Waterwaardes testen.


Ruud Wouters

Active member
Lid geworden
21 oktober 2019
Berichten
29
Leeftijd
50
Nu gebruik ik de 6in1 teststrips van Colombo.

Nu wil ik graag een mooie uitgebreide (druppel)testset aanschaffen.
Welke set is volgens jullie de beste set om de waterwaardes te meten?

Het betreft een 400 liter zoetwater gezelschapsbak.
Waterwaardes tbv de levende have maar ook die voor de beplanting vind ik interessant.

Alvast bedankt.
 
Nu gebruik ik de 6in1 teststrips van Colombo.

Nu wil ik graag een mooie uitgebreide (druppel)testset aanschaffen.
Welke set is volgens jullie de beste set om de waterwaardes te meten?
Persoonlijk gebruik ik een kleine testkoffer van JBL op dit moment. JBL is wat luxer met de uitvoering. Schepje, monster flesjes en refill wat goedkoper is als optie.

Wat wil jij precies qua uitgebreid? Een grote of kleine testkoffer?
Groot.

Klein (voorbeeld)
 
Ik denk dat ik aan een klein koffertje voldoende heb, en prijstechnisch lopen die van Jbl en Colombo niet uit elkaar.

Maar de Colombo lijkt mij uitgebreider.
7 tests ipv 5 voor de JBL.

Iemand misschien een mooie link voor me waardoor ik een amateur waterchemist gaat voelen?;)
 
Hier heb je geen porto maar de prijzen liggen overal dicht bij elkaar:

 
Hier heb je geen porto maar de prijzen liggen overal dicht bij elkaar:


Dat is heel lief van je Jessica, maar ik bedoelde meer een link naar een topic of website, om me daar te kunnen inlezen in op waterchemie.

Fun Test GIF by Go Jetters
 
Ligt eraan wat je wil meten. In de koffer van colombo zitten meerdere testen, maar in de flesjes zit maar 5ml. Ik gebruik losse testjes van sera en daar zit 15 ml in .
Ik test alleen kh, no3 en po4 en heb een co2 testje in het aquarium hangen en vind dit voldoende. Als je daarnaast nog ph en gh etc wil testen kun je beter een koffer aanschaffen.
 
Ligt eraan wat je wil meten. In de koffer van colombo zitten meerdere testen, maar in de flesjes zit maar 5ml. Ik gebruik losse testjes van sera en daar zit 15 ml in .
Ik test alleen kh, no3 en po4 en heb een co2 testje in het aquarium hangen en vind dit voldoende. Als je daarnaast nog ph en gh etc wil testen kun je beter een koffer aanschaffen.
De flesjes is mijn Colombo koffer hebben 10 ml per flesje en zijn goed voor 40-50 testen. Wellicht iets minder inhoudt dan Sera maar ja die is ook weer iets duurder.
 
De flesjes is mijn Colombo koffer hebben 10 ml per flesje en zijn goed voor 40-50 testen. Wellicht iets minder inhoudt dan Sera maar ja die is ook weer iets duurder.



Klopt, je hebt gelijk. Ik dacht dat er 5ml per flesje in zat, maar ik zie dat het 10ml is.
Het gaat er mij om of je een hele koffer nodig hebt. Ik gebruik maar 3 testen, dus schaf geen koffer aan en wat de ts wil testen, weet ik niet. Als hij alleen nitraat en fosfaat wil testen heeft hij alleen deze nodig.
 

Terug
Bovenaan