Water verversen van een 300 liter bak


S

Schaduw

Guest
Naar aanleiding van een aantal geweldige sluierstaartaquariums hier op het forum heb ik een vraagje betreffende water verversen.

Ik ben van plan om een 300 (of iets meer) liter bak aan te schaffen om een 5-tal sluierstaarten in te houden. Als de bak ingedraaid is en de visjes er inzitten, is mijn plan om 2-maal in de week 25% te verversen. Per verversing komt dat neer op ca 75 liter. Hoe pakken jullie dit aan? Hebben jullie een grote ton staan om het water op kamertemperatuur te laten komen of leggen jullie een slang in de bak aangesloten op de kraan?

En moet er ook nog waterverbeteraar toegevoegd worden? Mijns inziens was dat vooral om het chloor te verwijderen, maar voor zover ik weet wordt er tegenwoordig geen chloor meer gebruikt in nederland.

Groetjes,

Een heel-waarschijnlijk-nieuwe-sluierstaart-vriend ;-)
 
Met een 300L bak verversen heb ik geen ervaring. Maar weet wel dat waterverbeteraars meestal inderdaad zijn om chloor ed. onschadelijk te maken. Gezien de kwaliteit van het Nederlandse leidingwater is dit niet nodig om toe te voegen, volgens mij doet bijna niemand dat hier op het forum. In een land als de VS zit er nog wel chloor in het water en dan kan het wel verstandig zijn.
 
Slang aan kraan in de badkamer ...andere eind in aquarium...slang vol laten lopen...loshalen van de wastafelkraan...neerleggen in douchebak....afhevelen...genoeg water uit aquarium geheveld....slang weer aan de wastafelkraan en lauw ( 25 gr. In mijn geval) water terug in de bak laten stromen. Gebruik dus geen toevoegingen/waterverbeteraars. Makkelijk, geen geknoei en gesjouw.
 
Ik laat het water altijd in mijn prullenbak lopen met de hevelslang, en leeg twee keer een volle prullebak in de wc. Is wel even zwaar.... en vul weer met een grote gieter gewoon op temperatuur van de bak. En vaak 1 gieter koud, dat is de 'natuurlijke' regenbui ;)
 
Bij waterverversen,eerst de bodem afhevelen. met emmer,en slang.

Dan verder ,tot je aan 1/3 komt.
Dan weer aanvullen.
 
Goldie83 zei:
Ik laat het water altijd in mijn prullenbak lopen met de hevelslang, en leeg twee keer een volle prullebak in de wc. Is wel even zwaar.... en vul weer met een grote gieter gewoon op temperatuur van de bak. En vaak 1 gieter koud, dat is de 'natuurlijke' regenbui ;)

Waarom bij water uit,niet met een slang?
Eheim haak met korfje,in de bak hangen. aan zuigen,en gaan met die banaan.
 
Top! Bedankt voor de tips. Gaat wel goed komen op deze manier.
 
Bertus zei:
Goldie83 zei:
Ik laat het water altijd in mijn prullenbak lopen met de hevelslang, en leeg twee keer een volle prullebak in de wc. Is wel even zwaar.... en vul weer met een grote gieter gewoon op temperatuur van de bak. En vaak 1 gieter koud, dat is de 'natuurlijke' regenbui ;)

Waarom bij water uit,niet met een slang?
Eheim haak met korfje,in de bak hangen. aan zuigen,en gaan met die banaan.
je moet dan wel iets in de buurt hebben om het water in weg te laten lopen
 
Ja, douche,of wc. of de tuin.
Met 10 m kom je ver ,hoor.
 
Ik heb gewoon tuinslang met een filterkorf eraan, die loop van me aquarium in bad ( voor het leeglopen )
ik doe dan 50%, dus 215 L?
en dan koppel ik hem aan de kraan, laat hem eerst in een emmer lopen, dat hij beetje op de juiste temp. is.
en dan leg ik hem in me aquarium, emmer erop zodat hij er niet uit schiet.

Ik voeg niets toe, alleen filter medium of bacteri�n,
en ik heb Fancy goldfish crystal clear en toxic remover die ik soms toe voeg.
 
VFM Misuzu? Je hebt toch zeoliet in je filter?
 

Terug
Bovenaan