Waterverversing


Kortom, ik zou ook aan mijn aquarium wat meer aandacht besteden, o.a verversing en planten. Dus mijn mouwen oprollen. Dat deed ik in verleden tijd kennelijk erg weinig
Nou dit herken ik helemaal! Ik dacht altijd dat het een simpel bakje met water en vis was. Maar in eens komt er zo veel bij kijken. Je wilt planten voor zuurstof die hebben hun gebruiksaanwijzing, je bodem heeft een gebruiksaanwijzing je vissen hebben er 1 je filter heeft er 1 je water heeft een gebruiksaanwijzing. En het is geen simpele koek. Het is theorie na theorie (net zo diep als dat je er maar in wilt gaan) en tijd en geld en energie.

Kort om het is veel.
Maar dan moet ik ook zeggen als ik dit zo hoor wat een werk maak je er van je bent super goed bezig met informatie inwinnen, waterwissels doen. Dat gaat helemaal goed komen. Dingen gaan steeds makkelijker. Tegenslagen zullen er altijd komen zet je daar voor schrap en geef jezelf te tijd om jezelf te gunnen er van te genieten. Om acceptatie te vinden als dingen minder gaan en trots te zijn op elke stap die je maakt.

Een aquarium leeft in zn geheel, van de biofilm op het glas, tot aan het onderste steentje van je bodem. Een aquarium die schommelt van links naar rechts. Dan gaat het goed en dan gaat het even minder. Daar kan je weinig aan veranderen. Als het morgen goed gaat dan kan het volgende week weer de andere kant op vallen en je moet wel weten dat dat een normaal verschijnsel is van een vooral opstartende en rijpende aquarium (wat zeker maanden tot een half jaar kan duren voor het echt stabiel is. En elke verandering zoals vissen toevoegen, een dode vis, planten verwisselen, het filter schoon maken en zelfs een "te grote" waterwissel doen kan de boel verstoren en weer op 0 zetten)

Voor je vissen bestaat er niet zo iets als een te grote wissel zolang de temperatuur goed is en de omstandigheden van je verse water prima is. Alleen je planten zijn gewend aan een bepaalde dosis voeding, geef je dat in eens de helft gaan je planten daar op reageren, maar daar gaat de rest van het aquarium ook op reageren en daar komt het gewiebel zo vandaan. Alles hangt met elkaar samen.

Klinkt in iedergeval dat je goedde stappen zet 😄
 
Als je het blad knipt dan is er een wond en zal er suiker lekken wat weer algen triggert. Beter is om een blad vlak boven de bodem bij de aanhechting weg te halen.
 
@don1262 Haha, ik dacht vele jaren terug ook dat ik een kast en een glasbak hoefde kopen en dan het water, de planten en de vissen erin zou zetten. Klaar is kees, dacht ik toen.
Bleek veel werk te doen, hehe. Dat besefte ik veel later pas.

Nu ik bij paar liefhebbers hun profiels met de foto's zat te checken...wat veel meningsverschillen en allerlei info's. Voor mij een veel leeswerk, pff hehe. Ik doe het stap voor stap.

@Friesian als de vallesneria langer wordt, zou ik het toch wel moeten snoeien, niet?

@jessicapilon Dat wist ik niet. Weer voor mij een les. Dankje,
 
@don1262 Haha, ik dacht vele jaren terug ook dat ik een kast en een glasbak hoefde kopen en dan het water, de planten en de vissen erin zou zetten. Klaar is kees, dacht ik toen.
Bleek veel werk te doen, hehe. Dat besefte ik veel later pas.

Nu ik bij paar liefhebbers hun profiels met de foto's zat te checken...wat veel meningsverschillen en allerlei info's. Voor mij een veel leeswerk, pff hehe. Ik doe het stap voor stap.

@Friesian als de vallesneria langer wordt, zou ik het toch wel moeten snoeien, niet?

@jessicapilon Dat wist ik niet. Weer voor mij een les. Dankje,
Als de vallesneria te lang word knip ik het zelf wel op lengte af, in de natuur breekt het ook en hersteld het vanzelf. Maar je moet het niet te kort doen. Als het gaat rotten in je bak omdat het te lang word is het ook niet goed natuurlijk 😄

Er zijn echt heel veel manieren die naar rome leiden inderdaad. En er is weinig goed of fout zolang de vissen maar in goed water rond zwemmen wat gelukkig op te lossen is vaak met wat waterwissels. Het is maar goed dat het niet de bedoeling is elke maand nieuwe plantjes te zetten 😄

Van alle huisdieren die ik heb gehad heb ik vissen het meest onderschat. Ik leer het ook nooit 😜
 
@Friesian boven het kroontje? Dat woord ken ik niet. Weer wat nieuw voor mij.
Ik checkte daarnet ene Youtube-filmpje over het snoeien van een vallisneria.

Houdt het in dat ik een onderste stuk van de wortels EN de rotte bladeren zou snoeien. Correct?m
 
 
Wat ze in het filmpje doen noemen we 'scheuren'. Hierbij word de plant in meerdere stukken gescheurt zodat je de plant meer kunt uitspreiden in je bak.
Wortels worden gesnoeid om de plant een extra impuls te geven om zich primair te richten op nieuwe wortelvorming en nieuwe runners te vormen.
Dode, bruine en aangetaste bladeren worden verwijdert zodat de plant daar geen kostbare energie meer in hoeft te steken.

Snoeien kan op elke gewenste hoogte, maar dat geeft wel een zichtbare beschadiging. Als de plant gezond is gaan gesnoeide bladeren meestal wel herstellen van de snoei schade. Maar bij oudere planten stopt de groei van het gesnoeide blad.
De plant zal vaak nieuwe bladeren laten groeien en het gesnoeide blad zal bruin worden en afsterven. Daarom is het beter om het blad zo laag mogelijk te knippen.

ls je het blad knipt dan is er een wond en zal er suiker lekken wat weer algen triggert.
Dat is een misvatting. Suikers wat de plant lekt triggert geen alg. Het kan wel als voedingsbron fungeren bij aanwezige algen.
 

Terug
Bovenaan