Waterwissels met EI/PMDD: kraanwater, of toch osmosewater ?


franketrank zei:
Je geeft je hond toch ook niet pas eten als ie er uitgemergeld uit ziet.
Uiteraard niet. De vraag is alleen: wat is goed hondenvoer ? En hoeveel moet ik hem geven om te zorgen dat ie gezond blijft, en niet veel te dik of te dun wordt ? Mijn hond eet alles wat je hem voor zet, en als ik hem de kans geef eet ie zich dood, en als ik hem niks geef, of heel slecht voer, wordt ie ziek of gaat ie dood !

franketrank zei:
Misschien een rare vergelijking maar hetzelfde idee met de EI methode.
Je zorgt voor genoeg voeding voor de hele dag.
Op bovenstaande manier loop je altijd 1 stap achter.
Ik pas nou net de EI toe, omdat dat in mijn ogen een verantwoorde manier is om mijn planten gezond te houden, en daarmee de vissen, en ik voorkom er ook nog mee dat er algen in mijn bak komen. Toch is goed naar je bak kijken erg belangrijk, want met zoveel parameters is het evenwicht in je aquarium zomaar van de kaart als je niet oplet ! En net zoals ik mijn hond goed ken, en eerder dan iemand anders zie of hij ziek wordt of geblesseerd is of zo, zie ik ook als eerste of er iets mis dreigt te gaan in mijn aquarium. En nogmaals: voorkomen is beter dan genezen: vandaar dat ik erg te spreken ben over de EI !

Mijn 'kritiek' op allerlei watertestjes is dat ze erg onnauwkeurig zijn, en dat veel aquarianen die ik ken zich er helemaal op fixeren. 'Watertest is goed, dus aquarium is gezond!' En ik meet echt ook wel eens de waterwaarden hoor ! Maar het 'leuke' van de EI is dat dat eigenlijk niet meer nodig is.

Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde, toch ? 'Vroeger' (v��r het gebruik van de EI) liep ik inderdaad vaak achter de feiten aan, omdat er nooit een snelle en goede manier was om op een gezonde manier van algen af te komen. En ik weet dat de EI niet de enige manier is; maar mij bevalt ie (tot nu toe) prima, en volgens mij gaat het in mijn aquarium ook prima. Dat zie ik als ik er 's avonds een half uurtje naar zit te kijken !

;)
 
Speciaal voor Frank:

12 years, and still goin' strong !

63867859-B802-450F-92E7-422206104F4C_zpsydlzf7ma.jpg


;)
 
Waterwaarden (toch) getest.

;)

pH 6.5
KH 5
NO3 25 mg/l
PO4 2 mg/l

Alles ok dus ! De bak heeft nu twee rustdagen, dus ik ben benieuwd hoeveel er (ongeveer) wordt verbruikt. Zaterdag voor wissel eens kijken !
 
Crash Cowboy zei:
3 ml micro is een beetje moeilijk afmeten, dus ik blijf de micro-oplossing gebruiken die ik eerst hanteerde:
2,68 gram sporenpoeder op 480 ml water, en dan twee keer per week 60 ml !

micro_zpsa04975ae.jpg

Da's niet goed. Je moet heel het zakje oplossen..
 
Tom,
Volgens mij doet hij het wel goed want zo wordt het wel uitgelegd dacht ik.
Ik los ook het hele zakje op in 500 ml en dan doseer je maar ongeveer 6 ml op 100 liter.
Nu moet je veel meer doseren zoals Cowboy al aangeeft.
Ik werk ook niet op die manier en vind dat gedoe met die grammen verre van prettig.

Er staat dacht ik duidelijk 2,68 gram op .... water ;) .
 
@Tom zei:
Crash Cowboy zei:
3 ml micro is een beetje moeilijk afmeten, dus ik blijf de micro-oplossing gebruiken die ik eerst hanteerde:
2,68 gram sporenpoeder op 480 ml water, en dan twee keer per week 60 ml !

micro_zpsa04975ae.jpg

Da's niet goed. Je moet heel het zakje oplossen..
Dit is de berekening op aquariumbemesting.nl voor de dosering micro voor een aquarium van 110 liter. Komt rechtstreeks van hun site !

jessicapilon zei:
Tom,
Volgens mij doet hij het wel goed want zo wordt het wel uitgelegd dacht ik.
Ik los ook het hele zakje op in 500 ml en dan doseer je maar ongeveer 6 ml op 100 liter.
Nu moet je veel meer doseren zoals Cowboy al aangeeft.
Ik werk ook niet op die manier en vind dat gedoe met die grammen verre van prettig.

Er staat dacht ik duidelijk 2,68 gram op .... water ;) .
De foutmarge bij het afmeten van 2 x 60 ml is natuurlijk veel kleiner dan bij het afmeten van 2 x 3 ml. Daar staat natuurlijk tegenover dat een heel zakje op 500 ml weer makkelijker is dan 2,68 gram afwegen. Dat wordt al gauw 2,7 of 2,8 gram; ��k onnauwkeurig. Lood om oud ijzer, zou ik zeggen. Verder had ik nog een volle fles aangemaakte micro met 2,68 gr. staan, dus die maak ik eerst op; en daarna is er uit het hele zakje al weer wat weg, dus is de dosering van de rest van het zakje op 500 ml ook weer niet goed !

Als ik een nieuw zakje bestel ga ik waarschijnlijk gewoon dat hele zakje oplossen en 2 x 3 ml doseren.
 
Crash Cowboy zei:
Dit is de berekening op aquariumbemesting.nl voor de dosering micro voor een aquarium van 110 liter. Komt rechtstreeks van hun site !

Via de calculator bedoel je. Maar goed, als je het maar elke keer hetzelfde doet.
 
Het is natuurlijk je eigen besluit maar ik zou het de volgende keer zo doen als op de zakjes staat aangegeven ;).
 
Ik heb vanochtend, zondag dus eigenlijk een dag te laat, v��r het waterverversen de PO4 en NO3 gemeten. Na de laatste meting (donderdag) heb ik geen nitraat en fosfaat meer toegevoegd (rustdagen). De waarden waren nog steeds NO3: 25 mg/l en PO4: 2 mg/l. Betekent dat dat er niks wordt verbruikt ? Of zijn de testjes (Sera) niet nauwkeurig genoeg ?

Ik heb net wel weer fosfaat (14ml) en nitraat (7 ml) toegevoegd. De waardes moeten dus gestegen zijn. Ik zal straks weer eens meten.
 
De fosfaat van Sera kan behoorlijk afwijken heb ik wel gelezen. Veder is het zo dat je bak zelf ook stoffen produceert dus vandaar dat het verbruik weinig lijkt.
Ik heb ook een veel minder verbruik dan de 20/2 die ik toevoeg, maar boven de 40/4 kom je dan toch niet.
Wat de bak eventueel zelf aanmaakt wordt wel verbruikt want meestal heb ik voor de verversing 30/3 over, waarvan de helft wordt ververst en er dus met nieuw water rond de 15/1,5 nog inzit.
 
Ik heb de PO4 en NO3 eens getest, n� 50% waterwissel en v��r toevoegen van nitraat en fosfaat.

NO3 10 mg/l
PO4 1 mg/l


De reset door waterwissel is dus effectief ! Daarna is de weekcyclus weer gestart en heb ik dus micro toegevoegd.

Er is in het hele aquarium geen enkele alg meer te zien, behalve wat plukjes op het hout. De vissen zijn prima op kleur, eten goed en zijn heel levendig.
 
Om een of andere reden stijgt het gehalte CO2. De indicator is in een paar dagen van groen naar geel gegaan, terwijl ik niks heb veranderd.

52F878BB-7035-4769-BAA4-FCFCB381D3E9_zpsyp24kkbn.jpg


Er komen ook ineens algen, alleen in de Glossostigma. Ik weet geen verklaring, maar ik heb de CO2 teruggebracht naar 70 bellen ipv 100 per minuut. Ik heb ook niks veranderd aan het bemestingsschema, en ik weet zeker dat ik me niet heb vergist in de dosering. De vissen hebben nergens last van, zo te zien.

2BDAB8EF-40DB-48DF-A231-4E227FFF4BFB_zpsqcdvmtz4.jpg


13AE6C2C-475D-482C-BC92-0DFD311ADFE7_zpspjzvwrvv.jpg
 
@alg
Je glosso is veel te dik, veel te weinig stroming tussen de planten door.
Dan krijg je plaatselijke tekorten omdat hier geen voedingsstoffen kunnen komen.
Gevolg is een mooi klimaatje voor algengroei.

@CO2
Als je een controller gebruikt kan je de kH nog eens na meten.
Misschien is deze gestegen?
 
Ok tanx ! Glosso ga ik morgen knippen en ik zal KH ff meten. Op wat voor manier kan de KH ineens stijgen ? Er is niets veranderd in de bak ...
 
Ik heb 5,36 g sporenpoeder (2 x 2,68 g) in 480 liter water opgelost; dosering is nu 30 ml, twee keer per week. Zo doe ik wat langer met een fles ! EI gaat verder prima; g��n algen meer, alleen nog hier en daar wat plukjes in de dichte onderste lagen van de bossen Hemianthus en Rotala. Die kan ik makkelijk met de hand wegplukken als ik ze zie. Verder is het zaak om goed en op tijd bij te snoeien zodat die lagen niet te dik worden en er ruimte tussen de plantjes voor doorstroming (van alle voedingsstoffen) overblijft. In de Glossostigma zag ik meteen alg ontwikkelen toen de laag te dik werd; die is vorige week bijgeknipt, en de alg is er dus uit. Er beginnen al nieuwe blaadjes te groeien.

Tot nu toe is de stand: EI - algen 1 - 0 ! En Tom Barr heeft er een fan bij.

:thumbs:
 
Mooi te horen dat het beter gaat nu.
Tom B heeft veel fans hoor, en terecht vind ik persoonlijk.
 

Terug
Bovenaan