Weekend


Friese Fries

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
41
Door de weeks staat de timer ingesteld van 16 - 23u (opstartfase) maar in het weekend zit ik dus van 's ochtends tot 16u tegen een donkere bak aan te kijken.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Tijdsduurs, lichtintensiteit, dimbaar, etc. 😉
 
:ROFLMAO: Hetzelfde als jij, wachten tot het licht aan gaat.

Ik bewerk mijn antwoord even, was misschien een beetje flauwe opmerking.
Ik ben er van overtuigd als je de verlichting in het weekend gaat aanpassen, dan dit niet te goede komt van de kwaliteit van je planten (er vanuitgaande dat je die hebt). In de natuur is in het weekend de verlichting ook niet ineens anders. Dus voor stabiliteit in verlichting en de groei zou ik er niet aan beginnen.
maar wellicht denken anderen er anders over;)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij gaat om 07:30 de verlichting aan op een hele lage stand. Vanaf 12:00 uur tot 21:00 uur volledig (45% van de matrix balk) en dan tot 23:00 uur weer een lage stand. De lage stand is een heel erg lange zonsondergang en opkomst.
 
Ik heb het aan van 0900-21.00 en heb dan van 12-14 uur een pauze waardoor ik effectief 10 uur het licht heb branden.
 
Hier geen verschil in tijd tussen weekend en door de week.
 
:ROFLMAO: Hetzelfde als jij, wachten tot het licht aan gaat.

Ik bewerk mijn antwoord even, was misschien een beetje flauwe opmerking.
Ik ben er van overtuigd als je de verlichting in het weekend gaat aanpassen, dan dit niet te goede komt van de kwaliteit van je planten (er vanuitgaande dat je die hebt). In de natuur is in het weekend de verlichting ook niet ineens anders. Dus voor stabiliteit in verlichting en de groei zou ik er niet aan beginnen.
maar wellicht denken anderen er anders over;)
Zonder mij ergens in verdiept te hebben, maar de natuur kent toch ook haar zonnige dagen?
En zijn er ook planten die in het zomerseizoen beter groeien dan in het winterseizoen?
 
In de natuur zul je ook zonnige en niet zonnige dagen hebben inderdaad. Planten zullen qua groei het op de dagen zonder zon denk ik minder goed doen maar dat zal per soort ook verschillen want planten die weinig licht behoeven zullen er niet veel anders van worden denk ik.
 
Zonder mij ergens in verdiept te hebben, maar de natuur kent toch ook haar zonnige dagen?
En zijn er ook planten die in het zomerseizoen beter groeien dan in het winterseizoen?
Ja daar heb je absoluut gelijk in, dit is wel afhankelijk van de plant.
Daarnaast denk ik niet dat de planten die wij gebruiken in de bakken een winterseizoen kennen. Maar dat terzijde.
In de tropen zul je ongetwijfeld ook bewolkte dagen hebben, al is dat heel wat anders dan hier in Nederland.
Dus als je het licht in het weekend zo aanpast, alsof het zwaar bewolkt is in de ochtend, dan denk ik dat dit niet veel effect heeft op de plantjes, maar toch zullen ze hier wel iets van gaan merken.

En zoals altijd, zoveel meningen, doe waar jij je goed bij voelt. Probeer het uit, je planten geven wel aan of de verandering die je maakt van negatieve invloed is. En zo niet, dan geniet jij voortaan in het weekend ook in de ochtend van je bak ;)(y)
 
Ik heb de verlichting aan van 15:00 tot 23:00. Ik heb geen zonsopkomst of zonsondergang maar het gaat in een relatief korte tijd dat de lampen opstarten en volledig branden uiteindelijk. Controllers van Superfish doen dat.
 

Terug
Bovenaan