waterpest doet het slecht in nieuw aquarium


M

mike279

Guest
Ik heb 5 dagen geleden mijn aquarium opgezet. Ik heb geen plantenvoeding gebruikt. Wel opstart bacteri�n op dag 1 en dag 5. Na 4 dagen zag ik dat mijn waterpest doorzichtig werd. De andere planten doen het allemaal goed. Weet iemand wat het kan zijn? Ik heb mijn thermostaat terug gedraaid naar 22 omdat mijn thermometer 26 aangaf.. Nu geeft ie 24.5/25 graden aan. Aankomende zaterdag wil ik de vissen erin doen. Levenbarend plus wat algeneters. Heb ook dingen gelezen over bruissteentjes dat dat slecht kan zijn voor je planten. Heb het bruisteentje gister (dag4) uitgezet.
 
Beste Mike,

Ik zou beginnen met jouw aquarium langer indraaien voordat je er vissen in gaat doen. Zo'n drie a vier weken. Hoe staan je planten nu in het aquarium? Los in zand of grit? Of in een potje? Heb je toevallig waterwaarden gemeten?
 
Veelal is de waterpest zoals aangeboden in de reguliere handel niet echt geschikt voor 23/24+ graden.. is meestal de koudwater-variant.
Mexicaanse of Argentijnse waterpest is wel geschikt voor warme temperaturen, is via webshops of mede-aquariumhouders wel te krijgen.
Verder is waterpest een snelle groeier.. althans, het wil snel groeien, maar aangezien er nog geen/nauwelijks voedingsstoffen aanwezig zullen zijn krijgen ze niet genoeg voedingsstoffen, met alle gevolgen van dien.
Je zou ervoor kunnen kiezen een beetje plantenvoeding toe te voegen om de planten een handje te helpen.

Een bruissteentje zou ik voorlopig niet doen.. is niet nodig.
Test je verwarmingsstaaf en/of je thermometer.. je moet zeker zijn dat die goed functioneren, je temperatuur moet je op orde hebben voordat je er dieren in doet.
En inderdaad.. zou zeker 3 � 4 weken wachten.. anders loop je wel een erg groot risico op problemen straks.
 
Ik heb het lood en de watjes eraf gehaald en daarna los in het grit gedaan. Ik heb geen water waardes gemeten. Moet nog een test setje kopen. Kan ik fotos plaatsen? is een stuk duidelijker denk ik.
 
Dat kan.

Wat ook nog kan, is dat je water te zacht is. Ik heb de ervaring dat in zacht/zuur water waterpest het een stuk minder lekker doet.
 
Deze planten hebben volgens mij ook moeite met aanpassen van grote verschillen in waterwaarden en temperatuur.

Bijvoorbeeld, bij een prachtige grote planten- en dierenspeciaalzaak hier in de buurt(waar ik overigens nooit mijn waterplanten en vissen vandaan haal ;) ), bewaren ze deze planten zelfs in de koelkast! Dat zie je niet in de winkel, worden ook iedere morgen netjes aangevuld (en de kale verwijderd).
En zo zijn er meer winkels, want ze krijgen dat geadviseerd van hun groothandel.
Verkopen goed, klanten blijven ervoor terugkomen, want na enkele dagen vallen ze uit of rotten langzaam weg, maar een kaal topje kan zo weer snel uitgroeien naar een mooie plant. :)
 
Ik ken het verschijnsel en ook ik denk dat je de variant hebt die eigenlijk voor koudwater is bedoeld.
 
Dat soort plantjes zijn altijd wel te stekken en kan je dus gewoon het beste als snoeiafval bij je mede aquarianen halen ;),
waar woon je dan bied er vast wel iemand wat aan.

mvg Jorrit
 
Bedankt voor de hulp. Ik kijk het even aan en waarschijnlijk word het dan het plantje vervangen. Iemand suggesties voor een makkelijk plantje wat veel zuurstof geeft?
 
Hallo Mike, en welkom!
Kijk eens in dit topic: planten

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor drijfplanten, of een sterke (en makkelijk verkrijgbare) plant als echinodorus of vallisneria.
Javavaren is sterk, net als anubia.

Ik hoop wel dat je het advies van Eefje ter harte neemt.... beter wat langer wachten met de visjes.
Het kan zijn dat er een 'nitiretpiek' komt, en dat kan dodelijk zijn voor de vissen.
Je kunt er meer over lezen op dit forum, of internet in zijn algemeen.

Enneh, foto's: altijd leuk!
Veel plezier met deze bijzondere hobby ;)
 
Bedankt voor de suggesties hier kom ik een stuk verder mee ! Ik heb eerder het probleem met de nitrietpiek gehad dus ik wacht nog wel 2 weken voordat het weer fout gaat.
 

Terug
Bovenaan