Waterwaarden gemeten


R

robru

Guest
Vanavond voor het eerst de waterwaarden gemeten van mijn aquarium met een Colombo testset. Ik dacht; 5 minuten werk... maar ben toch zeker zo'n 30 minuten bezig geweest. Dit zijn de waarden. Wat mij vooral opviel was de veel hogere KH waarde, was met de laatste JBL meting vorige maand 4, nu meet ik overigens ook met het JBL setje KH10.
Ik zal dus met deze hogere KH nu mijn CO2 toediening aan moeten passen, pH verhogen naar 7,1 a 7,2.
Roep maar als ik iets fout doe ;)

PH 6,9
KH 10
GH 11
NO2 0,0
NH3 0,0
NO3 15 mg/l
PO4 2 mg/L
 
Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar.

ga je met zo´n KH niet onnodig veel co2 moeten toedienen? wellicht een optie voor je om een gedeelte osmose water te gebruiken.
 
Geen enkel idee, heb nu net het kraanwater gemeten en daar komt ook KH10 uit.

Als het waterbedrijf niet de oorzaak zou zijn van deze verhoging. Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
 
Zou misschien kunnen dat je waterbedrijf met het water bezig was misschien check dat even bij je water bedrijf zijn site of vraag het daar even na via mail of telefoon.
 
ga je met zo´n KH niet onnodig veel co2 moeten toedienen?
Nee, juist niet, omdat de KH nu opeens verdubbeld is, ten opzichte van de laatste meting in december zou ik nu bijna de helft minder CO2 gaan gebruiken. Ik snap er echt even niets meer van.
wellicht een optie voor je om een gedeelte osmose water te gebruiken.
Wordt nu opeens heel normaal om dat te gaan gebruiken.
 
Er zijn waterbedrijven die van tijd tot tijd van waterbron wisselen.. maarja of dat bij jou dan ook zo is :S
 
Nee, juist niet, omdat de KH nu opeens verdubbeld is, ten opzichte van de laatste meting in december zou ik nu bijna de helft minder CO2 gaan gebruiken. Ik snap er echt even niets meer van.

Wordt nu opeens heel normaal om dat te gaan gebruiken.

Ben geen CO2 expert maar naar mijn weten moet je bij een hogere KH meer co2 toedienen om op hetzelfde niveau te blijven, maar kan ernaast zitten.

zeg ook niet dat het moet he, wellicht een optie voor je.
lijkt mij namelijk voordeliger aan de Co2 maar zoals ik al zei kan ernaast zitten.
 
Zou misschien kunnen dat je waterbedrijf met het water bezig was misschien check dat even bij je water bedrijf zijn site of vraag het daar even na via mail of telefoon.
Ga ik inderdaad achterheen. Dacht eerst dat er een groot verschil kon zijn tussen de testen van Colombo en JBL, maar dat heb ik kunnen ontkrachten door nu met beiden hetzelfde resultaat te meten.
 
Er zijn waterbedrijven die van tijd tot tijd van waterbron wisselen.. maarja of dat bij jou dan ook zo is :S
Daar ga ik onderzoek naar doen, want ik vind van KH4 naar KH10 een vreemde stijging in een maand tijd zeg maar.
 
Ben geen CO2 expert maar naar mijn weten moet je bij een hogere KH meer co2 toedienen om op hetzelfde niveau te blijven,
Volgens mij juist omgedraaid, maar daar zullen de experts wel een antwoord op hebben ;)
 
Ga ik inderdaad achterheen. Dacht eerst dat er een groot verschil kon zijn tussen de testen van Colombo en JBL, maar dat heb ik kunnen ontkrachten door nu met beiden hetzelfde resultaat te meten.
Heel slim van je succes ermee Ik hoop wel dat je tenmisten je water bedrijf kent:D
 
Volgens mij juist omgedraaid, maar daar zullen de experts wel een antwoord op hebben ;)

Hier een link.

https://www.aquainfo.nl/evenwicht-ph-kh-en-co2/

Bij een hogere KH heb je dus ook een hogere pH. Hierdoor zit er minder vrij CO2 in het water en meer HCO3.
Daarom is het efficiënter om met lagere KH's te werken. Dan blijft de CO2 als CO2 in het water en wordt NIET omgezet naar HCO3.
 
Laatst bewerkt:
Ben je er al achter waarom de KH zo hoog was? Is het water bedrijf van bron gewisseld?
 
Ben geen CO2 expert maar naar mijn weten moet je bij een hogere KH meer co2 toedienen om op hetzelfde niveau te blijven, maar kan ernaast zitten.

zeg ook niet dat het moet he, wellicht een optie voor je.
lijkt mij namelijk voordeliger aan de Co2 maar zoals ik al zei kan ernaast zitten.

Bij een hoge kh moet je inderdaad meer co2 toevoegen want de kh is de buffer en hoe hoger die is des te groter de buffer en moet je dus meer co2 toevoegen.
 
Stat ook in de link van Marcel van eerder:

Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen of door toedienen van basen de pH te verhogen. Dus hoe hoger de KH des te stabieler is de pH in een aquarium.
 
Hoe hoger de KH des te moeilijker is het om door toedienen van zuren de pH omlaag te krijgen
Ik snap hier dus helemaal niets van, want bij mij is het echt áppeltje, eitje om de pH met de controller i.s.m de co2 toediening te laten zakken.
Het probleem is dat ik met een KH 4 zat op pH 6,7 met 24 mg/L co2
en nu zit ik dus op KH 10 is plots mijn co2 47 mg/L met een pH van 6,7
Ik zal dus volgens mij de pH moeten verhogen naar 7,1 om weer met de co2 op 24 mg/L uit te komen, toch?
 
Ik zal nu iedere dag iedere de pH 0,1 laten stijgen.
 
Ik snap hier dus helemaal niets van, want bij mij is het echt áppeltje, eitje om de pH met de controller i.s.m de co2 toediening te laten zakken.
Het probleem is dat ik met een KH 4 zat op pH 6,7 met 24 mg/L co2
en nu zit ik dus op KH 10 is plots mijn co2 47 mg/L met een pH van 6,7
Ik zal dus volgens mij de pH moeten verhogen naar 7,1 om weer met de co2 op 24 mg/L uit te komen, toch?

Flauwekul! Die tabel gaat op zoveel fronten mank.

Je neemt gewoon een drochecker en stelt daar de pH controller mee af. De pH welke een mooie geelgroene kleur geeft in de controller zetten.

Let wel! pH controller werkt alleen goed, als de KH stabiel blijft. Anders kun je de controller blijven verzetten.
 
LOL
Inmiddels op de site van Oase (hier in de regio!) gevonden dat Zwijndrecht nu gemiddeld op KH 8,4 zit.

Waar op de oase site zie jij die 8,4 Kh staan?

Ik heb ook oase en mijn Kh is 4,5 maar kan dat nergens vinden op die site.
Ik vind alleen de totale hardheid en die geeft bij mij 6,9 aan
 
Waar op de oase site zie jij die 8,4 Kh staan?

Ik heb ook oase en mijn Kh is 4,5 maar kan dat nergens vinden op die site.
Ik vind alleen de totale hardheid en die geeft bij mij 6,9 aan

hg.png

https://www.oasen.nl/mijn-oasen/watersamenstelling
 
Volgens mij is die 8,4 bij jou en 6,9 bij mij de gh. Of zit ik nu verkeerd?
 

Terug
Bovenaan