Waterwissels Bij Opstarten ??


musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Berichten
258
Leeftijd
70
Locatie
Kop van NH
Als ik mijn nieuwe bak ga opstarten met maar een paar plantjes en verder een bare Bottom en een filter

uiteraard, doe ik daar wat "waterverbeteraar" in en wat "vloeibare" bacteriën. [ of dat echt zin heeft weet ik niet]

Maar moet ik tijdens het indraaien van ongeveer 3 a 4 weken waterwissels doen of juist niet :rolleyes:

---
 
Waterverbeteraars en bacterien uit potjes en flesjes zijn er meer om de portemonnee van de leveranciers te spekken dan dat ze echt nut hebben. Wel is het goed om je plantjes vooraf een paar dagen in een emmer water te zetten (regelmatig water verversen) om eventuele bestrijdingsmiddelen te verwijderen. Plantjes zonder loodje in de bak zetten. Of, in het geval van Waterpest of Hoornblad, laten drijven. De biofilm ontstaat op alle onder water ondergedompelde oppervlakken. Er zijn meerdere methoden om "in te draaien", maar daarover is van alles te vinden op het Waterchemie en Onderhoud-forum. Ook over de eventuele waterwissels. Dus over dit onderwerp kun je daar ook een topic starten.

 
(Veel) waterwissels doe je alleen als je een hele rijke soil gebruikt als substraat, met name om algen in een later stadium tegen te gaan. Gezien je die niet gebruikt, zou ik geen waterwissels doen - tenzij je wil indraaien met levende have er in.
 
Als het een nieuwe bak betreft (zo uit de doos)
Zou ik naar naar een paar dagen een 100% wissel doen en dan ook pas de bodem en plantjes er in gaan zetten
mocht er nog iets van het productieproces zijn achtergebleven op de nieuwe spullen zal dat dan grotendeels zijn opgelost en wordt het afgevoerd.
ook kan je dan even goed testen of alles naar behoren werk
daarna lekker laten draaien tot er vissen in komen.
 
Als het een nieuwe bak betreft (zo uit de doos)
Zou ik naar naar een paar dagen een 100% wissel doen en dan ook pas de bodem en plantjes er in gaan zetten
mocht er nog iets van het productieproces zijn achtergebleven op de nieuwe spullen zal dat dan grotendeels zijn opgelost en wordt het afgevoerd.
ook kan je dan even goed testen of alles naar behoren werk
daarna lekker laten draaien tot er vissen in komen.

Als je op die manier zou werken dan kuis ik hem toch liever met de hand, zal beter gedaan zijn dan juist spoelen, minder water en sneller ;)
 
Bedankt voor jullie snelle reacties (y)

Die twee flesjes met verbeteraar en bacteriën zaten bij de bak toen ik hem kocht, anders

had ik ze ook niet gekocht , daarom maar wat er van ingedaan...

De bak heb ik met natte doeken en een spons goed van binnen schoongemaakt en daarna een

glazen pot met vallesneria erin gezet en hopen dat die een beetje wil aanslaan, want die

zijn niet erg makkelijk in een beginnend aquarium.

Verder krijg ik vandaag nog een andere plant binnen en die gaat in een andere pot.

Ik ga dus idd maar niet water verversen en laat de bacteriën hun werk een tijdje doen.

Ik had enkele dagen gelden al een potje met water gemaakt met daarin wat verschillend visvoer

en dat afgesloten lekker laten "rotten" en gisteren gezeefd en het "bedorven" water met

veel bacteriën in de bak gedaan....dus ook daarvan is een start aan de gang [ hoop ik allemaal ]

Als die tweede soort planten er in staan zal ik eens proberen een foto te maken, maar ik

ben niet zo'n held daarin en heb ook maar een simpele camera [ geen mobiel ] 🙄:DD
 
Uiteraadt maak je die bak eerst schoon en spoel je alles af
dat lijkt me vanzelfsprekend.
maar je kan niet overal goed bij bij en sommige zaken hebben wat meer tijd nodig om op te lossen.
 

Terug
Bovenaan