Waterjuffer gespot


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Vandaag zag ik een waterjuffer in ons huis vliegen na de deur 10 minuutjes open te hebben gehad.
Nu heb ik gelukkig mijn aquaria afgedekt, maar ga natuurlijk wel even een oogje in het zeil houden.

Nu ben ik benieuwd naar die waternimfen, ik heb nog nooit met ze te maken gehad en weet ook niet wat voor schade ze zouden kunnen aanrichten. Vind het opzich best mooie beestjes om te zien.

Dat ze visjes eten is dus een gegeven, maar hoe groot zouden die visjes dan moeten zijn? Praten we dan over neon tetra formaat of bijvoorbeeld ook corydorassen?

Zelf heb ik net een jonge weeraal aangeschaft, die is zo'n 6 cm lang. Zou dat bijvoorbeeld ook een prooi kunnen worden of is dat al te groot?

Mocht je toch eitjes in je bak krijgen, hoe lang duurt het dan tot ze uitkomen? En worden deze eitjes ook gegeten door andere vissen?

Allemaal vragen, leek me handig te stellen aangezien dit de eerste lente is dat wij in ons nieuwe huis naast een grote vijver wonen. Beter voorbereid dan niet :)

Fijn Pasen!
 
Hoe kleiner het visje hoe groter de kans maar ik durf niets te zeggen over de maximum lengte die de nimfen aankunnen. Het lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk dat ze eieren in je bak zullen afzetten, ik zou me daar geen zorgen over maken. De nimfen die wel eens in een aquarium gevonden worden komen doorgaans met levend voer mee.
 
Ben het met Rob eens en als de bak goed is afgedicht dan zal het wel meevallen verder. Je kan vast via Google wel info over deze ongewenste gast kunnen vinden.
 
Dat is in ieder geval fijn om te horen. Ik heb wel een opening voor de filterslangen, die ik opvul met een spons als ik dat niet vergeet ;)

Ik gebruik geen levend voer, wel diepvries en tabletten of groenten.
Ik schaf wel regelmatig verse bosjes waterpest aan maar spoel die wel een aantal keer goed uit.
De beestjes die daar wel zijn uitgekomen zijn cyclops en een keer een appelslakje, maar die waren ook zo op. Scheelt me weer een paar dagen voederen :D

Normaal zou ik niet zo schrikken van een waterjuffer, maar omdat er zo'n lief klein aaltje rondzwemt ben ik wat meer op mijn hoede.

En zeg nou zelf.. is ie niet schattig?
IMG_3840.JPG
 
maak alles goed dicht want ik had een kleine opening in mn korf destijds en alle Kuhli s kon ik uit de filterpot vissen.
 
maak alles goed dicht want ik had een kleine opening in mn korf destijds en alle Kuhli s kon ik uit de filterpot vissen.

Oh jeetje, gelukkig heb ik nog nooit een 'zwervende' vis gehad. Mijn kuhli's beperken zich gelukkig tot de wortels van de Anubias :D
 
Ik had een nimf in bak zitten, terwijl ik alleen diepvries gaf. Het zijn hardnekkige beestjes ze overleven zelfs een co2 vergiftiging. Ik had deze geplet met de pincet en door de wc gespoeld.
 
Ik had een nimf in bak zitten, terwijl ik alleen diepvries gaf. Het zijn hardnekkige beestjes ze overleven zelfs een co2 vergiftiging. Ik had deze geplet met de pincet en door de wc gespoeld.

Oh bah, dat is wel vervelend.
Het schijnt dat ze drie jaar onder water leven voor ze verpoppen tot waterjuffer, en tot die tijd zelfs verscholen blijven.
Zo las ik geloof ik op dit forum dat een persoon zelfs een waterjuffer zag wegvliegen toen hij/zij de kap open deed. Toch bijzonder
 
Ik had een nimf in bak zitten, terwijl ik alleen diepvries gaf. Het zijn hardnekkige beestjes ze overleven zelfs een co2 vergiftiging. Ik had deze geplet met de pincet en door de wc gespoeld.

Gelukkig weten we dat die co2 vergiftiging geen opzet was:D;)
 
Volgens mij is het nog niet het paarseizoen voor de waterjuffers, volgens mij is dat in de zomer pas.
 
Ik durf dat niet te zeggen moet ik bekennen. gelukkig heb ik nog nooit zo n Juffer in de bak gehad maar ja in de zomer met de buitendeur open moet je wel opassen denk ik.
 

Terug
Bovenaan