waterschildpad


S

schildpadje

Guest
Wij hebben 1 1/2 jaar een waterschildpadje heel goed verzorgt ,
maar voor zo een snel groter wordend mooi schildpad was de derde watertank - 80 liter - al gauw te klein .Na lang overleg hebben wij haar , het bleek een vrouwtje te zijn , naar de schildpadopvang in Harkema Friesland - helemaal v.a. IJmuiden gebracht.
Het is een heel mooie omgeving met al die facilieteiten die wij haar door ruimtegebrek niet kunnen bieden.Zij kwam naar ons als noodoplossing van kennissen .Nooit gedacht dat ik ons schildpadje zo zou missen , maar ik weet dat het voor haar een goede omgeving is .Ben ook donateur , dus ik betaal haar verblijf daar en volg haar via webcam.
Door deze opvang verkopen de dierenwinkels in friesland geen waterschildpadden meer.
 
huisvesting waterschildpad hoe groot is genoeg
 
Dat heb je goed gedaan, al weet ik dat de meeste opvangs bijna geen dieren meer kunnen opvangen omdat het aanbod groter is dan de opvangs aankunnen.

Maar een opvang is beter dan dumpen zoals deze dieren is overkomen.

10482022_573065562813160_6242311509450805435_o.jpg


1926041_535717456547971_3235834596915482194_o.jpg


10269088_539419306177786_5098209195251630774_o.jpg


Bovenstaande dieren zijn gedumpt. En ik kom geregeld schildpadden tegen als ik aan het fotograferen ben.

Van Wikipedia: De import van roodwangschildpadden is in Europa verboden sinds 1998. Aangezien de schildpadden zich in noordelijk Europa niet kunnen voortplanten, zal het aantal exemplaren langzaam afnemen. Overigens mogen andere schildpadden nog wel worden ingevoerd, zoals de sterk verwante geelwangschildpad. Het aantal exemplaren van deze 'vervangers' van de roodwangschildpad zal daardoor vermoedelijk langzaam toenemen, omdat ze een vergelijkbare levenswijze hebben.

Dus mijn conclusie is dat de Roodwangen die ik zie al minstens een jaar of 17 zijn. Sommige zitten op de plekken waar ik ze zie al meer als 10 jaar.
 
Welke soort?
 
Hangt van het soort af.

Net zoals het van je huis af zal hangen of je een Chihuahua of een Duitse dog neemt.

rvrW3GBsnLmFOclq-p-2OFoLih3mNEOt.jpeg
 
Hm van 1 meter bak tot een tuin van 10x10 meter
 
Botia zei:
Hangt van het soort af.

Net zoals het van je huis af zal hangen of je een Chihuahua of een Duitse dog neemt.

zyVm8vR31NXtzOj3ZeI4ZHgnXQCxcL6q.jpeg

Rare vergelijking...

Je huis heeft niets te maken met het formaat hond...
Wel heeft de ene hond meer behoefte aan beweging dan de ander en om die reden moet je met de ��n meer lopen dan met de ander.

Maar dat heeft nog steeds niks te maken met je huis ;)

Met dieren die niet kunnen worden uitgelaten, is dit natuurlijk wel van belang ;)
 
Nou als jij in een klein flatje woont 6 hoog en je hebt daar een duitse dog dan zal dat bij een normale inboedel niet passen. (te krap). Dan kies je beter voor bv een chihuahua. Als je een redelijk groot huis hebt dan zou een Duits dog welen optie kunnen zijn
 
Ben ik het niet mee eens.

Een hond hoort rustig te zijn in huis en buiten te rennen... Als die gewoon buiten zijn ding doet, dan kan die thuis lekker rustig doen. Laat jij je hond niet uit, dan zal je inderdaad een groot huis moeten hebben, aangezien het dier ergens zijn ding moet doen.

Daar komt ook nog eens bij dat honden verschillende karaktereigenschappen hebben... Een bordeaux dog heeft bijv minder beweging nodig als bijv een border collie...
 
Labrador. 4 kamerwoning.
Loopt aan 5 m.lijn, en kan zich uitleven op uitlaatplaats.
Af en toe, eh, Vaak ,een run het water in.
Daarna ,thuis gaat hij op de galerij liggen.
Of zijn mand in.
 
ben wel blij dat jullie de vraag lekker serieus nemen....
 
Tsjah alles leuk en aardig, maar er wordt een vraag gesteld en op de zeer van belang zijnde tegenvraag die wordt gesteld komt geen antwoord. Blijft er weinig over om serieus over te doen en maakt het verdraaid lastig wat te adviseren.

Tegenvraag:
Jones zei:

Indicatie waarom die vraag van belang is.
Botia zei:
Hangt van het soort af.

En kijk, een grove uiteenzetting van wat je kan verwachten in gevallen van diverse soorten:
Little zei:
Hm van 1 meter bak tot een tuin van 10x10 meter



Dusss... zodra er wordt vermeld om welke soort het zou gaan komen er vast goede adviezen.

~ Ivo
 
er staat al een water schildpad,

de meeste waterschildpadden die in nederland verkocht worden, die worden ongeveer 20 25 cm mannelijk, vrouwtjes zijn meestal een slagje groter.

het is afhankelijk van hoeveel wil je der.

het is leuk dat er wordt geroepen een tuin van 10x10.. maar dat slaat natuurlijk nergens op. dat is alleen van toepassing als je een schildpadden opvang wilt beginnnen, en dat is niet de vraag geloof ik?
 
Beginneling zei:
het is afhankelijk van hoeveel wil je der.
Nog een vraag dus om te beantwoorden voordat serieus advies kan worden gegeven.

Beginneling zei:
dat is alleen van toepassing als je een schildpadden opvang wilt beginnnen
Waarom zou dat zo moeten zijn?
 
de schildpadden opvang moet je met een sarcasme lezen, als je bekijkt als een enkele schildpad ong 30 cm wordt, en hij leeft binnen, heb je gauw een bak nodig van een meter, je moet een zwem plek creeeren van 2x zijn schild lengte. + diepte.

doe je hem buiten, dan zal je vijver diep genoeg moeten zijn zodat hij 's winters buiten kan blijven. net als met de vissen zullen deze zich zelf beschermen tegen de kou.

tevens zal de eerste winter wel naar binnen moeten als je hem van jongs af aan hebt. ik heb er nu zelf 4, ik dacht wel dat deze de winter door zouden gaan buiten. maar bij nader inzien vind ik het prettiger om ze in een aquarium te plaatsen.

om op je vraag van 10x10 terug te komen.


als jij een ruimte van 10x10m ter beschikking wilt stellen voor 1 of 2 schildpadden is dat ieder zijn eigen keus natuurlijk, maar dat gaat ze doel beetje voorbij. en ieder normaal functionerend mens zal niet 1 schildpad op een oppervlakte van 100m2 doen plus de benodigde zwemgelegenheden.


als je 100m2 beschikbaar stelt zal je er een stuk meer hebben dan 1 of 2.

misschien heb ik het mis en wilt hij/zij dat inderdaad doen maar normaal gesproken........

grtz
 
Beginneling zei:
misschien heb ik het mis en wilt hij/zij dat inderdaad doen maar normaal gesproken........
Dat is eigenlijk precies waar ik heen wil. Er is simpelweg meer informatie nodig, willen we niet vooral aan het speculeren zijn.

Zo gek dat het tot vanochtend slechts bij 3 antwoorden bleef die op de schildpadden betrekking hadden vind ik het dus ook niet. Heeft echt niet met een gebrek aan serieus te maken.
En ach, als straks de topicstarter straks alle gewenste informatie heeft gekregen zijn die paar berichten over bulldogs en Duitse herders ook zo erg niet :)
 
Huh, begrijp ik nu goed dat je een waterschildpad heb weggebracht, maar nu overweegt een nieuwe te nemen?

Het is toch gods geklaagd dat de roodwang wordt verboden (waarom zou dat nu gebeurd zijn) en de handel vervolgens weer een sluiproute vindt om nu weer geelwangetjes van een paar centimeter te verkopen (vaak met bakje van 40 cm erbij). Als je het mij vraagt, dan wordt de hele handel verboden. Zou heel wat dumpingen of opvang voorkomen.

Maar vind dat ook van de meeste wildvang-vis !!!!
 

Terug
Bovenaan