Waterniveau/effectieve hoogte Aqualantis Splendid 100


Gizmoke

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2005
Berichten
1,788
Leeftijd
41
Locatie
Moerzeke
Hello iedereen.

Vroeger was ik een zeer actief lid, maar heb jaren zonder enige vorm van aquaria (zoet/zout) gezeten, maar ik mis het te hard en mijn zoon zou graag hebben dat ik terug start.

Ik ga op ons bureau/speelkamer een nieuw aquarium inrichten. Een amazone biotoop

Voorlopig staat deze techniek op het lijstje

  • Aqualantis Splendid 100x40x60 met daarin een BTN amazonas 3D achterwand van 100x50
  • Fluval 307 externe filter
  • ...
Nu, mijn vraag, hoe breed is de bovenste sierrand van dit aquarium en wat is de effectieve waterhoogte? Is dit meer of minder dan 50cm? Dit zodat ik weet of de 3D achterwand wel hoog genoeg is. Bij Juwel is de bovenste rand meestal ruim 10cm, ik hoop dat dit hier ook zo is. Maar met de dunner wordende LED verlichting worden de randen soms ook minder breed.
Ik veronderstel dat dit bij iedere Aqualantis splendid identiek is.

18867_39043549.1024x1024.jpeg
 
Wij hebben de 120 en dat is net een andere maat maar kun je niet de lfs bellen om te vragen of zij dit even voor je kunnen opmeten als de bak daar staat?

De rand bij de 120 is 7cm hoog aan de buitenkant en aan de binnenkant zit je met de ronde uitsparingen voor de slangen en die zijn vanaf de bovenste rand gerekend zo n 5 cm.
 
Wij hebben de 120 en dat is net een andere maat maar kun je niet de lfs bellen om te vragen of zij dit even voor je kunnen opmeten als de bak daar staat?

De rand bij de 120 is 7cm hoog aan de buitenkant en aan de binnenkant zit je met de ronde uitsparingen voor de slangen en die zijn vanaf de bovenste rand gerekend zo n 5 cm.
Dank je, dus 7cm van helemaal bovenaan tot onderaan de rand? Dat gaat bij de 100 ook zijn, omdat ze zelfde profielen gebruiken.

Bellen is moeilijk, want deze zijn bijna overal op bestelling in België en hebben er geen staan.

Volgens aqualantis is de inhoud 249 liter en 202 liter water ... als ik dat deel door 10 en 40 (lengte en breedte) kom ik op waterhoogte van 50cm.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 15.07.24.png


Dan ga ik even verder moeten kijken, want dan is het waterniveau 53/54cm.
Een juwel is geen optie want die werken met dat middenstuk waardoor de BTN achterwand er niet in past. Anders ga ik de wand moeten verhogen.
 
Ik weet niet welk middenstuk je bedoeld maar de 100 heeft denk ik ook in het midden een brede glazen "trekstang/plaat" zoals de 120. Maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik weet niet welk middenstuk je bedoeld maar de 100 heeft denk ik ook in het midden een brede glazen "trekstang/plaat" zoals de 120. Maar dat weet ik niet zeker.
Damn, als dat klopt moet ik toch naar andere achterwand of ander aquarium kijken. Desnoods de slimline panelen, die zijn zeker hoog genoeg.
 
Als het goed is hoef je het ding niet helemaal tot de bodem te plaatsen. Je hebt waarschijnlijk nog zo'n 5 cm aan substraat onderin. Dat stuk achterwand zou je sowieso niet zien.
 
Als het goed is hoef je het ding niet helemaal tot de bodem te plaatsen. Je hebt waarschijnlijk nog zo'n 5 cm aan substraat onderin. Dat stuk achterwand zou je sowieso niet zien.
Klopt en dat heb ik ook zo gedaan met de plak achterwandposter. Maar of zo n achterwand makkelijk is met een glazen trekstrip dat betwijfel ik tenzij je hem in delen doet.
 
Andere vraag is wat je wilt afdekken. Ik heb destijds de wand tot helemaal bovenaan gedaan. Daardoor kan ik nu nergens iets aan de achterwand plakken. Veel mensen hebben de spraybar van het filter aan de achterwand zitten. Dan is een stukje vrij bovenaan wel fijn. Dan kun je de zuignappen nog ergens kwijt.
 
Andere vraag is wat je wilt afdekken. Ik heb destijds de wand tot helemaal bovenaan gedaan. Daardoor kan ik nu nergens iets aan de achterwand plakken. Veel mensen hebben de spraybar van het filter aan de achterwand zitten. Dan is een stukje vrij bovenaan wel fijn. Dan kun je de zuignappen nog ergens kwijt.
Een back to nature achterwand zet je niet zomaar even van de grond zoals een achtergrond die je tegen de achterwand kleeft. Je kleeft deze vast aan aan de onderkant en zijkanten. De hele achterwand vormt een holle ruimte die je kan gebruiken om bv een interne bioloog te maken of je steekt daar de roosters in voor de uitstroom. De gehele ruit blijft vrij, er is helemaal niets van techniek zichtbaar.

Deze achterwanden komen afhankelijk van het formaat tot 30cm van de achterkant.

Ze kunnen echter niet in een aquarium geplaats worden met een trekstang, en dat had ik even over het hoofd gezien, in stukken snijden is geen optie, want ze kosten 350 euro en meer voor 1 achterwand.

In de foto hieronder zie je wat een ruimte er over blijft aan de achterkant van zo een Back To Nature achtergrond.

8901711ee6482c47c01f4ee7dfe0d291.jpg
 
Klopt en dat heb ik ook zo gedaan met de plak achterwandposter. Maar of zo n achterwand makkelijk is met een glazen trekstrip dat betwijfel ik tenzij je hem in delen doet.

Een achterwand van 350 euro ga ik niet in stukken doen :) Ik ga eventueel op zoek naar ander aquarium.
 
Ik denk dat veel bakken allemaal zo n strip in het midden hebben dus daar loop je wel tegenaan denk ik.
 
Dat vind ik na bevinding wel het efficiente.
Geen wandjes, als die eenmaal vies zijn geworden dan kom je er moeilijk vanaf.
 
Oh wow! Dat is inderdaad helemaal anders dan ik gedacht had. Wel een mooi concept!
 

Terug
Bovenaan