weet iemand of deze of vergelijkbaar in nederland te krijgen zijn?


Profilux en jebao verkopen stand alone doseer units.
Anders staat evilbay vol met doseerpompen, moet je alleen een controller erom heen bouwen.

Heb ze zelfs voorbij zien komen gemaakt van een mechanische schakel klok
 
ja klopt had er al een aantal gevonden maar ik vind ze dan nog steeds vrij prijzig.
vandaar dat ik deze oplossing wel leuk vond maar kan nergens zoon pompje vinden behalve in buitenland met giga verzendkosten.
dacht misschien is er iemand die zoon zelfde pompje ergens heeft gehaald maar onder een andere naam bedankt in ieder geval voor het meedenken.
 
Leuk idee.

Zoek onderstaand op Aliexpres.
Staan erg veel op met gratis verzenden. Moet je wel 3 weken geduld hebben met de levering.

Zoekterm slangenpomp,of:

DSHA Hot 12 V DC Doseerpomp Peristaltische Doseerkop Voor Aquarium Lab Analytical Water
 
Laatst bewerkt:
had al beetje op Alie ook gekeken maar daar zag ik weinig complete met stekker.
degene die hij gebruikt is eingelijk kant en klaar.
maar als het er niet is moet ik inderdaad meer zelf gaan knutselen.

**update** denk dat ik de laatste die jij zegt ga bestellen samen met een 12V adapter dan ben ik voor 10€ klaar digitale tijdklok heb ik nog wel.
dan even ermee spelen om hem af te stellen leuk projectje.
 
Laatst bewerkt:
Knoop doorgehakt ik heb een aantal onderdelen besteld alles bij elkaar zoon €8,50.
Als het niet lukt is er ook geen man over boord.
Als er intresse is wil ik best hier meer informatie plaatsen hoe ik een goedkoop doseersysteem ga maken en eventueel voorbeeld plaatsen als over een aantal weken alles binnen is.
Als er intresse is laat maar weten en Daniel bedankt voor je hulp!!
 
Graag gedaan.

Ik wil wel weten hoe je dit gaat aanpakken.
Speel zelf ook al een tijd met het idee.
Heb net zelf onderdelen besteld om met een magneetventiel en drukklep mijn bio Co2 te gaan sturen.

Dus als je de moeite wil nemen graag. Ik ga het iig volgen.
 
Dit is de opzet zoals ik het in mijn gedachten heb.
eigenlijk vrij simpel.
via ali express heb ik ik besteld:
adapter 12 V - €1.87
Dopje met ingang voor slangen (normaal voor bio co2) - €1.05
Doseerpompje - €5.41
Timer en slangen + benodigdheden heb ik nog liggen.

Vanaf de de dop gaat er 1 slang naar beneden tot de bodem en aan de bovenkant sluit ik de motor aan.
hier tussen zet ik een terug slag ventiel (weet niet zeker of dat nodig is)

Vanaf de motor ga ik met een slang naar het aquarium en aan het eind ook een terugloop ventiel zodat de plantenvoeding niet terug loopt.

De motor is als het goed is af te stellen zodat er een kleine hoeveelheid plantenvoeding stroomt als dit niet mogelijk is plaats ik hier nog een kraantje tussen om het nog beter te kunnen afstellen.

Vervolgens laat ik de motor via de timer elke dag 1 min aan gaan en stel de pomp dan zo af dat hij in die 1 min de juiste hoeveelheid plantenvoeding heeft doorgelaten.
misschien dat ik dit zelfs kan verdelen door meerdere malen per dag een kleinere hoeveelheid door te laten zodat de voeding mooi over de dag verdeeld word.

Dit was de opzet zoals ik hem ongeveer in mijn hoofd heb.
als mensen nog tips of suggesties hebben hoor ik het graag.


QaTNn5xgVZ6zPq8XzuY3NYT1ButuYE5g.jpeg
 
Zo moet het in grote lijnen gaan idd.

Je hebt maar 1 terugslagventiel nodig denk ik. De doseerpomp zal wel een minimaal aantal ml doorlaten met elke omwenteling. Denk niet dat het nog extra af te stellen is met een kraantje. Werkt toch iets anders dan het pompje welke je eerst wou bestellen.
Je moet de toeren van de onwenteling bepalen.

Die doppen zijn ook ideaal, zuigt je gles ook niet vacuüm.

Zo kan je er 3 of 4 op een rij hangen met alle bemesting.

Gaaf omdat zelf te maken!
 
Ik schud de plantenvoeding altijd eerst wel voor het gebruik. Dat gebeurt nu dan toch niet of mis ik iets?
 
@jessicapilon nee schudden zal inderdaad niet gebeuren.. maar

@tuinkabouter dan word het inderdaad 1 terug slag ventiel ik had hier al mijn twijfels over. bedankt!

@Daniel 82 ik heb geen idee hoe precies deze af te stellen is dat word uit vogelen als hij binnen.

het is ook niet dat het moet gaat nu ook prima met een doseerspuitje maar het is wel leuk als het automatisch kan..

groetjes Nick
 
ik heb mijne nu in een pot pindakaas zitten (aangezien in de fles altijd moeilijk bij de spuit komt) en ik moet zeggen door het glas zie ik weinig verschil en geen dingen op de bodem liggen of iets dergelijks.
 
Dan af en toe in de kast de fles schudden.

Je hebt dure systemen en dan hang je ook gewoon de slang in de fles.
Je pomp wel vanaf de bodem.

Het is wel fijn als elke keer vlak voor het licht aan gaat de voeding automatisch wordt gedoseerd.
 
ja in mijn geval gaat het erom omdat ik wisseldiensten loop ben ik niet altijd op zelfde tijdstip thuis dus dan is het wel handig indd.
 
welke bedoel je tuinkabouter die tussen de fles en de motor of tussen de motor en aquarium..?
dacht als ik er een terugslag ventiel tussen zet dan blijft de plantenvoeding tot boven in het slangetjes zitten of zal hij dat zowizo wel doen..?
 
Laatst bewerkt:
Vloeistof Nivo blijft altijd gelijk.
Probeer maar eens door het slangetje te blazen zodra je de pomp hebt
 
Laatst bewerkt:
@tuinkabouter als het niet nodig is dan komt hij er natuurlijk niet tussen te zitten bedankt voor het meedenken.

@Daniel 82 bedankt wat ik eruit begrijp zit er een schroef op om hem af te stellen als dat niet zo is kan ik hem misschien inderdaad met een dimmer proberen kan niet wachten tot alles binnen is hahaha
 
Ik heb er een van Veldhuis, 4 kanaals en 115 euro. Zit nog een extra reservekopje bij.

Ik heb er nu een fles aan, daar moet ik nog een ontluchtingsgaatje in maken, maar hij trekt de fles met gemak plat, dus terugslag hoef je niet bang voor te zijn. Je moet de uitvoer iets boven het water monteren, niet er in, dan kan er nooit water uit het aquarium getrokken worden.

PS. Dimmer? Nee die ik heb stel je de calibratie in door hem te starten boven een maatbeker en bij 100ml op de knop te drukken. Daarna kun je per ml doseren.

PS. Dat ding in het filmpje vind ik maar een onhandige oplossing met klikjes en spul er aan. De kant en klare oplossing is via een schermpje eenvoudig in te stellen en heeft ook meerdere kanalen. Ik heb de 4 kanaals versie. Ik gebruik nu nog maar 1 kanaal en binnenkort 2, maar het prijsverschil is dermate laag, dat ik de 4 versie heb genomen.

Deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index...AUTO-DOSING-PUMP-DP-4---JEBAO&productID=20332

De 3 kanaals versie was 5 euro goedkoper, dus was de keuze makkelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Daniel 82 deze is het geworden.

@Ferry Heibrink klopt heb ze inderdaad ook gezien maar vond het wel leuk om het zelf te maken en ook relatief goedkoop.
tuurlijk zal het afstellen bij een proffesionele makkelijker zijn maar als je het eenmaal moeilijk hebt ingesteld dan hoef je hem daarna niet meer in te stellen mits je de hoeveel gaat veranderen.
 
Je zou denk ik toch deze constructie moeten gaan maken.

Kan je vinden onder deze zoekterm bij Aliexpres:
Peristaltische micro waterpomp slangpomp laboratorium titratie metering waterpomp.

-2037593107-50444201.jpg


En deze dan zelf op een paneeltje inbouwen.

Je kan het ook met een 12/24v AC/DC dimmer kunnen heb ik laten uitzoeken door een vriend. Hij is elektrotechnicus en ik durf het van hem wel aan te nemen.
 
waar dient die printplaat dan voor..? ik zal eerst kijken wat ik met dat motortje alleen kan bewerkstelligen zou ook iets van een doseerfunctie opzitten wat ik uit de beschrijving begrijp...
zij die ''dimmer'' en printplaat ook los te krijgen..?
ik kan hem niet vinden..:)
 
volgens mij heb ik al wat gevonden en kan ik deze gaan bestellen Klik

en dan het hele verhaal hier netjes proberen in weg te bouwen....:)
He die had ik nog niet gezien.
Goekoper los dan in het setje. Die neem ik ook mee in de bestelling.

Als je een waterdichte centraaldoor neemt van de bouwmarkt dan kan je het mooi inbouwen. En ziet het netjes uit.
 
voordeel van op telefoon zoeken dan kan je p plaatje zoeken.
leuk dat ik nog iemand met mijn idee aan het werk heb gezet..
centraaldoos heb ik nog wel liggen dus dat kan ik indd ook eerst proberen eerst maar eens kijken of het op deze manier wil werken daarna netjes weg werken..:)

alles bij elkaar zit ik nu op 11 euro.
 
Kunnen we van elkaar leren, ideaal toch?

Heb nu ook 2 setjes besteld.
Zit nu incl. doosje om alles in te bouwen op 14.- per set.

Kan ik 2 veschillende voedingen doseren.
Nu geduldig zijn, levering duurt helaas altijd lang.
 
ja dat is zeker waar..:) ik ga er eerst 1 maken en dan later misschien nog 1 voor me garnalenbak als het wel werkt..
nu wachten helaas...
 
Ik heb er een van Veldhuis, 4 kanaals en 115 euro. Zit nog een extra reservekopje bij.

Ik heb er nu een fles aan, daar moet ik nog een ontluchtingsgaatje in maken, maar hij trekt de fles met gemak plat, dus terugslag hoef je niet bang voor te zijn. Je moet de uitvoer iets boven het water monteren, niet er in, dan kan er nooit water uit het aquarium getrokken worden.

PS. Dimmer? Nee die ik heb stel je de calibratie in door hem te starten boven een maatbeker en bij 100ml op de knop te drukken. Daarna kun je per ml doseren.

PS. Dat ding in het filmpje vind ik maar een onhandige oplossing met klikjes en spul er aan. De kant en klare oplossing is via een schermpje eenvoudig in te stellen en heeft ook meerdere kanalen. Ik heb de 4 kanaals versie. Ik gebruik nu nog maar 1 kanaal en binnenkort 2, maar het prijsverschil is dermate laag, dat ik de 4 versie heb genomen.

Deze: http://www.aquariaveldhuis.nl/index...AUTO-DOSING-PUMP-DP-4---JEBAO&productID=20332

De 3 kanaals versie was 5 euro goedkoper, dus was de keuze makkelijk.

Daar zit vast een Arduino achtige controller in. Er zijn nogal wat knutselaars die zelf zoiets bouwen. Gezien de prijs die ervoor betaald is dat wellicht de moeite?

 
Daar zit vast een Arduino achtige controller in. Er zijn nogal wat knutselaars die zelf zoiets bouwen. Gezien de prijs die ervoor betaald is dat wellicht de moeite?



Ik weet niet hoe het met andere is, maar voor 115 euro voor een 4 kanaals druppelaar ga ik zelf niet knutselen. Als er door een fout zwaar overgedoseerd word zijn de kosten een heel stuk hoger. Kan met een kant en klaar systeem ook gebeuren, maar de kans is wel wat kleiner.
 
Ik ben met alles bij elkaar straks 15 euro kwijt
Heb er maar 1 nodig om te doseren.
En met 100 euro kan ik een hoop andere leuke dingen doen.
Dus ik vind het dan wel de moeite zelf wat te knutselen.
Het gaat waarschijnlijk om paar draadjes schroeven.
 

Terug
Bovenaan