waterwaardes kraanwater


S

steven166

Guest
mijn interesse gaat uit naar een midden Amerika biotoop

kraanwater ph7,4 kh 15 gh +21

zijn deze geschikt voor midden Amerika of te hoog?
en hoe makkelijk aan te passen zonder gesleur van osmose en verspilling restwater
 
Hoe heb je dit gemeten als ik vragen mag?
 
jbl pro scan
maar tot paar jaar terug gebruikte ik druppeltest sera en was de kh en gh ook zo hoog
na de jaarwisseling ga ik terug druppeltest halen, welk merk beste voor ph kh ?
 
Met die van colombo kom je een heel eind, kost 3/4 tientjes en dan heb je alles wat nodig is om te meten. (ph,kh,gh,no2,nh3/4,no3,p04)
voor jou is vooral ph, kh en gh belangrijk.

Wat ik vreemd vind is dat je een PH van 7,4 hebt bij een KH van 15, mijn inziens zou je pH boven de 8 moeten uitstijgen.

hoe dan ook... lastige vraag.
ik ben pas net in het bezit van midders dus kan er nog weinig over zeggen, heb zelf wel echt prachtig kraanwater.
wat ik ervan gelezen heb is dat waardes ze weinig uitmaken en dat ze soms voorkomen in gebieden waar een TDS/EC meter van uit zijn pan gaat.
Maarja... ook dat geldt niet voor alle soorten.

Persoonlijk vind ik je waardes aan de hele hoge kant en persoonlijk zou ik toch met osmose gaan werken.
een andere goede manier om je hardheid naar beneden te krijgen is er niet.
 
ja heb over 2 dagen 2 keer getest en steeds zelfde ph kh en gh

ik heb nu Malawi en maar wil graag aan de slag met midden Amerika, wel geen zin in sleuren met osmose en verspillen van restwater
 
Een andere optie is het water behandelen met turf.

Ik zou hiervoor dan wel een 2e externe filter. Welke je alleen gebruikt voor de turf tussen wat sponzen.
Een eheim classic filtertje bijvoorbeeld.
Op deze mannier draait je normale filter optimaal. En kun je de hoeveelheid turf beter aanpassen naar wens.
Meer of minder spons erbij.
Ook kun je de turf makkelijker vervangen, zonder je bacterien flter steeds te verstoren.

Het turf filter hoeft ook niet de stroming in de bak te verzorgen. Kun je zo de bak in laten lopen zonder spraybar oid.

De turf haalt de pH en KH (en deels de GH) naar beneden.

Als je wekelijks een 20% ververst. Dan krijg je hiermee ook wel stabiele waardes.

Als je verlichting niet te sterk is, heb je zelfs ook voldoende co2.

De turf kleur, is ook al behoorlijk biotoop correct.
 
Biljoenblik bedankt voor je reply.

Ik ben nieuw in waterbehandeling etc. Heb wel 12j aquarium maar Malawi cichliden en daar was dat allemaal niet zo nodig.

Als ik met kraanwater ververs, gaat de PH en KH dan niet terug omhoog en schommelen tot de turf terug zijn werk doet? Is die verhoging niet schadelijk voor de vissen of is met slechts 20% verversen die verhoging minimaal?

Ik veronderstel dat grote waterwissels niet kunnen dan tenzij je je ververswater op voorhand behandelt zodat PH en KH ong gelijk zijn aan aquariumwater?

Bij mijn Malawi cichliden ben ik gewoon van 50% verversingen te doen.

Kleurt de turf je water hard? Want heb wel graag helder water.
 
Met de kleuring van turf heb ik geen ervaring. Ik weet ook niet of je verschillende soorten turf hebt. Welke minder kleuren.

Met een waterwissel van 20% heb je daar niet zo’n last van.

Als je geen EI gaat toepassen. En geen overbevolking houd. Dan is 20% voldoende.
Zeker icm wat planten.

Je kunt wel water op voorhand behandelen. In een ton. Maar kreeg de indruk dat je dit niet wilde.

Het nadeel van vooraf behandelen is dat je de KH afbraak niet gebruikt als co2 in het aquarium.
Hetzelfde geld ook voor evt voorbehandelen met eiken extract. Sterk zuur.
 
Veel planten komen er niet in natuurlijk.

Dus CO2 voor planten heb ik niet echt nodig.

Mja voorbehandelen in zeker mate wel . Als dat snel gaat en ik eerst niet dagen moet voorbehandelen in ton.

Bv ton (enkel tijdens verversen) naast aqua , kraanwater er in, behandelen en 30min later ofzo overpompen naar aqua.
 
Veel planten komen er niet in natuurlijk.

Dus CO2 voor planten heb ik niet echt nodig.

Mja voorbehandelen in zeker mate wel . Als dat snel gaat en ik eerst niet dagen moet voorbehandelen in ton.

Bv ton (enkel tijdens verversen) naast aqua , kraanwater er in, behandelen en 30min later ofzo overpompen naar aqua.

Dan kun je ook met eiken extract werken. Dit moet je ook buiten het aquarium doen.

De eerste keren alles goed afmeten en liefst na 1 dag meten.

Op den duur weet je precies wat je moet toevoegen per keer verversen met de ton. Dan is meten niet meer nodig.
 
Kleurt de turf je water hard? Want heb wel graag helder water.
Er is een verschil tussen gekleurd en en helder. Naar mijn mening is water kleurloos of gekleurd en helder of troebel.
Een beetje een tintje aan het water is heel natuurlijk en past zeker bij zuid-amerika.
 
Er is een verschil tussen gekleurd en en helder. Naar mijn mening is water kleurloos of gekleurd en helder of troebel.
Een beetje een tintje aan het water is heel natuurlijk en past zeker bij zuid-amerika.
Is bij midden Amerika gekleurd ook zo? Want mijn voorkeur gaat uit naar midden Amerika.
 
Zal per locatie verschillen.
Maar water is in de natuur zelden zo kleurloos als kraanwater.
 
Steven

Ik zie dat jij in Belgie woont en dit verklaard de door jou genoemde waterwaarde's.Het drinkwater is bij jullie behoorlijk minder van kwaliteit dan bij ons in Nederland,behoudens dat als ik het goed verwoord de prijs per kuub ook nog eens 4 euro + is.

De simpelste oplossing zou zijn dat je regenwater op gaat vangen via je dak of dak-afvoer en daarin investeerd door middel van een opslag tank en dit water vermengd met kraanwater om zo de juiste waarde's te verkrijgen.

Het water moet uiteraard wel worden behandeld,doorluchten en eventueel reinigen met het gebruik van norrit of een vergelijkbare filtratie.

Als je in een benedenwoning woont kun je gemakkelijk de regenwaterafvoer in een opvangvat laten lopen zoals net uitgelegd je moet enkel even een T stuk en overige (pvc) plaatsen om het water op te vangen.Er zijn bij tuincentra speciale pvc hulpstukken verkrijgbaar om b.v. een regenton te vullen en wanneer deze vol is loopt het regenwater weer weg op de normale manier.

Ikzelf woon in een flat op de 5e verdieping met nog een verdieping boven mij dus bij mij gaat dit niet gebeuren,ik ga goed om met mijn bovenburen.maar als zij in de zomer het balkon schoonmaken met agressieve
producten en ik dit water zou opvangen is het denk ik snel gedaan met de hobby.

Misschien ter overvloede maar,Belgen zijn Duivenliefhebber's en als je daar veel of weing last van heb pas dan op met de wateropvang als deze je dak vervuilen met vogelpoep,

Samengevat kun je enkel regenwater opvangen bij een benedenhuis,of je moet op de bovenste verdieping van een flatgebouw wonen.

Dit lijkt mij de beste optie.
Gr. bert
 
regenwater opvangen en behandelen lijkt wel ideaal etc maar wel hoop gedoe.

en ververswater behandelen met eikextract, is dit veilig?
 
welk gevaar schuilt er in het te vaak gebruiken?
 
Gevaar is dat je ph te hard daalt. Het spul is behoorlijk zuur namelijk.
 
Dan moet je een oplossing zoeken tussen ideaal en een hoop gedoe.
 
ah ok maar als je het voorbereid buiten je aquarium en pas toevoegt als het goed verwerkt is dan heb je normaal toch geen probleem dan?

ik start aqua op met de juiste kh en ph en als ik dan ververs zet ik ton waar ik kraanwater behandel met eikextract tot dezelfde ph en kh, ik laat dit 30min in ton met circulatiepompje mengen en dan pomp ik het over naar het aqua.

is er dan nog zoveel kans dat mijn ph zo hard gaat schommelen?
 
Nee maar je moet wel even weten hoeveel je toe moet voegen.
Ik doseer 0.5 ml op 15 liter. En mijn gewenste ph is 5.5.
 
Steven je vind het een hoop gedoe daarom nog een kleine uitleg.Je hebt geen probleem als je het water goed behandeld,vang het op in een regenton en pomp dit water met een dompelpomp naar een vooraad aquarium en behandel/filter dit water en bereid dit water zodanig dat het grenst aan wat jij wilt met een mix van kraanwater erbij.

Dit lijkt een hoop gedoe maar eenmaal zo aan de gang ben je toch goed bezig.Vergeet even het eikenextract het regenwater geeft vooral na een hevige regenbui redelijk goed water met een lage PH.

Niet meteen vanuit een regenton het water naar het aquarium pompen,je bent nog te veel bezig met kraanwater en eikenextract,het uigangspunt is regenwater,dit naar een opvangbak pompen en vermengen met kraanwater,
 
Nee maar je moet wel even weten hoeveel je toe moet voegen.
Ik doseer 0.5 ml op 15 liter. En mijn gewenste ph is 5.5.
en wat is je beginwaarde ph en kh? en op welke kh eindig je?
 
en wat is je beginwaarde ph en kh? en op welke kh eindig je?
Begin waarde is moeilijk te zeggen het is osmose water.
Kh is niet meetbaar. De ec in de bak is nu plm 90 en de ph iets van 5.5
 
ah ok je werkt met osmose, dan is ph normaal 7 en kh gh 0

de veiligste oplossing zou osmosewater zijn om mijn kh naar beneden te halen maar daalt mijn ph misschien te erg voor midden Amerika cichliden

andere oplossing is misschien turf (als mijn water niet te erg kleurt) en indien nodig ververswater behandelen met eikextract maar zakt mijn ph dan niet te hard? en als ik minder turf gebruik gaat mijn kh dan wel genoeg zakken?

dus om ph niet te erg laten zakken maar kh wel genoeg; zou dit dan beste oplossing zijn?
bak opstarten met kraanwater behandeld met eikextract zodat kh iets boven gewenste waarde is,
bv gewenste is 8 kh en kh met eikextract tot ong 10 maken.

dan filteren over turf zodat ph daalt tot gewenste waarde en de kh gaat hiermee ook deels naar beneden. natuurlijk testen en testen om te zien hoeveel turf en hoeveel eikextract je moet toevoegen aan ververswater.

is dit logische redenering van mij of niet haalbaar en nonsense?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat werkt inderdaad prima.
 
alhoewel ik heb juist de waterwardes gevraagd bij de kweker waar ik de midden Amerika zou gaan halen
zijn vissen zitten op ph 7,5 en kh 7 dus eigenlijk enkel kh naar beneden te halen
 
alhoewel ik heb juist de waterwardes gevraagd bij de kweker waar ik de midden Amerika zou gaan halen
zijn vissen zitten op ph 7,5 en kh 7 dus eigenlijk enkel kh naar beneden te halen
Ben benieuwd wat voor vissen het zijn en of ze op die waarden kweken?
 
midden Amerika cichliden die mogen wel wat harder water hebben
 

Terug
Bovenaan