Waterontharder.


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,354
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Zelf heb ik nooit waterontharders gebruikt omdat dat in mijn omgeving niet echt speelt. Maar ik zag bij Action een exemplaar die qua prijs mogelijk wat makkelijker aan te schaffen is voor die mensen voor wie zo'n ding nuttig kan zijn:

 
Moet je er wel bij vermelden dat deze niet geschikt is voor drinkwater, zoals op het plaatje aangegeven wordt.

Wij hebben ook een ontharder maar die kost wel aardig wat meer. :)
 
Snap het nut van dat ding ook niet.
Ramen wassen en auto naspoelen wil je met osmose water doen. Dat droogt vlekloos op.

Dit ding werkt met zout, dus laat ook zoutvlekken na. Compleet nutteloos.
Net als veel bij de AC tion.
 
Ik ben een leek hierin maar er staat regeneren met zout maar dan zit er toch iets van hars in? Volgens mij had lid Stefan C ook ipv osmose een ontharder en gebruikte dat ook voor het aquarium.
Wat is dan het verschil?
 
Ik ben een leek hierin maar er staat regeneren met zout maar dan zit er toch iets van hars in? Volgens mij had lid Stefan C ook ipv osmose een ontharder en gebruikte dat ook voor het aquarium.
Wat is dan het verschil?
Een zout ontharder wisselt kalk voor zout.
Je krijgt dan bij opdrogen geen kalk, maar zout neerslag. Zout kun je wegvegen. Maar het laat dus wel vlekken na.

De hars systemen voor een aquarium gebruikt 2 kolommen. Een regenereer je met zuur, de ander met loog.
Alles wordt uitgewisseld voor H+ en OH- en samen maakt HOH oftewel H2O oftewel water.
Dus geen zouten en laat geen vlekken na.

Glazenwassers gebruiken ook zo’n systeem maar dan vullen ze daar een mix hars in.
Alleen die mix hars, is zelf niet regenereren.
Maar geeft ook geen vlekken.
 
Een zout ontharden wisselt kalk voor zout.
Je krijgt dan bij opdrogen geen kalk, maar zout neerslag. Zout kun je wegvegen. Maar het laat dus wel vlekken na.
Misschien goed bruikbaar voor mn zeewaterbak;)

Nee, duidelijke uitleg Marcel en dat schiet dan niet op inderdaad.
 

Terug
Bovenaan