Water zuurder maken, hoe snel?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal! Ik heb gisteren een koppeltje wildvang Mikrogeophagus ramirezi gekocht (voor een bak die nog niet eens draait) en wilde daarom het water in mijn quarantaine bak (gewoon de aqua 60 waar nog een paar kuhli's in zitten. "quarantaine bak" noem ik het alleen zodat het verantwoordelijker lijkt :p) zuurder maken. Eigenlijk is het een impulsaankoop geweest, maar aangezien ze bij de winkel ook op kraanwater zaten dacht ik "Ik neem ze mee en dan kan ik het water in ongeveer 2 weken langzaam zuurder maken".

Hoe snel mag ik dit eigenlijk doen? Ik dacht zelf 2x in de week 20-30% water wisselen, maar misschien is het beter om elke dag 20% van het water te vervangen door zuur water, of misschien is het beter om 2x in de week 50% te wisselen in plaats van 20%. Ph is nu rond de 7 en ik wil het tot minstens 6,2, het liefst <6 verlagen.
 
Je kan ook veen kienhout of over turf filteren in je quarantaine bak, dat verlaagt de ph veel geleidelijker dan een water wissel, maar toch aanzienlijk. Zijn ze meteen gewend aan de zuurgraad voor hun toekomstige bak!
 
Ik zou ook iets van turf toevoegen zodat het geleidelijk gaat zakken. Als je bak als zou zijn ingedraaid dan zou je ze ook overwennen in een beperkte periode dus dat moet zeker kunnen denk ik.
 
Turf hangt al is de bak. Het heeft wel bijzonder weinig effect op kraanwater... Misschien helpt het om te verversen met osmose water?
 
Ja want dan heb je een lagere kh en zakt het veel sneller. Kraanwater hier in de stad is kh 7.
 
Hier in amsterdam kh van 8 en ph van 8 pff, je hebt al geluk met een ph van 7 Haha. Ik zou idd verversingen doen met 30/70 kraan osmose of kleinere pure osmose verversingen en het turf het werk laten doen. Regelmatig meten en met een tijdspanne van een week of 2-3 moet het zeker naar de 6 te trekken zijn op die manier.
 
Ik ben in 3 dagen van 7,5 naar 6,5 gegaan. Dat schiet al aardig op :p
Nog een paar dagen en dan zit ik op 5,8-6, dat is al laag genoeg :p
 
Ik zou hier even willen op aanpikken, hoe houd je de ph-waarde van je aqua laag ? Ik gebruik in mijn 25 literbak 75% regenwater en de rest is middelhard leidingwater. Ik verzuur dit naar 6,5 maar om de een of andere reden is het een week later altijd rond de 8. Ik heb geen idee wat het naar omhoog trekt...
 
Ik zou hier even willen op aanpikken, hoe houd je de ph-waarde van je aqua laag ? Ik gebruik in mijn 25 literbak 75% regenwater en de rest is middelhard leidingwater. Ik verzuur dit naar 6,5 maar om de een of andere reden is het een week later altijd rond de 8. Ik heb geen idee wat het naar omhoog trekt...
Wat heb je in je bak zitten qua decoratie? Wat is de hardheid van je water? Mogelijk werkt de bufferende werking van je water het verzurende effect tegen.
 
Dat komt denk ik door de uitwisseling van gassen en als je geen ph verlagende bodem gebruikt dan zal de ph inderdaad gaan stijgen.
 
Twee grote stenen en een standaard bodem van grove kiezels en spiderwood. Ik heb op de stenen ooit azijn gegoten en het begon niet te bruisen dus kalk zit er niet op maar dat wsl nix met ph te maken ?
 
Ik zou hier even willen op aanpikken, hoe houd je de ph-waarde van je aqua laag ? Ik gebruik in mijn 25 literbak 75% regenwater en de rest is middelhard leidingwater. Ik verzuur dit naar 6,5 maar om de een of andere reden is het een week later altijd rond de 8. Ik heb geen idee wat het naar omhoog trekt...
Waarmee verzuur je het water? Eikenextract heeft na een week geen effect meer en als je geen turf gebruikt om de ph laag te houden zal het gewoon weer omhoog gaan.

Azijn is niet de beste methode om een steen te testen, want het is niet zuur genoeg om stenen met een kleine hoeveelheid kalk te detecteren. Welke zuur nou wél aangeraden wordt weet ik niet meer.

Ik denk dat je toch kalksteen in je bak hebt, of je gebruikt eikenextract zonder turf/ph verlagende bodem.

Om de ph in mijn nano laag te houden gebruik ik puur osmose water en een zakje turf. Dat houdt de ph op 5,5. Bij het verversen gooi ik een druppeltje eikenextract in het nieuwe water zodat die hetzelfde is als het water on de bak.
 
Twee grote stenen en een standaard bodem van grove kiezels en spiderwood. Ik heb op de stenen ooit azijn gegoten en het begon niet te bruisen dus kalk zit er niet op maar dat wsl nix met ph te maken ?

Het heeft in principe niet direct met je ph te maken, maar door een te hoge hardheid zou je ph weer stabiliseren op een hogere waarde dan je zou willen. Dit zal dan niet het geval zijn bij jou. Zoals @MaestroCygni aangeeft zou turf ervoor kunnen zorgen dat je ph stabiel blijft.
 

Terug
Bovenaan