Waterwaarden wegschrijven naar database en tonen in een grafiek


Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Berichten
279
Vanmiddag even zitten denken hoe ik waterwaarden in geheel eigen beheer kan houden, zonder dat ik daar een app voor nodig heb.
Eigenlijk was het vrij simpel:

1. Een HTML formuliertje aangemaakt, waar ik de waarden kan invullen:

waarden1.JPG


2. Na op "Submit" gedrukt te hebben worden de waarden weggeschreven naar een MySQL-database. Zo te zien is dat gelukt :) :

waarden2.JPG


3. Ja, de waarden zijn goed in de database terecht gekomen:
waarden3.JPG


4. En de nieuwe meeting is ook gelijk zichtbaar in Grafana:

waarden4.JPG
 
Leuk gedaan. Zou je bereid zijn om, voor de geinteresseerden, een how-to te schrijven?

Groeten,

Leopard
 
Als er voldoende interesse voor is wil ik dat wel een keer doen. Enige affiniteit met computer is wel nodig.
 
Ziet er leuk uit! Kan ook zeker handig zijn om zoiets in een grafiek te verwerken.

Ik zou alleen de schaal op de Y-as groter maken en een vaste waarde geven. Bij de temperatuur lijkt bijvoorbeeld een enorme dip te zitten, terwijl dit in feite wel mee valt.
Hetzelfde voor fosfaat. In de grafiek lijkt het alsof het flink omhoog gaat terwijl er in feite eigenlijk nog steeds weinig fosfaat in de bak zit.
 
Ziet er leuk uit! Kan ook zeker handig zijn om zoiets in een grafiek te verwerken.

Ik zou alleen de schaal op de Y-as groter maken en een vaste waarde geven. Bij de temperatuur lijkt bijvoorbeeld een enorme dip te zitten, terwijl dit in feite wel mee valt.
Hetzelfde voor fosfaat. In de grafiek lijkt het alsof het flink omhoog gaat terwijl er in feite eigenlijk nog steeds weinig fosfaat in de bak zit.
Ja, de opmaak van de grafieken staat nu allemaal op standaard, maar dat is in Grafana heel makkelijk aan te passen. Lastigste is/was data van HTML-formulier > MySQL database -> Grafana te krijgen (maar ook dat viel achteraf reuze mee als je wat basis kennis hebt)
 
Wanneer je in Libre office, een overigens gratis programma, Libre Office Calc aanklikt en daarna een diagram invoegen middels de bovenste werkbalk dan staat je grafiek er al. Eenvoudigheid troef, zelfs te gebruiken voor @jessicapilon ... ;) Je kan dan kiezen uit de soort, via een lijn of balken of wat je wilt. De temperatuur op de Y-as en de datums op de X-as en je maakt de mooiste grafieken. Libre Office is trouwens compatibel met Microsoft Office.
 
Geweldig..... eindelijk een onderwerp op het forum waar ik niet de minst ervarene in ben.. :cool:

Joost, overweeg eens Power BI van Microsoft. De desktop variant is gratis te downloaden. Alle mogelijkheden voor grafieken, zeker met de custom visuals van de Power BI community. En Power BI slikt echt alles als datasource. Waarschijnlijk hoef je niet eens weg te schrijven in SQL database, maar is het HTML formulier al bron genoeg.

Ik volg dit topic verder met veel interesse


gr

Mark
 
Geweldig..... eindelijk een onderwerp op het forum waar ik niet de minst ervarene in ben.. :cool:

Joost, overweeg eens Power BI van Microsoft. De desktop variant is gratis te downloaden. Alle mogelijkheden voor grafieken, zeker met de custom visuals van de Power BI community. En Power BI slikt echt alles als datasource. Waarschijnlijk hoef je niet eens weg te schrijven in SQL database, maar is het HTML formulier al bron genoeg.

Ik volg dit topic verder met veel interesse


gr

Mark
Jaren zitten wachten op een mede ICTer denk? :p
 
Als er voldoende interesse voor is wil ik dat wel een keer doen. Enige affiniteit met computer is wel nodig.
Hier wel enige affiniteit. Ooit wel eens een LAMP stack geinstalleerd, maar is wel iets van 10 jaar geleden.
Dit leek me wel leuk om op een Raspberry Pi te zetten, zodat het ook vanaf meerdere apparaten beschikbaar is.
Ik denk aan installeren van mariadb en phpmyadmin, maar het html gebeuren is voor mij nieuw.

Ik bedenk me net dat je ook zoiets in Access zou kunnen maken, maar dat draait dan weer zo slecht op een RPi.
 
Tja ik gebruik Firefox maar goed Ben dit alles is niet echt aan mij besteed en ik ben nog van de oude stempel dus een man van pen en papier;)
Firefox is een browser, John. Een zoekmachine dus zoals Edge in Microsoft of Chrome van Google en zo zijn er nog een paar. Libre Office, dat is dus wat anders, kan je vergelijken met Microsoft office, daarin zitten tekstverwerkers, rekenbladen, je kan er een presentatie in maken of bijvoorbeeld een database om maar wat te noemen. Je kan er dus ook grafieken in maken waarin je gegevens van je bak in opslaat.
 
Goed dan haak ik al af maar voor andere leden is het denk ik een leuk idee.
Ik heb even snel iets in elkaar geknutseld, zodat er niets geïnstalleerd hoeft te worden. Ziet er allemaal (nog) niet fancy uit, maar het werkt wel.
Sjon wordt bij deze persoonlijk uitgenodigd om mee te testen. Daarnaast zoek ik nog een paar (2-3) mensen die mee willen testen. Uiteraard moet je wel geregeld je waterwaarden testen en invullen. Stuur me even een PM.

Geweldig..... eindelijk een onderwerp op het forum waar ik niet de minst ervarene in ben.. :cool:

Joost, overweeg eens Power BI van Microsoft. De desktop variant is gratis te downloaden. Alle mogelijkheden voor grafieken, zeker met de custom visuals van de Power BI community. En Power BI slikt echt alles als datasource. Waarschijnlijk hoef je niet eens weg te schrijven in SQL database, maar is het HTML formulier al bron genoeg.

Ik volg dit topic verder met veel interesse
Heb ik over nagedacht, maar ben zelf geen fan van MS. Ook is het idioot om 1,73 GB te moeten installeren om een paar grafiekjes te tonen.
Hier wel enige affiniteit. Ooit wel eens een LAMP stack geinstalleerd, maar is wel iets van 10 jaar geleden.
Dit leek me wel leuk om op een Raspberry Pi te zetten, zodat het ook vanaf meerdere apparaten beschikbaar is.
Ik denk aan installeren van mariadb en phpmyadmin, maar het html gebeuren is voor mij nieuw.

Ik bedenk me net dat je ook zoiets in Access zou kunnen maken, maar dat draait dan weer zo slecht op een RPi.
Kan inderdaad prima met een RPI i.c.m. MariaDB, phpMyAdmin en Grafana. Enige nadeel is de betrouwbaarheid van een RPI met geheugenkaart (met een SSD is het al een stuk beter). Zelf gebruik ik een VPS.
 
Slim gedaan Joost!

Zelf heb ik een C# applicatie, ASP.NET webform en RestfulAPI in elkaar geknutseld om allerlei technieken met elkaar te laten babbelen.
Ben zelf programmeur dus heb altijd de meest wilde ideeën :p

- Arduino meet de opvoerbak hoe vol deze is en stuurt hem door naar Telegram
- Arduino meet de temperatuur van de Sump en het Aquarium
- Arduino stuurt de Deltec skimmer als deze vol zit

- C# + ASP.NET frame tonen alle waardes bij elkaar op een dashboard met LED verlichting.
Zo kan ik
- de Temperatuur in de gaten houden en bij een rode en blauwe LED de gepaste acties uitzetten
- Telegram wordt geïnformeerd zodra er een nieuwe handmatige test is gedaan en toont dit in een grafiek met de laatste 5 testen.
- Wekelijkse rapportage per mail van alle metingen

1633971742226.png
 
Nice, daar kun je best trots op zijn, maar als het je hobby is of programmeur bent, dan maakt het een stuk makkelijker.
Voor mij blijft heet allemaal adacadabra.
 
Nice, daar kun je best trots op zijn, maar als het je hobby is of programmeur bent, dan maakt het een stuk makkelijker.
Voor mij blijft heet allemaal adacadabra.
Ja, als je programmeur bent worden sommige dingen een stuk makkelijker.
Ik ben geen programmeur, maar heb inmiddels een kleine 100 scripts hier draaien die alles in en rondom het huis een stuk aangenamer maken
Drie jaar geleden had ik er totaal geen verstand van, maar ik heb er een hobby van gemaakt ;)
 
En ik maar denken dat ik de enige was die er niks van snapt:DD
Nee hoor, er zijn er inmiddels al minstens 2 lol

Het is een beetje net als met de aquarium computer die ik nu heb, daar heeft Peter destijds de software voor geschreven, maar geen idee in welke computertaal.
De hardware is me wel zelf gelukt.
 

Terug
Bovenaan