Waterpest laten drijven?


Goud

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2011
Berichten
825
Leeftijd
45
Ik heb van de week mijn vijver een grote schoonmaak gegeven. Het is een voorgevormde bak waar nooit vissen in zaten. Er zat geen leven meer in met uitzondering van een paar slakjes en een kikker, geen salamander meer erin gespot zoals de jaren ervoor.

Heb alle bladeren en drap eruit geschept. Daarna gevuld met nieuw leidingwater, bodemsteentjes (van dat lava achtige spul) en een bult planten gekocht. Wel mooi in de aanbieding alles. Net erover heen zodat er geen of weinig blad er meer in kan vallen.

Nu ziet de vijver na 2 dagen nog troebel door denk ik de aarde van de lelie en de planten en de bodem enzo. Kan ik de waterpest beter laten drijven en pas planten op de bodem in een bak als de troebelheid weg gaat? Misschien gaat de troebelheid wel niet meer weg omdat het zo laat in het seizoen is? Dan zal deze drijvend kapot vriezen of niet?
 
Je hebt Waterpest voor tropisch en voor koud water dus daar zal het ook wel van afhangen. Tot welke temp je ze kan goed houden weet ik zo niet uit mn hoofd.
Het water zal na verloop van enige dagen vast wel weer helder gaan worden.
Wannneer je ze laat drijven en het gaat vriezen dan zullen ze denk ik zeker wel stuk vriezen dus dan is het beter ze toch te planten denk ik zo.
Verder ben ik geen vijver kenner hoor. Dit is wat mn boerenverstand zegt.
 
Ik heb als het goed is die voor koud water. Het waren van die bosjes waar de goudvissen tussen zwommen in het tuincentrum. Gaf ook aan ze voor de vijver te gaan gebruiken. Hoop dat het water snel helder wordt Als ik ze nu zou planten krijgen ze geen zonlicht. Zal morgen even een plantenmandje erbij halen om ze in te zetten.
 
Steentje, elastiekje om plantjes, hop het water in.

IK doe zelf siporax over de steeltjes. dan zo in de bak.
 
Nog slimmer. Ze zaten al in de elastiekjes met een loodje had die juist verwijderd. Ga zo weer even kijken bij de vijver. Vanmorgen was die helaas nog troebel.
 
Ja, maar je moet ze los maken, anders verstikken ze bij het loodje.
Dat ze te dicht bij elkaar zitten.

Als hij nog troebel is, beter eerst filteren.

Met pompje water oppompen, en in emmer zand filteren. gaatje in de bodem. watten onderop.
 

Terug
Bovenaan