Waterwaarden voor maanvissen


S

sander.020

Guest
Vandaag heb ik voor het eerst een echte meting gedaan van de waterwaarden in mijn 450 liter Rio Nanay bak. Vlak voor het verversen. Welke waarde is of zijn het belangrijkst, als gezondheid en ontwikkeling van de maanvissen de prioriteit heeft boven plantengroei? Staan er schokkende zaken tussen waar iets aan gebeuren moet?

Natuurlijk heb ik zelf al wat gegoogled en zie ik dat bijvoorbeeld de pH iets lager zou mogen, maar er is vast meer op te merken wat ik mis.

Mijn glimmende nieuwe scheikunde-doos meldt:

pH: 7,5 GH : 7°, KH: 8°, NO3: 5-10 mg/l, NO2 & PO4 niet meetbaar. CO2 12 mg/l, temp 26°c
 
Voor de planten is de fosfaat waarde belangrijk, Nitraat/Fosfaat verhouding 10/1
In mijn ervaring is Co2 toevoeging niet zo'n succes met maanvissen, worden ze erg onrustig en bang van, verder is de µS of ppm waarden van het water belangrijk deze kan rustig rond de 350 µS of 225 ppm staan.
 
Het is jammer voor je scheikundedoos maar zolang de PH tussen de 6 en 8 ligt en de temperatuur rond de 25/26 graden heb je prima water. Meestal is leidingwater geschikt voor maanvissen. Ik heb ook zo’n koffer bomvol meetsetjes en dergelijke. Gebruiken doe ik hem eigenlijk nooit.

Hobbygroet Jos Hut
 
Beter nieuws kan niet @Jos Hut. Wou dit toch tenminste eens gedaan hebben.

@TonHageraats TDS meter meet 266ppm, vlak na verversing. Maar dat is een goedkoop chinees ding, kraanwater meet 230. Misschien moet ik me daar meer zorgen over maken... :D
 

Terug
Bovenaan