Waterwaarden nieuw aquarium


C

carrie

Guest
Even een vraag omdat ik na een bezoek aan de plaatselijke winkel een beetje in de war was.

Ik heb recent een weer eens een 160L aquarium op de kop getikt na jaren alleen een kleinere bak met guppen te hebben gehad. Daarin wil ik graag een Zuid-Amerikaans visbestand gaan plaatsen als de bak eenmaal is ingedraaid: een koppel antennebaarsjes, een schooltje roodkopzalmen (ik kreeg er 4 cadeau bij deze bak dus ik wil de groep graag wat gaan uitbreiden voor ze), een groepje bloedvlektetra's en eventueel wat potloodvisjes als dat er nog bij past. Toen ik over deze vissen ging lezen zag ik dat ze allemaal van redelijk zacht en zuur water houden, en aangezien het water hier vrij hard is heb ik een klein OO apparaat aangeschaft. Het water dat nu in de bak zit, is ongeveer 50/50 OO/leidingwater. Ik heb dit laten testen bij de dierenhandel en daar zei de winkelier dat mijn hardheid en pH veel te laag waren (pH rond de 6,8 en gH rond de 6) omdat de dieren die worden geimporteerd allemaal gekweekt zijn op harder water en nog nooit in hun leven zacht zuur water hebben gezien, en dat ze het loodje gaan leggen als ik ze zo in mijn bak doe.

Hoe staan jullie hierin, kan ik beter beginnen met volledig leidingwater en later verversen met OO zodat ze langzaam kunnen wennen, kan ik ze uberhaupt beter op helemaal leidingwater houden als ze daarop gekweekt zijn, of zit het zo wel goed en kunnen ze zo in mijn redelijk zachte en zure water?
 
Daar hadden ze gelijk in.
Tenzij ze bij een kweker vandaan komen, die wil wel zachter water gebruiken.
Maar ik zou het bij jou toch harder houden.
 
Dus kan ik ze beter hun hele leven op leidingwater gaan houden, net als ze in de winkel gewend zijn? Heb namelijk online ook wel verhalen gelezen over dat de antennebaarsjes het niet lang vol zouden houden op hard water, dus weet niet meer zeker wat ik nou moet geloven als beginner met deze vissen.
 
Ik ben het met Richard eens en zou ze gewoon op de gewenste waarden gaan houden. Bij de winkel zitten ze vaak wel op kraanwater maar dat is dan vaak voor een erg korte periode.
 
Die vissen worden vaak in azie in van die grote kweekvijvers gekweekt, wie zegt dat dat hard water is? Volgens mij is dat vaak juist gemiddeld water.
 
pH van 6,8 en Gh van 6 zijn vrij normale waarden lijkt me.
Zou niet denken dat het problemen zou geven.
 
Blijven hoe dan ook toch lastige vissen die Antennebaarsjes.
Ook met lage waarden heb je nog geen garantie dat ze in leven blijven.
 

Terug
Bovenaan