Waterwaarden, garnalensterfte en alg


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
175
Leeftijd
37
Hoi iedereen. Ik heb enkele vraagjes ivm waterwaarden, garnalen en alg.

Ik heb volgende aquaria:
Rio 125, waterwaarden:
KH 9
pH 7,5
NO2 0,05
NO3 5mg/l
Fe 0,5mg/l
CO2 7mg/l


Aquarium 250x18x50cm, ada amazonia soil
KH 4
pH 8
NO2 0
NH4 0
NO3 5mg/l
Fe 0,6 mg/l
CO2 2mg/l

Bij beiden aquaria brandt het licht 10u. Ik voeg elke dag easycarbo toe. Ook wekelijks ijzer en profito waar ik nu even mee ga stoppen omdat ik denk dat de Fe te hoog is?

Bij beide aquaria heb ik 2 soorten garnalen, vuurtjes en grijze (zie foto). In beiden bakken gaan de vuurtjes dood en de grijze doen het goed. Iemand een idee aan wat dit ligt?

In de aquaria van 240cm heb ik sinds enkele dagen alg (foto). Ook is het water in de emmer bruin bij verversen. Na verversen is het water helder. Na een week wordt het weer bruinig. Het is precies alsof deze bodem bruin blijft afgeven?

Ik vind het een beetje vreemd dat de KH in beide bakken zo verschilt. Ik gebruik bij beiden regenwater.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

20180403_170550.jpg
20180403_170519.jpg
 
Op die laatste foto is blauwalg en dat is ondanks de naam een bacterie.
Normaal zijn vuurgarnalen heel sterk dus is vreemd dat de andere soort het beter doet,hele mooie trouwens die grijze.
 
Op die laatste foto is blauwalg en dat is ondanks de naam een bacterie.
Normaal zijn vuurgarnalen heel sterk dus is vreemd dat de andere soort het beter doet,hele mooie trouwens die grijze.

Ja ik vind het ook heel vreemd. De grijzen kweken heel goed.
Kan de blauwalg het resultaat zijn van teveel aan ijzer?
 
Nou vaak is blauwalg een gevolg van overbelasting van de bak en dat je dus niet voldoende goede bacterien hebt die alles afbreken. Hoe lang draaien deze bakken?

Ik zou even geen ijzer toevoegen want dat zit ook in plantenvoeding.
 
Nou vaak is blauwalg een gevolg van overbelasting van de bak en dat je dus niet voldoende goede bacterien hebt die alles afbreken. Hoe lang draaien deze bakken?

De rio meer dan een jaar (hier ook geen last van blauwalg)

De 240cm sinds half januari. Als er niet voldoende bacteriën zouden zijn om de afvalstoffen te verwerken, zouden de NO2 en de NH4 niet hoger moeten zijn? Ik heb het gevoel dat er wat aan de bodem scheelt. Het is toch niet normaal dat deze bruin blijft afgeven of zie ik dat verkeerd? Ook zou deze pH verlagend moeten werken maar de pH is 8? Het is precies alsof het niet de 'echte' ADA amazonia is :rolleyes:. Ofwel heb ik totaal geen geduld :D
 
Je kan wellicht ook op dat punt geen goede circulatie hebben en bij het glas valt vaak wel wat meer licht in de bak waardoor je sneller blauwalg kan ontwikkelen.
Bij blauwalg hoef je niet altijd een verhoogde nh3/4 of no2 waar te kunnen nemen. In beide bakken gaan de Vuurgarnalen dood dus ik denk niet dat het dan in het verschil in waterwaarden zit.

Geeft de bodem bruin af of heb je ook last van bruinalg want dat zie je ook vak bij jonge bakken of met teveel belasting.
 
Je kan wellicht ook op dat punt geen goede circulatie hebben en bij het glas valt vaak wel wat meer licht in de bak waardoor je sneller blauwalg kan ontwikkelen.
Bij blauwalg hoef je niet altijd een verhoogde nh3/4 of no2 waar te kunnen nemen. In beide bakken gaan de Vuurgarnalen dood dus ik denk niet dat het dan in het verschil in waterwaarden zit.

Geeft de bodem bruin af of heb je ook last van bruinalg want dat zie je ook vak bij jonge bakken of met teveel belasting.

Bruinalg zie ik niet. Wanneer ik het water ververs en het 'vuile' water in een witte emmer doe is het echt bruin. Na het verversen is de bak enkele dagen vrij helder en dan begint het stilaan weer bruinig te worden...
 
Heb je in de grote bak ook hout wat wellicht verkleuring afgeeft?
 
En heb je ververst bij de Amazonia zoals is aangegeven op de zak?
 
En heb je ververst bij de Amazonia zoals is aangegeven op de zak?

Geen hout in deze bak. Ik heb niet alle dagen ververst in het begin zoals aangegeven. Hier zou misschien wel de oorzaak kunnen liggen van het bruine water?
 
Ik heb geen ervaring met deze bodem maar wellicht een ander wel. Er moet iets kleur afgeven dus dan denk je al snel aan hout of anders aan de bodem inderdaad.
 
Die grijze garnalen zijn vermoedelijk mini-japonica's of caridina parvidentata's. Hele sterke garnalen die zich goed aanpassen.
Waarom je vuurgarnalen het niet doen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar je hebt dus grijze garnalen én vuurgarnalen in één bak samen? En in een andere bak heb je de combinatie ook?

Hoewel vuurgarnalen ze zich snel voortplanten, overtreffen de parvidentata's de vuurgarnalen. Dan krijg je een soort concurrentiestrijd en gaan de garnalen die in de meerderheid zijn soms de andere garnalen aanvallen en opeten. Ik heb de twee soorten ook samen gehad en bij mij konden de vuurgarnalen de strijd met de parvidentata's niet aan, jammer genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Die grijze garnalen zijn vermoedelijk mini-japonica's of caridina parvidentata's. Hele sterke garnalen die zich goed aanpassen.
Waarom je vuurgarnalen het niet doen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar je hebt dus grijze garnalen én vuurgarnalen in één bak samen? En in een andere bak heb je de combinatie ook?


Hoewel vuurgarnalen ze zich snel voortplanten, overtreffen de parvidentata's de vuurgarnalen. Dan krijg je een soort concurrentiestrijd en gaan de garnalen die in de meerderheid zijn soms de andere garnalen aanvallen en opeten. Ik heb de twee soorten ook samen gehad en bij mij konden de vuurgarnalen de strijd met de parvidentata's niet aan, jammer genoeg.

In de lange bak zaten hoofdzakelijk vuurtjes. De grijze haalde ik eruit. Toch hebben de grijze hier de overhand genomen. Ik kan uw redenering wel volgen.
 
Dat zou wel een oorzaak kunnen zijn idd.
Zie je echt dode garnalen of merk je het enkel aan de slinkende groep vuurtjes?
 
Dat zou wel een oorzaak kunnen zijn idd.
Zie je echt dode garnalen of merk je het enkel aan de slinkende groep vuurtjes?

Ik zie er regelmatig dood liggen en heb er nu bijna geen meer over. Wel jammer maar dan weet ik aan wat het ligt.
Nu de bruine waas en de alg nog . Vandaag de stroming eens veranderen en zien wat dat geeft. Alhoewel ik dacht dat ik met de spraybars een goede stroming zou hebben...
 
Ik zou het eens testen met bv wat waterverbeteraar. Dan zie je of de circulatie goed is. ook wil het nog weleens gebeuren dat je bij het raam door meer zonlicht sneller blauwalgen ziet.
Die bruine waas blijft ook voor mij een vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ik zie er regelmatig dood liggen en heb er nu bijna geen meer over. Wel jammer maar dan weet ik aan wat het ligt.
Nu de bruine waas en de alg nog . Vandaag de stroming eens veranderen en zien wat dat geeft. Alhoewel ik dacht dat ik met de spraybars een goede stroming zou hebben...

Er zijn enkele mogelijkheden waardoor de garnalensterfte op zou kunnen treden, ik zet ze even op een rijtje:

1, De garnalensterfte kan inderdaad komen door verschillende soorten bij elkaar te houden, als de ene soort sneller kweekt dan de andere kan dit ervoor zorgen dat de andere uitsterft. Die mogelijkheid is dus aanwezig.
2, Door het bij elkaar plaatsen van meerdere garnalensoorten kan ook een botsing zijn ontstaan tussen bacterieculturen (kruisbesmetting) vaak sterven dan over een langere periode meerdere garnalen van dezelfde soort uit, terwijl de andere garnalensoort nergens last van heeft. (of dit de oorzaak is kan ik niet zeggen met zekerheid, maar als ze van verschillende winkels/kwekers komen dan is de kans groter)

3, de laatste mogelijkheid is een te hoge fosfaat (Po4). ik zie deze niet tussen de gemeten waterwaardes staan, wanneer deze oploopt kan dat voor garnalen ook gevolgen hebben. Daarbij een oorzaak van geel/bruin water kan de fosfaat, deze stof gaat ook in je bodem zitten, bij verversen gaat het dus uit je water en heb je even helder water, maar de bodem geeft de fosfaat weer af en die loopt op met als gevolg dat het bruinige water terugkomt. Ik schat de kans niet groot in dat het de fosfaat is, maar ik zal deze zeker laten testen bij een LFS of zelf. Is het niet de fosfaat dan is het misschien toch de bodem die blijft afgeven.

Nog even over het bruinige water het kan ook zijn door wat je de garnalen geeft, catappabladeren en elzenknopjes zorgen voor bruin water.

ik hoop dat de oorzaak snel duidelijk wordt en laat het even weten als de fosfaat is getest, ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Geen hout in deze bak. Ik heb niet alle dagen ververst in het begin zoals aangegeven. Hier zou misschien wel de oorzaak kunnen liggen van het bruine water?

Ja dit is de oorzaak van de verkleuring van je water. De bodem heeft en zeker de eerste 4 weken echt de wissels nodig zoals vermeld staat en dat zijn hele grote wissels en vaak maar wel noodzakelijk. Ik heb dezelfde bodem en water bleef ook bruin. Filter was zwart (witte filter dus viel extra op) nu nog na 2 maanden blijft de bodem afgeven en zeker als ik iets verander in de bak dan ligt erna op alles een soort stoflaagje.

Wellicht alsnog deze wissels doen om de verkleuring aan te pakken en je bodem optimaal zijn werk laten te laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Zo zie je maar weer wat het voor gevolgen kan hebben als je niet de juiste waterwissels toepast met deze bodem.
 
Er zijn enkele mogelijkheden waardoor de garnalensterfte op zou kunnen treden, ik zet ze even op een rijtje:

1, De garnalensterfte kan inderdaad komen door verschillende soorten bij elkaar te houden, als de ene soort sneller kweekt dan de andere kan dit ervoor zorgen dat de andere uitsterft. Die mogelijkheid is dus aanwezig.
2, Door het bij elkaar plaatsen van meerdere garnalensoorten kan ook een botsing zijn ontstaan tussen bacterieculturen (kruisbesmetting) vaak sterven dan over een langere periode meerdere garnalen van dezelfde soort uit, terwijl de andere garnalensoort nergens last van heeft. (of dit de oorzaak is kan ik niet zeggen met zekerheid, maar als ze van verschillende winkels/kwekers komen dan is de kans groter)

3, de laatste mogelijkheid is een te hoge fosfaat (Po4). ik zie deze niet tussen de gemeten waterwaardes staan, wanneer deze oploopt kan dat voor garnalen ook gevolgen hebben. Daarbij een oorzaak van geel/bruin water kan de fosfaat, deze stof gaat ook in je bodem zitten, bij verversen gaat het dus uit je water en heb je even helder water, maar de bodem geeft de fosfaat weer af en die loopt op met als gevolg dat het bruinige water terugkomt. Ik schat de kans niet groot in dat het de fosfaat is, maar ik zal deze zeker laten testen bij een LFS of zelf. Is het niet de fosfaat dan is het misschien toch de bodem die blijft afgeven.

Nog even over het bruinige water het kan ook zijn door wat je de garnalen geeft, catappabladeren en elzenknopjes zorgen voor bruin water.

ik hoop dat de oorzaak snel duidelijk wordt en laat het even weten als de fosfaat is getest, ben benieuwd.
Zou hier nog aan toe willen voegen dat een sterfte ook kan ontstaan door het toevoegen van nieuwe vissen. Ben er vrij zeker van dat mijn garnalensterfte het gevolg is van een onbekende bacterie/virus.
 
Wellicht zijn garnalen ook gevoelig voor bacterien die vissen kunnen dragen maar ik heb het verder nog nooit gehoord.
 
Wellicht zijn garnalen ook gevoelig voor bacterien die vissen kunnen dragen maar ik heb het verder nog nooit gehoord.
Nu dus wel:D Uiteraard kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat de nieuw toegevoegde vissen de oorzaak waren bij mij. Maar weet wel dat de sterfte ongeveer 2 week hierna begon terwijl er verder niks was veranderd. Enkele weken hierna begon het ook in m'n andere bak terwijl ik verder niks heb uitgewisseld tussen deze twee bakken. Wel gebruikte ik dezelfde slang om af te hevelen en zit met m'n handen in het water dus denk dat het op deze manier ook in m'n andere bak terecht is gekomen.
 
Ja je moet bij uitval uiterst voorzichtig zijn want voor je het weet is de boel besmet.
 
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Naar mijn gevoel nu ligt het bruine water idd aan tekort aan waterwissels (elzenproppen of bladeren geef ik niet) en de garnalensterfte aan de sterke grijze soort die overheerst.

Bedankt!
 
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Naar mijn gevoel nu ligt het bruine water idd aan tekort aan waterwissels (elzenproppen of bladeren geef ik niet) en de garnalensterfte aan de sterke grijze soort die overheerst.

Bedankt!

Even dagelijks wisselen. Hoe vervelend ook maar helpt wel. Ik deed ook even elke week het filterwater vervangen door schoonwater. De filter inhoud deed ik spoelen in het water dat ik uit de bak had laten lopen en dan de filter gewoon vullen met kraanwater.

Eerlijk ? Het is een rot bodem wat dat betreft :D maar wel de beste voor als je aan de slag wilt met garnalen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Die bruine waas is absoluut niet het gevolg van te weinig waterwissels in het begin.

Ik heb deze bodems in heel wat bakjes, maar nog nooit een bruine waas gehad en heb nog nooit volgens de verpakking waterwissels gedaan.

Wat me wel opvalt is dat er heel veel poederstof op je bodem ligt.

Heb je vissen die op de bodem leven?
Of ben je in de bodem bezig geweest met planten verplaatsen?
 
Die bruine waas is absoluut niet het gevolg van te weinig waterwissels in het begin.

Ik heb deze bodems in heel wat bakjes, maar nog nooit een bruine waas gehad en heb nog nooit volgens de verpakking waterwissels gedaan.

Wat me wel opvalt is dat er heel veel poederstof op je bodem ligt.

Heb je vissen die op de bodem leven?
Of ben je in de bodem bezig geweest met planten verplaatsen?

Hoi. Nee fee. Overlevende vissen, enkel otocinclus en valse neons. Planten verplaatsen ook niet of toch niet intensief :cool:. Ik vind het heel vreemd. Ik ga het bijna jammer vinden dat ik deze bodem genomen heb :juggle:
 
Ik blijf erbij dat het is echt de bodem. Ik denk dat als je plant eruit haalt of erin doet dat je meteen een "stofwolk" hebt en je bak troebel is.
 
Ik blijf erbij dat het is echt de bodem. Ik denk dat als je plant eruit haalt of erin doet dat je meteen een "stofwolk" hebt en je bak troebel is.

Daar kan ik idd inkomen, maar na een waterwissel komt de waas stilaan terug, ook al werd er niets meer veranderd in de bak. Is toch gek, niet?
 

Terug
Bovenaan