waterwaarden


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Zoals bekend, hoop ik :) Ben ik het aquarium aan het opstarten. Met de lekstroom ga ik morgen verder (zie topic daarover) Maar ik dacht vanavond de waterwaarden eens te testen. De bak draait nu een week. Zitten alleen planten in. Ph vind ik hoog en de hardheid van het water ook. Althans voor de vissen die eigenlijk wilde gaan houden (discus blue diamond of kobalt ) Het kan zijn dat ik de te vroeg test. Voeg nog geen Co2 toe. Heb wel de all in one plantenvoeding afgelopen woensdag toegevoegd (de minimale hoeveelheid) Waarden die ik heb gemeten zijn. Van het weekend maar eens gaan verversen

PH 7,7 (geeft de meter aan die ik vooraf heb geijkt)
KH 6,8
NO2 0,0 tot 0,5
NO3 10 mg/l
NH3 0-0,5 mg /l
temp zit voor nu zo rond de 27 graden


PH gaat neem ik aan nog ietsjes omlaag, maar hoe nu verder ?
 
Inderdaad nog maar even afwachten, weet het eerlijk gezegd nu ook even niet. Wilde inderdaad Co2 gaan toevoegen, maar nu niet met het doel die PH naar 7 te krijgen. Daar is het niet voor bedoeld. Osmose zou kunnen komt er weet wat bij. Ik wacht het maar even af en laat de bak eerst maar eens een paar weken draaien.
 
weet het eerlijk gezegd nu ook even niet. Wilde inderdaad Co2 gaan toevoegen
Natuurlijk kun je CO2 gaan toevoegen, maar voor de planten, en niet om je ph omlaag te halen. Daar kun je beter osmose water voor gebruiken;)
 
En hoeveel liter water verbruik je om 1 liter osmose water te maken?
Ongeveer 1 liters osmosewater op 3 liter afvalwater. En dit verschil het hele jaar, bij een water temperatuur van 25 graden, in de zomer dus, heb je de grootste opbrengs osmosewater. Maar het ligt er helemaal aan wel apparaat je koopt, de goedkoperen hebben in verhouding vaak meer afvalwater, en of je er een pomp bijzet, om de druk te vergroten.

Je kunt natuurlijk ook regenwater gebruiken, en dan over kool filteren, werkt bij sommigen ook goed. Maar ik werkt toch liever met osmose-water, better safe than sorry en zoveel gebruik ik ook niet met mijn bakkie;)
 
Is en was allemaal bekend, maar dank voor de info. Schreef al Co2 te gaan gebruiken, maar niet met het doel de PH naar benden te brengen. En dat de KH daarmee daalt is ook bekend. Dat maakt het nu zo allemaal lastig :S Ik had gedacht dat de PH zou zakken met het kienhout naar zo'n 7.2 Dan had ik met Co2 zonder osmose de 7.0 wel gehaald. Ik denk dat ik een fout heb gemaakt met de berekening van de KH. Vandaag ververst dus wilde zondag opnieuw meten. Is er ergens een handig topic over osmose en wat er allemaal daarbij weer komt kijken ? Wellicht is het niet moeilijk, maar er komen zo een hoop zaken bij, dus wellicht gewoon van de gedachte van Discus afstappen. Zou ik heel jammer vinden.
 
Wellicht is het niet moeilijk, maar er komen zo een hoop zaken bij, dus wellicht gewoon van de gedachte van Discus afstappen. Zou ik heel jammer vinden.
Ik dacht ook dat osmose moeilijk was, maar het is heel makkelijk. Je haalt het apparaat in huis, sluit het aan oo een kraan, waar ook bijv. de wasmachine opzit, zorgt dat het afvalwater ergens heenkan en klaar is kees.

Wat voor ph zou je willen?
 
Ik dacht ook dat osmose moeilijk was, maar het is heel makkelijk. Je haalt het apparaat in huis, sluit het aan oo een kraan, waar ook bijv. de wasmachine opzit, zorgt dat het afvalwater ergens heenkan en klaar is kees.

Wat voor ph zou je willen?

Alleen niet vergeten op tijd de kraan weer dicht te doen... :D :D :D
 
Alleen niet vergeten op tijd de kraan weer dicht te doen... :D :D :D
Dit gaat me mijn hele leven achtervolgen denk ik:D:D
Maarja, ook wek heel dom van mij, om dat twee keer te vergeten, en de tv, xbox etc geheel nat te maken, doordat het water uit het plafond kwam:D:D;)

Nu maar hopen dat ik geen mensen afschik:oops::p

Maar je kunt er een magneetventiel met tijdschakelaar of overloop opmaken;)
 
Een weekje verder bak draait planten doen het goed op 1 geplant soort na. De waterwaarden zijn niet veel veranderd. Ik voeg nog geen Co2 toe. Daar ga ik van het weekend maar eens mee beginnen. Kijken wat met planten gaat gebeuren komende week. Vrijdag aanstaande eerst weer een waterverversing doen. Osmose apparatuur ben ik nog niet uit. Denk dat ik daar toch van af ga zien.

PH 7,6 (geeft de meter aan die ik vooraf heb geijkt)
KH 6,5
NO2 0,0 tot 0,5
NO3 10 mg/l
NH3 0-0,5 mg /l
NH3/NH4 0,0 tot 0,5
temp zit voor nu zo rond de 27 graden
 
Een weekje verder bak draait planten doen het goed . De waterwaarden zijn ietwat veranderd. Ik voeg inmiddels Co2 toe.

PH 7,15 (geeft de meter aan die ik vooraf heb geijkt)
KH 7
NO2 0,0 tot 0,5
NO3 10 mg/l
NH3 0-0,5 mg /l
NH3/NH4 0,0 tot 0,5
temp zit voor nu zo rond de 27 graden
fosfaat PO4 is wel wat hoog maar dat lijkt me alleen maar goed als voedingsstof in de bak. waarom de KH ietsjes hoger is ondanks het toevoegen van Co2 en de verlaagde PH is mij een raadsel. Nitriet piek niet te ontdekken dus, maar goed meet dat dus niet elke dag. Denk er over om aanstaande vrijdag de eerste geplande bijvissen er in te doen.
 
De toevoeging van CO2 maakt het water zuurder, waardoor de pH zakt.
Goed lezen Ronald:deal:
waarom de KH ietsjes hoger is ondanks het toevoegen van Co2 en de verlaagde PH is mij een raadsel.
Hij vraagt zich af waarom de kh iets omhoog is gegaan, ondanks het toevoegen van CO2 en de ph verlagen.;)


0,5 verschil is niet heel veel, kan ook een foutje zijn door aflezen. ;)
 
Kan maar ik maak gebruik voor alleen kh van de meter van Hanna, En vorige week en deze week tweemaal getest. Maar goed verschil blijft inderdaad luttel
 
Vissen doen het goed planten ietsjes minder. ik blijf stoeien met de waterwaarden. Ik heb eigenlijk geen zin in een osmose installatie en het heen en weer lopen met jerrycans. Zal dus met of turf of PH KH minus aan de slag moeten. Of met zoutzuur dat heeft m.b.t het laatste hetzelfde effect is goedkoper en moet heel gedoseerd toegevoegd worden. PH gaat goed zo rond de 7.1. Ik voeg Co2 toe. KH is te hoog zo rond de 7.7 Rest van de waarden ammoniak, nitriet, nitraat verwaarloosbaar dus goed. Fosfaat te hoog (donkerblauw bij meten ook met verdunnen) Ververs dus nu om de 3 dagen een kwart. Plantenvoeding dus maar even niet Licht brandt van 9.00 uur tot 19.00 uur gedimd (zijn ledbalken) Vissen doen het goed. Had eerst 25 keizertetra's (blauwe) die naar mijn mening te druk waren. Omgeruild met 25 roodkopzalmen. Daarnaast een paartje antennebaarsjes, een achttal sterbai's en een achttal potloodvisjes. Die doen het goed maar of daar nu straks met deze waterwaarden discussen erbij kunnen is nog maar de vraag :S
 
Nou na wat weekjes ploeteren de waterwaarden bijna zoals ik ze wil hebben KH op 5,5 PH op 6.8 nu vissen en planten doen het goed. Anubas krijgt ietwat teveel licht dus moet nog wat drijfplanten toevoegen. Bak is bijna klaar voor de eindelijk de lang verwachte discusvissen. De antennebaarsjes zijn nu even de graadmeter, die doen het (tot nu toe) goed
 
ja geloof ik ook. Hier niet, zoutzuur, beetje mengen meten en het aquarium in. Maar goed zal eens aan osmose gaan denken
 
ja geloof ik ook. Hier niet, zoutzuur, beetje mengen meten en het aquarium in. Maar goed zal eens aan osmose gaan denken
Dat is tijdelijk, hierdoor kun je volgens mij een hele onstabiele ph krijgen en dat is het laatste dat je wilt;)
 
Klopt maar volgens mij is dat risico van toepassing bij een heel lage KH, ik wil die zo rond de 5 hebben en eigenlijk niet lager. Met de tabellen zou de KH waarde die ik nu heb al passend zijn bij de PH van 6.8. Moet nog uitvinden of voor de discus de PH nog meer naar beneden moet. Maar goed, ben inderdaad toch ook al wel aan het kijken naar een geschikt tweedehands osmose apparaat. Komt goed :eek:
 
yes osmoseapparaat maar aangeschaft met zo'n turbomotor voor wat snelheid :) Tweedehands overgenomen dus moet nog aan de slag met nieuwe vulling. Waterwaarden na verversen altijd zo rond de lage 5 voor wat betreft KH Na een week een KH van rond de 6. Zullen de stenen zijn al heb ik die voordat ik ze plaatste met eikenextract gecheckt op kalk. De bodem kan het ook zijn maar goed maakt niet zoveel uit PH constant op 6.8 en de checker blijft groen dus dat al dan wel goed zijn
 

Terug
Bovenaan