Weet iemand wat voor wortel plaag dit is?


T

Thijss

Guest
Hallo allemaal.

Ik ben op dit moment ten einde raad. Ik heb een probleem wat ikzelf niet opgelost krijg, ook niet na veel vuldig zoeken op internet en dit forum.
Vandaar dat ik jullie om raad vraag.

Ik heb een jewl rio 180 liter met een externe eheim professional 4 600 buitenfilter nu reeds 3 1/2 maand in gebruik. Sinds 6 weken heb ik een co2 systeem aangesloten en zit nu op 120 druppels per minuut en mijn indicator kleurt mooi lime groen.

Mijn verlichting draait 8 uur per dag van 16:00 - 24:00. Mijn co2 systeem springt aan om 14:30 en springt uit om 22:30

Mijn water waardes heb ik gisteravond om 21:15 gemeten en zijn:

ph 7,0
no2 0,3-0,1
kh 8

Ik heb een aantal planten geplant waaronder een chinese klimop plant. Deze heb ik eerst flink laten groeien
en deze begon aan het water opvlakte langer te groeien met onder elk blad mooie witte wortels.
Echter begonnen er naast de normale witte wortels ook een kleine zwarte wortel te groeien met hieraan
hele fijne lichtgrijze/wit achtige wortels te groeien.

Zie foto.

20190225_203408_resized.jpg


Omdat de plant te lang werd heb ik deze gesnoeid en de toppen terug gepland. Vanaf dat moment begonnen de problemen en begonnen de hele fijne wortels zich te verspreiden door het aquarium.

Op dit moment hechten deze wortels zich aan mijn andere aquarium planten. Deze hechten zich
goed vast en zeer lastig eraf te halen. Hierdoor zien mijn andere planten er niet mooi uit en ik heb geen idee wat de oorzaak is en hoe ik hiervan af kom.

20190310_204358_resized.jpg


20190310_204420_resized.jpg


20190310_204441_resized.jpg


20190310_204534_resized.jpg


20190310_204601_resized.jpg



20190311_164438_resized.jpg


Het lijken mij echt fijne wortels afkomstig van de chinese klimplant en lijkt het niet
een algen soort.

Heeft iemand van jullie enig idee wat dit is en hoe ik hiervan af kom?
 
Dat zijn geen wortels, dit is alg. Vermoedelijk baardalg. Dat zou duiden op een CO2 tekort. Of wellicht wisselende CO2 niveau's
 
Zou je planten voeding eens tegen het licht houden zie toch wel een paar planten die behoorlijk honger hebben
 
Ik zie ook vertakkingen en denk ook aan Staghorn en dat zie je vaak bij nh3/4 en dat kan kloppen want je meet nog wel nitriet dus er heeft nh3/4 in gezeten of wellicht nog.
Wat voeg je toe aan je bak qua voeding en weet je de nitraat en fosfaat ook? Heb je kortgeleden iets aan de bodem of filter gedaan want na enkele maanden zou je normaal geen no2 meer mogen meten. Ik neem aan dat je met druppels hebt getest.
 
Btw, op de onderdste foto is de indicator flink groen vindt ik wat duidt op niet echt veel co2.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties en adviezen.

Ik gebruik wekelijks easy life profito als voeding. 16 ml per week en dit zou volgens beschrijving overeenkomen met 160 liter aquarium water. Daarnaast heb ik bij inrichten aquarium ook nog easy life root sticks in de bodem gedaan. Ik schat zo'n 5 stuks.

Ik heb helaas geen watertest voor nitraat en fosfaat Die zal ik dit weekend halen om de waardes te meten.

Ikzelf vind de indicator lastig uit te lezen Vandaar heb ik nu nog een foto gemaakt met witte achtergrond

20190311_215937.jpg


Ik gebruik druppels om te testen.

Verder is aan mijn bodem niets veranderd en ook niet aan de filter. Deze filter heb ik nieuw gekocht en draait nu zo'n 10 weken De stroom sterkte van filter staat op maximaal.
 
Hoelang brand de verlichting?
 
Mijn led verlichting draait 8 uur lang per dag Van 16.00 tot 24.00

Ik heb net nog een tweetal foto's gemaakt van mijn instroom.

Zou deze misschien teveel geblokkeerd worden door de planten erom heen...

20190311_221100.jpg
20190311_221041.jpg
 
Co2 is duidelijk te laag die mag nog een heel stuk lichter. Tot hij tegen het gele aan gaat. En op de laatste fotos zie ik idd ook staghorn.. 100%


Vraag me wel af in welke tijd spanne dit gebeurd is want je hebt het flink uit de hand laten lopen. Maargoed aangezien je niet wist dat het een alg was kon je ook geen maatregelen nemen dus dat kan ik je niet kwalijk nemen ;)

In jouw geval zou ik je co2 zsm op orde brengen en de ergst besmette bladeren weg knippen. Dan even kijken hoe de alg zich verder ontwikkeld.

Daarnaast belangrijk om te achterhalen waar je no2 vandaan komt. In een goed ingedraaide bak mag dit eigenlijk niet meer voorkomen zoals john aangaf.
Verder zou ik inderdaad je no3 en po4 gaan meten want een grote disbalans in deze 2 is ook bijna een garantie op alg.

Na veel internet zoekwerk voor mijn eigen problemen met deze alg. Zijn er bijna 1000 en 1 redenen waarom deze alg kan opduiken.

-vervuilde bak
-slechte water circulatie
-te veel licht
-te weinig of wisselende co2 waardes.
-nh3/4 piek
-slechte balans in no3/po4
-te veel Fe

Makkelijkste voor jou om aan te pakken is je co2 op orde brengen en je no3/po4 meten en in orde krijgen.

Vervuilde bak zou een mogelijkheid kunnen zijn omdat je een grove korrel bodem hebt die veel vuil vast houd.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie rednasnl.

Nu weet ik dat ik qua co2 nog hoger kan gaan tot tegen het gele aan. Ik was te bang dat mijn vissenbestand naar lucht ging happen. Maar ik durf het nu aan om heel rustig de co2 te gaan verhogen.

Ik ben blij dat ik nu weet dat dit staghorn is. Ik ga deze week mijn filter voor de eerste keer verschonen. Deze kan 1250 liter per uur aan en voor 180 liter aquarium meer dan voldoende. Ik hoop stiekem dat de filter behoorlijk vies is en hier misschien de oorzaak van mijn probleem ligt.

Moet ik trouwens mijn instroom meer vrijmaken of functioneert deze ook als deze omringt is door planten
 
Ik denk dat de DC de juiste kleur heeft in relatie tot het plantenbestand (er vanuit gaande dat de CO2 door de gehele bak word verspreid)

Je hebt alg en de uiteindelijke veroorzaker is een voedingsprobleem (tekorten in macro) en de aanjager is het licht.
Daardoor gaan de planten het slecht doen. Planten in slechte conditie kunnen nml. minder licht verdragen als planten die wel gezond zijn.

Slecht groeiende planten laten daarmee veel afvalstoffen los in de waterkolom. En teveel afvalstoffen in het water geeft een verhoogde kans op alg.
Daarbij heeft alg wel genoeg aan de aanwezige voeding in je bak, en je planten dus niet. En omdat je nu dus teveel licht (in relatie tot de behoefte van de plant) hebt gaan je planten het nog slechter doen en de alg gaat alleen maar toenemen.

Dus: overschakelen op een complete voeding!
 
Dank je cornelius. Je kan trouwens wel gelijk hebben.

Ondanks co2 in mijn aquarium vind ik mijn planten slecht groeien. Bladeren laten los, gaten in het blad en verkleuringen.

Kan je mij een complete voeding adviseren? Ik dacht dat ik met mijn huidige easy life profito goed zat. In mijn eerste 54 liter aquarium was ik hier zeer tevreden over. Echter in mijn huidige aquarium blijft de plantengroei achter en ik hoopte dit op te lossen door co2 toe te voegen.
 
Zou er sowieso een berg bodemcapsules bijprikken

De meest complete voedingsmethode is volgens EI, maar dan zit wel vast aan de verplichte waterwissels.
Als je dat teveel werk lijkt kan je een AIO overwegen van aquariumbemesting.nl
 
Dank je wel voor de tip
 
Ik zou bij de EI werken met losse poeders omdat je bij de AIO nogal eens hoort dat er te weinig of juist te veel fosfaat inzit. Ben even kwijt of dit nu te weinig of teveel is. Je kan dan niet echt bijsturen met de AIO.
 
Oepsie, stond al in de begin post idd.
Nee Patrick, bedoelde mezelf. Ben een sloompie :D Tegen de tijd dat ik iets post is iemand anders me vaak voor, in dit geval de Ts met het antwoord op je vraag. Vandaar mijn opmerking, ging dus niet over jou.
 

Terug
Bovenaan