waterwaardens ok verhuzing sluierstaarten


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
30 december me tweedehands vison 260 liter gestart. JBL 1501 pomp en sinds vandaag een aquael 1000 met uv omdat er groene alg is ontstaan.

Op de bodem halve cm zand, wat stenen en hout. Cambodia, waterpest, vallesneria, javavaren, drijfplantjes en wat mos erin.

14 januari 1e meting jbl combiset
kh (dkh) 6 druppels
ph 6,6
nh4 0.1
no2 0.4
no3 15/10 weet nog niet welk balkje ik moet gebruiken denk de onderste de ander zou voor zoutwater zijn

vandaag weer gemeten
kh (dkh) 5/6 druppels
ph 6.6
nh4 <0.5
no2 <0.01
no3 10/5 5 is onderste balkje

Ik heb 4 sluierstaarten van 6 a 7 cm die nu in een 64 liter zitten. Kan ik met deze waardes gaan overzetten? Of beter nog een week wachten.

Ik zit te denken om er 2 over te gaan zetten en na een paar dagen weer water te meten. Na een week 30 procent te verversen zolang de waardes goed zijn anders eerder en dan de andere 2 overzetten.

Graag advies betreft de waterwaardes en verhuizing.

Michelle
 
Ik zie het nut er niet van ze in 64 liter te houden. Dan zou ik er liever voor kiezen ze in de grote bak te doen en meer water te verversen.
 
Nou ja, als de bak niet goed is ingedraaid gaan de vissen dood. Lijkt me best nut hebben geduldig te zijn.
 
In een ideale wereld laat je de bak indraaien en haal je dan de vissen. Maar die heb je nu al dus is het beter ze dan in de grote bak te houden en meer te verversen dan in 64 liter.

Vind je het trouwens stoer om one- liners te droppen ienemienie of kun je ook dingen onderbouwen?
 
Heb je het tegen mij? Gelieve dan mijn normale nick te gebruiken. Het is volgens mij niet nodig om zo negatief te reageren.

Ik kan het best onderbouwen, maar dit forum staat werkelijk bol van steeds hetzelfde verhaal over indraaien etc. Ik denk dat TO best in staat is zelf even te zoeken en dat hopelijk al gedaan heeft.

Ik zou er voor kiezen de vissen nog even in die kleinere bak te laten en ze daarna in daadwerkelijk goed water los te laten i.p.v. risico te nemen. Van een week of twee in 64 liter worden ze echt niet ziek. Ieder zijn mening. Jij kunt de jouwe vast ook onderbouwen.
 
Hallo Tom, zijn de waterwaardes nu ok of nog niet. Vind je beter alle 4 meteen te verhuizen en dan 2x in de week vers water? De JBL test koffer geeft geen nul aan zijn lage waarde alleen die no 3 zit op 5 die is wat hoog zoals ik het een beetje begrijp. Zou ik die piek nu hebben gehad? Zou het inderdaad wel zonde vinden om me vissen dood aan te treffen door de verhuizing.
 
Hij staat nu dan ook ruim 3 weken in te draaien maar lees de een zegt 3 weken de ander 1 maand dus de meningen verschillen
 
Je moet gewoon zorgen dat je geen nitrietconcentratie hebt. Dit gaat logischerwijze beter in meer liters dan in minder.

Sorry Nienepien autocorrectie.
 
Oooh, drie week moet prima kunnen.
 
Vandaag dan de dag. Ik ga ze alle 4 overzetten en zal elke dag even de waterwaarde op nitriet en nitraat meten en water verversen als de waardes te hoog oplopen. 1 heeft ook een onderhuids bultje op zijn flank en wellicht dat het uv daar voor helpt.
 
Het is te doen om je vissen onmiddelijk over te zetten in het groter niet ingedraaid aquarium. Veel hangt af van je Ph en temperatuur. Als je die rond de 20�C of iets lager kan houden ga je een minder hevige nitrietpiek krijgen dan bij 25�C.
Ook gaan nitrietvormende bacteri�n zich sneller vermenigvuldigen bij een zuurtegraad tussen de 7,5 en 8,5 wat dus ook weer gaat bijdragen bij hoe hevig je eerste nitrietpiek zal zijn en hoe snel. Bij lage PH waarden komt het nitriet voor als het bijzonder giftige HNO2.

Beste is dus een Ph te handhaven tussen de 7 en 7,5.

Als je het doet, elke dag meten en bij een piek hoger dan 0,5 mg onmiddelijk 50% verversen. Meer zou ik niet doen aangezien het kraantjeswater te koud is op dit moment.

Ik herinner me nog dat ik van de ene op de andere dag plotseling 0,8mg mat. Na een verversing van 75% was dit nog 0,1mg. De dag erna steeg dit weer naar 0,3 en vervolgens daalde dit elke 24u met 0,1. Ik heb toen niet onmiddelijk ververst en de natuur zijn gang laten gaan. Mijn goudvissen hadden er zichtbaar geen last van. Na die 3 dagen was het nitriet niet meer meetbaar en dat is zo gebleven.


Oja, hoe meer eten je ze geeft per dag ... heeft ook invloed op je nitrietpiek :)
 
Het aquarium staat vanaf 30 dec in te draaien. Volgens mij heb ik de nitrietpiek verleden week gehad zie waardes in 1e bericht. Ik heb ze vanochtend eten gegeven ik heb inmiddels 1 erin die ligt tussen de plantjes nr 2 zit nu in de emmer waar ik oud water in heb en aanvul met nieuw water van nieuwe plekje dan gaan ze met emmertje en al in de nieuwe. Als ik bijvul tracht ik het water de zelfde temperatuur te geven. Zolang ze zich verstoppen geen eten.
 

Terug
Bovenaan