Weer twijfel... welke bak? Aquatlantis, Ciano... verlichting?


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Al een half jaar ben ik nu aan het sparen en vergelijken voor een groter aquarium.

Eerst zag ik alleen de Dubai Ferplast en Juwel Rio. Gelukkig heb ik zolang getwijfeld, want ik vind die bakken uiteindelijk niet heel erg mijn smaak. Gezien de bak een zeer aanwezige plaats zal krijgen, moet het ook wel echt mooi zijn om naar te kijken.

Nu belandde ik uiteindelijk bij Ciano Emotions Nature Pro 120. Vind ik een mooie strakke bak om te zien en leuke afmetingen. Ik kon er ook leuke recensies over vinden.
Daarnaast stond dan weer een Aquatlantis Elegance Expert 120.
Deze vond ik iets minder strak om te zien, nog wel mooi en solide, maar vond daar dan precies een verschil zitten in de ledstrip.

Nu heb ik helemaal zero kennis van ledverlichting. Maar weet wel dat licht ook belangrijk is.

En wat is nu het verschil tussen een Aquatlantis Fusion en een Aquatlantis Elegance Expert?

En kan iemand me meer vertellen over de verschillen in de ledverlichting van de Ciano en de Aquatlantis? Bij de Ciano leek er maar 1 rijtje lichtjes in te zitten en bij de Aquatlantis meer.

Ik zou DOLgraag deze week eindelijk een beslissing gemaakt hebben :help:
 
Dat kan nje toch zelf lezen, bij de beschrijving.

Ik oordeel niet, moet je zelf doen.

Heb ik vroeger wel gedaan. nu moet je zelf beslissen.
 
Als ik wist hoe en wat ik moet lezen en vergelijken en weet naar wat te kijken, zou ik dit topic niet starten.
 
Zeker ook zeer benieuwd naar. Kijk ook al een tijdje naar de Aquatlantis Elegance Expert. Meestal praten mensen over de Fusion maar niet over zijn broertje. Is de Ciano qua prijs niet een stuk meer dan de Aquatlantis?
 
Onze brombeer Bertus is weer bezig hoor,gewoon negeren Knolselder! ;)
Ik kan je er helaas niet mee helpen maar zijn zat mensen hier met kennis over dit onderwerp en helpen je graag.
 
Bedankt Seabait :petjeaf:
 
Zeker ook zeer benieuwd naar. Kijk ook al een tijdje naar de Aquatlantis Elegance Expert. Meestal praten mensen over de Fusion maar niet over zijn broertje. Is de Ciano qua prijs niet een stuk meer dan de Aquatlantis?

Tegen mij zeiden ze altijd dat dz Aquatlantisch zo duur was, daarom nooit naar gekeken. Maar in de winkel vond ik dat toch wel meevallen...
Ik kan de Ciano voor 350 krijgen en de Elegance voor 320. Voor de Fusion heb ik (nog) geen prijs gevraagd. Durf ik ook niet meer, denk dat ze gek worden van mij :p
Ik kan ook niet echt een verschil vinden tussen de Fusion en de Elegance.
 
Daar bovenop lijkt het volume van de Aquatlantisch met 235l net iets meer dan de Ciano met 215l terwijl de afmetingen dezelfde zijn :stars:
 
Is de prijs inclusief of exclusief meubel
 
Heb geen verstand van led maar bij de ciano wordt opgegeven 36 Watt en bij de Aqualantis 52 Watt
 
Kijk en vergelijk.
 
Onze brombeer Bertus is weer bezig hoor,gewoon negeren Knolselder! ;)
Ik kan je er helaas niet mee helpen maar zijn zat mensen hier met kennis over dit onderwerp en helpen je graag.



Is zo simpel. he. Google staat r vol van.
 
Ja, en ik weet bvb niet of een hoger wattage beter is of niet, of dat het geen verschil maakt en ik dus beter de zuinigste kan kiezen. Dat dat stripje met 1 rij ledjes slechter is of niet als die in de Aquatlastis. Verkoopssites lezen kan ik zelf ook wel. Daarvoor ben ik naar school geweest. Alsof ik dat nog niet gedaan had.
 
Nou dan kunnen we wat jouw betreft wel stoppen met het forum zeker?!
Niet iedereen is zo'n geweldige speurneus als opa Bertus hoor... :D


Kijk maar wat je doet, hoor.
Ik vind alles best.
 
Ja, en ik weet bvb niet of een hoger wattage beter is of niet, of dat het geen verschil maakt en ik dus beter de zuinigste kan kiezen. Dat dat stripje met 1 rij ledjes slechter is of niet als die in de Aquatlastis. Verkoopssites lezen kan ik zelf ook wel. Daarvoor ben ik naar school geweest. Alsof ik dat nog niet gedaan had.
Ik zit met precies hetzelfde probleem! Zie het wel, maar ik wil ervaringen en het echt zien. Heb beiden baken tot nu toe nog nooit in het echt draaiend gezien.
 
Als de verlichting van de Ciano niet onderdoet aan die van de Aquatlantis zou ik daar eerder naar kijken denk ik. Omdat ik die net iets mooier vind. Maar ik heb nu eenmaal helemaal geen kaas gegeten qua die dingen. Ik heb proberen op te zoeken naar aan wat de verlichting moet voldoen, maar daar zwieren ze met allemaal termen naar je hoofd die je bij de specificaties van de lamp niet eens ziet staan. Daar staat alleen een wattage.

En het verschil tussen een Fusion en een Elegance vind ik ook niet duidelijk terug in de omschrijving. vind ze er vrij gelijkaardig uitzien en ze zijn even groot. Alleen is de ene in meer kleuren beschikbaar voor zover ik zie.
 
Als de verlichting van de Ciano niet onderdoet aan die van de Aquatlantis zou ik daar eerder naar kijken denk ik. Omdat ik die net iets mooier vind. Maar ik heb nu eenmaal helemaal geen kaas gegeten qua die dingen. Ik heb proberen op te zoeken naar aan wat de verlichting moet voldoen, maar daar zwieren ze met allemaal termen naar je hoofd die je bij de specificaties van de lamp niet eens ziet staan. Daar staat alleen een wattage.

En het verschil tussen een Fusion en een Elegance vind ik ook niet duidelijk terug in de omschrijving. vind ze er vrij gelijkaardig uitzien en ze zijn even groot. Alleen is de ene in meer kleuren beschikbaar voor zover ik zie.
Wat ik zelf wat gemerkt heb is vooral de afwerking dat wat anders is bij de Fusion, zelf zie ik op het eerste gezicht ook niet veel verschil.
 
Ik heb spijt dat ik geen foto genomen heb van de lampen, stom stom stom!
 
Misschien wil je ook ooit het licht kunnen dimmen. Wellicht ook iets om naar te kijken bij je aanschaf. Niet alle LED is dimbaar.
Die van de Fusion zijn in elk geval prima te dimmen.
 
http://www.aqua-ferrytale.com/aquatlantis-elegance-expert/

Op deze verkoopsite staat een foto van de ledlamp van de aqualantis.

De ciano heeft dacht ik ook een melkwitte achterwand, dat zul je ook zien als de achterwand zwart is gemaakt
van dit aquarium zie ik geen voorbeeld van een lamp,
Heb zelf ook de ciano maar een ouder model met tl verlichting, vanwege het mooie design gekocht
 
Ik weet niet wat je budget is maar ik schat zo'n €500,00 incl. meubel maar excl. led. Je zou ook kunnen kijken naar gebruikte ferplast star 120 waar je zelf led inbouwt.

Mocht je voorkeur toch uitgaan naar een nieuwe hou ook rekening met de keuze van je led. Neem je led van het merk aquarium of ga je voor een ander merk.

Bij de keuze van ander merk led is het ook belangrijk dat je kijkt of je de led in de kap kan inbouwen zonder al te veel "sloopwerk" en dat de kap wel zijn stabiliteit blijft houden, boren en schroeven in een kap blijft altijd risicovol van beschadiging aan de zichtzijde.
Als je kiest voor niet merk gebonden led moet je ook bedenken hoe je dit gaat inbouwen in de bestaande situatie.
Inbouwen is een beetje afhankelijk van de binnenzijde van de kap van je aquarium, soms kan je m.b.v. plaat de led vast maken, zie foto maar er zijn vast wel andere elegante oplossingen
led inbouw ferplast star.jpg



De keuze van led gebeuren is weer een andere competitie.

De led kan je zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt maar is ook mede afhankelijk van je budget en wat voor soort aquarium biotoop je wilt. Neem je led van het merk aquarium of ga je voor een andere keuze!

Ook de soort led speelt een rol, wil je kant en klare led zoals bv van Seral led X-change of neem je led die je apart kunt regelen, RGB.

Vervolgens kom je ook nog voor de keuze te staan of je alles wilt aansluiten op een controller en zo ja wat voor controller, zelf aansluiten en programmeren of kant en klaar.


Op dit forum is hier genoeg over te vinden in alle soorten en maten en mogelijkheden.

Al met al dat sparen voor een aquarium soms lang duurt heeft dit ook als voordeel dat je over dit soort zaken kunt nadenken.

En om het je nog "lastiger" te maken wil je een achterwand in hebben en zo ja wat voor een en dan hebben we het ook nog niet over de keuze van je pomp.
 
Ik heb zelf al eem aantal jaar een Elegance 120cm naar alle tevredenheid. Led is volgens mij hetzelfde als bij de Fusion.

Belangrijkste verschil is design en afwerking.
- Bij de Elegance is er aan de achterzijde geen bovenrand.
- De gaten voor filter en elektra zijn bij de Fusion veel netter.
- kast van de Fusion is dikker materiaal en met push-to-open deurtjes.

En zoals gezegd is de Fusion in meer maten en kleuren te krijgen.
 
He raar, ik heb geen meldingen gekregen van de laatste nieuwe berichten...

Het aquarium is aangekocht.
Het is een witte Ciano geworden op de onderkast van een Aquatlantis Fusion (die zijn we in elkaar aan het zette as we speak).

Ik wou inderdaad de achterwand wel zwartmaken, hopelijk gaat dat met de melkwitte achterkant.

Moet er speciale filter voorzien worden bij een interne achterwand? Moest dat zwart niet lukken...
Ik ben sowieso van plan om een externe filter dan toch aan te schaffen.
20190119_115951.jpg
 
Strakke bak, succes met de opbouw!
 
Is de achterwand echt wit glas of lijkt het wit omdat de buitenkant mat is?

Bij echt wit glas zul je een achterwand moeten plaatsen. Dit kan ook een zwarte plexiglas plaat zijn.

Bij mat glas kun je wellicht met zwarte verf wat bereiken.
 
Het is mat glas, beetje wittig. Ik heb zwarte ramenfolie om erachter te kleven. Maar het zal dus niet zwart zwart zijn.
Op eivh mooi hoor dat matte, het verzacht de muur erachter waardoor een juiste kleur muur juist een mooie achterwand kan zijn. Maar met een lichtblauwe muur erachter gaan de vissen zich niet zo goed voelen en niet mooi afsteken denk ik.

De combinatie staat wel in elkaar :smitten:
20190119_145809.jpg
 
Dat past echt perfect. Zou bijna denken dat het een set is.
 
Bedankt! Ik ben er heel erg blij mee! Nu de achterwand bedenken. Straks eens proberen die raamfolie erachter te kleven. En anders misschien toch een zwatte plexiplaat... alleen vind ik het zo zonde om dingen vast te kleven. Met welk materiaal doe je dat dan?
 
Ik heb zwarte raamfolie achterop gezet, water met een paar druppeltjes derft op het glas en op de folie spuiten.
Van het midden uit met een trekkertje alle kanten op.
Goed natmaken helpt als je een foutje maakt, dan kun je het nog lostrekken, met te weinig water niet heb ik gemerkt....

Succes!
 
Bedankt voor de tip! Straks proberen!
 

Terug
Bovenaan