moet je ververssen, anders zijn er veel teveel uitgelekte afvalstoffen in het water, met alle gevolgen van dien.
Volgens mij voornamelijk stikstof wat weer een boost kan zijn voor algen. Ik weet niet in welke vorm het meestal in de bodem zit want van stikstof heb je meerdere vormen.
 
Zou nu je dit nog makkelijk kan doen, het binnenfilter eruit halen en voor een extern filter gaan.
 
Volgens mij voornamelijk stikstof wat weer een boost kan zijn voor algen. Ik weet niet in welke vorm het meestal in de bodem zit want van stikstof heb je meerdere vormen.
Het is ammonium. Deels van nature aanwezig in de soil, maar word ook tijdens het productieproces toegevoegd.
Dit om de planten direct te voorzien van een stikstofbron
 
Je ziet er is geen eenduidig advies mogelijk over al dan niet verversen(tijdens opstart)
Met de extra verrijkte (soils)of aanhardende(schelpen of kalkhoudende) bodems is verversen in de meeste gevallen aangewezen of je moet net deze effecten wensen(hard water of groenig alg water)
 
Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Inderdaad niet 1 heel duidelijk antwoord maar na alles gelezen en vergeleken te hebben denk ik dat ik het beste niet teveel kan verversen in het begin. Misschien af en toe een beetje. Gewoon goed kijken hoe de bak ervoor staat. Ook fijn de tips over filter inhoud. De witte watten (bovenin) zal ik dan nog wel eens vervangen. De rest kan voorlopig blijven zitten.
 
Zonder bewoners heeft het ook niet veel nut want je plaatst toch pas de visjes als de nh3/4 en no2 0 zijn.
 
Ja klopt dat gaat nog wel even duren .
 
Bedankt voor julie reactie. Nu ik toch aan het vragen ben: wat is nu een fijne snelgroeiende plant?
Ik heb nu zo'n plantenpakket aangeschaft waar de volgende planten in zitten:
  • Anubias Nana
  • Anubias Nana Bonzai
  • Cryptocoryne Nevelli
  • Cryptocoryne Wendtii groen
  • Echinodorus Ozelot groen
  • Echinodorus Bleheri
Maar ik zoek er dus nog wat bij. Ik zat te denken aan een valisneria en/of javavaren. Of kan ik beter naar iets anders kijken?
Je hebt nu vooral traag groeiende planten. Limnophila sessiliflora is een super snelle groeier, neemt veel voedingsstoffen op, en is daardoor goed voor je waterwaardes. Ook drijfplantjes zijn daar super voor.
En van beide heb ik nog wat stekjes van over mocht je willen.
 
Je hebt nu vooral traag groeiende planten. Limnophila sessiliflora is een super snelle groeier, neemt veel voedingsstoffen op, en is daardoor goed voor je waterwaardes. Ook drijfplantjes zijn daar super voor.
En van beide heb ik nog wat stekjes van over mocht je willen.
Ooh niet echt een handige keuze dus die ik daarin heb gemaakt . In die stekjes heb ik zeker wel interesse. Zouden die op te sturen zijn? Of is dat lastig?
 
Je kunt bijvoorbeeld ook wat, een beetje verkruimeld vlokvoer in de bak gooien. Dat helpt tijdens het indraaien de bacteriën.
 
Ooh niet echt een handige keuze dus die ik daarin heb gemaakt . In die stekjes heb ik zeker wel interesse. Zouden die op te sturen zijn? Of is dat lastig?
Ja hoor stuur mij even een privé berichtje anders :)
 

Terug
Bovenaan