water verversen, hoe op temperatuur krijgen?


S

Sterrekind

Guest
Misschien een hele stomme vraag, maar ik lees overal dat discusvissen het fijnst leven op rond de 28-30 graden. Ook lees ik dat er regelmatig water ververst moet worden, hoe werkt dat dan als je gaat verversen, kun je dit dan met gewoon koud water doen in de bak er bij of moet je het water echt al op temperatuur hebben wanneer het de bak in gaat?

Wanneer er sprake is van het laatste, hoe doe je dat dan het beste?
 
Kan toch lauw bijvullen ik vul via de wasbak (kun je voelen hoe warm) een groene plantengieter van 12 liter met een slang.

Daarna giet ik op mijn hand in het aquarium.

Ik ben wel 1.92 en lange armen dat scheelt :)
 
Idd gewoon warm en koud mengen zodat je handwarm lauw water hebt, als je twijfelt gewoon de thermometers in de bak raadplegen na het toevoegen van het water, en zo bij de volgende emmer/gieter weer wat compenseren.
Het komt niet zo nauw als je denkt, als het verschil maar niet veel te groot is komt t wel goed. Nog handiger is een tuinslang...
 
Okee, dus het moet gewoon op gevoel gaan, niet exact op temperatuur?
 
Inderdaad, maar af en toe op de thermometers kijken tindens het vullen geeft je een iets betere indicatie van de echte temperatuur, en kan je dus 'on the go' wat bijstellen, 90% gevoelskwestie ja :)
 
Kan ik hieruit concluderen dat toen je dagelijks 50% ververste bij je sluiers je dit met koud water uit de kraan hebt gedaan, Sterrekind? Het temperatuursverschil mag namelijk niet te groot zijn, daar kunnen ze niet goed tegen.
 
Ik zet altijd een bakje aquariumwater op het aanrecht en stel de kraan op dezelfde temperatuur. Hand onder stromende kraan en vervolgens in het aquariumwater. Paar keer herhalen tot de temp hetzelfde aan voelt.
 
Jones zei:
Kan ik hieruit concluderen dat toen je dagelijks 50% ververste bij je sluiers je dit met koud water uit de kraan hebt gedaan, Sterrekind? Het temperatuursverschil mag namelijk niet te groot zijn, daar kunnen ze niet goed tegen.

Nee, ik stond zeker tien minuten met de vulslang te hannessen om het water op de juiste temperatuur te krijgen
 
Twinmootje zei:
Ik zet altijd een bakje aquariumwater op het aanrecht en stel de kraan op dezelfde temperatuur. Hand onder stromende kraan en vervolgens in het aquariumwater. Paar keer herhalen tot de temp hetzelfde aan voelt.

IK heb een vijverfilter, Alleen pompgedeelte.!!!!

Die ligt in de watafel,badkamer.
Laat de kraan rustig lopen,,,steek de slang op de pomp.

laat eerst 4 bakken half leeglopen, en start het vullen ,vanuit de wastafel (kraan loopt rustig,zodat de pomp het bijhoud.).

bak vol,heb afsluiter in de slang. dus dicht.
over,volgende bak...
volgende bak.

doe ik 1 1/2 uur ver.

Bakken legen. Eheim haak met spons. op 1/3 in de bak.
andere kant 15 cm slang,kraantje,10 m slang.
UItvoer aanzuigen ,en in doucheputje.

Vullen op de pomp.
 
Nou,nee.
Dat is niet waar.
Een koudwaterkraan geeft geen warm water.

En ik wil geen druk op de slang.
 
Haha Bertus, het is 2013. Op een wasmachine en vaatwasser kraan na zal iedereen toch wel warm water hebben.

Waarom zou je geen druk willen? Wanneer je de kraan zacht aan zet en eventueel op stuk hout richt lijkt mij weinig aan de hand.
 
ReneS zei:
Sorry, maar ik ben blond en een vrouw. Ik snap dit niet. :sorry:
Hoe krijg ik dan dat draaidingetje van de eerste link op mijn keukenkraan, aangezien er op mijn keukenkraan geen schroefdraad zit?
Ik heb wel een wasmachinekraan en kan die ook splitsen, maar daar schiet ik niks mee op dat is koud.

simon92 zei:
Thermostaatkraan in de douche....altijd netjes op temp :)
Maak jij dan de slang helemaal van boven naar beneden? hoe lang is die dan wel niet? en moet je dan steeds de douchekop er af draaien en dan gaan wisselen?
 
Dat dingetje wat nu op je kraan zit, waar dat roostertje inzit kan je eraf draaien en vervangen door bovenstaande
 
Oh bedankt zeg, heb ik daar ook een waterpomptang oid voor nodig dan?

Heb er eigenlijk helemaal geen drol aan bedenk ik me net :S want ik gebruik regenwater, wat nogal koud is, dus moet het water op temp. maken met kraanwater....
hoezo blond?
Maar wel handig straks in de zomer, want we hebben geen buitenkraan ;)
 
Hahaha een echte blondine :p

Het kan zijn dat je een tang nodig hebt, ik kon hem er zo af draaien zonder een tang.
 
Nou valt op zich wel mee... ik ken het woord waterpomptang en weet waar het voor is :D
 
Maar wel eerst dit handig vinden en vervolgens bedenken dat je met regenwater ververst :p
 
Origineel bericht van: simon92
Thermostaatkraan in de douche....altijd netjes op temp smile

Maak jij dan de slang helemaal van boven naar beneden? hoe lang is die dan wel niet? en moet je dan steeds de douchekop er af draaien en dan gaan wisselen?

inuz hangt bij mij een slang van 20 meter tussen lengte maak niet uit
en je hoeft je douchekop niet te slopen bij de meeste thermostaatkranen is de doucheslang via een draadkoppeling aan de thermostaatkraan bevestigt
hier kan je slang koppeling van gardena op draaien en slang er op klikken en klaar is het
werkt erg makkelijk geen gedonder met emmers en mengen


groetjes

jaap
 
ReneS zei:
Haha Bertus, het is 2013. Op een wasmachine en vaatwasser kraan na zal iedereen toch wel warm water hebben.

Waarom zou je geen druk willen? Wanneer je de kraan zacht aan zet en eventueel op stuk hout richt lijkt mij weinig aan de hand.

En waarom zou dat zijn? warm water op wasmachine?
Wat als je een koude draai doet? Emmertjes?

Ik hoef geen druk,mijn water loopt in de wasbak,en wordt door gepompt met een vijverpomp .
en 10 meter verder sta ik met een eheim bocht en rooster ,het water af te tappen,en te vullen.
Zit een afsluitkraantje tussen.
Tap ik bakken AF, draai ik het kraantje dicht, en hang hem in de volgende bak(van de 10) dus heb geen druk nodig.
Doe ik al 14 jaar.zo
 
En,Trouwens.
Wasmachines zijn niet op65 graden berekent.
EN,het is niet aan te bevelen,om constant heet water aan te voeren,dat er ook koude programma,s zijn.
Dan zou er een Hottfill machine moeten komen,met 2 aansluitingen.
En aangezien ,DEZE pas nieuw is, nee,dus.
 
Bertus zei:
ReneS zei:
Haha Bertus, het is 2013. Op een wasmachine en vaatwasser kraan NA zal iedereen toch wel warm water hebben.

Waarom zou je geen druk willen? Wanneer je de kraan zacht aan zet en eventueel op stuk hout richt lijkt mij weinig aan de hand.

En waarom zou dat zijn? warm water op wasmachine?
Wat als je een koude draai doet? Emmertjes?

Ik hoef geen druk,mijn water loopt in de wasbak,en wordt door gepompt met een vijverpomp .
en 10 meter verder sta ik met een eheim bocht en rooster ,het water af te tappen,en te vullen.
Zit een afsluitkraantje tussen.
Tap ik bakken AF, draai ik het kraantje dicht, en hang hem in de volgende bak(van de 10) dus heb geen druk nodig.
Doe ik al 14 jaar.zo

Dat betekend dat de wasmachine kraan juist koud is ;)
 
Bertus zei:
En,Trouwens.
Wasmachines zijn niet op65 graden berekent.

Oh echt wel. Het is juist verstandig om regelmatig heet te wassen, zodat je wasmachine langer mee gaat.
Geloof me maar, ik ben wasvrouwtje ;)
 
Hot fill apparaat voor wasmachine - Dugoshop


Het hot fill apparaat regelt automatisch de toevoer van heet en koud water naar
de wasmachine, totdat door menging de juiste wastemperatuur is verkregen.
www.dugoshop.nl/product2.htm -

DEZE kan het wel aan.

Een gewone niet.
 
1. Kan ik mijn wasmachine op een warmwater aansluiting aansluiten?
Technisch gezien is het mogelijk om water van maximaal 65 graden toe te
voeren via het inlaatventiel. Wastechnisch is adviseren wij het liever niet omdat de wasprogramma's niet constant warm water gebruiken. Het toevoegen van heet water kan een slecht wasresultaat opleveren, bijvoorbeeld eiwit inwerking van vlekken waardoor een vlek nooit meer is te verwijderen.
Zowel de voorladers als de bovenladers zijn gemaakt om aangesloten te worden op een koudwater aansluiting. De wasprogramma's zijn dan ook zo afgesteld om hiermee een perfect wasresultaat te behalen bij een zo laag mogelijk energieverbruik.
Samengevat is het niet verstandig om een warmwateraansluiting op een voor- of
bovenlader te gebruiken.
 
Maar daarom zit de wasmachine toch op een koudwaterkraan bertus..
Ik denk je bedoeld 65 graden wassen ;)
 
Ja, Zo je ziet is er ook hottubb.
En ,op 65 graden draaien ,is om de eventuele vettigheid en aangekokte waspoeder schoon te draaien.
Dat kan wel,zit het al in de trommel.
 
Ja, dat kan. Wordt hiernaast gezegt.
Maar, dan zou ik op Hottub over gaan.
Scheelt je energie.
 
heb al geen geld voor een nieuwe machine, laat staan ��n met een warmwaterkraan
Ik heb liever zo'n ander soort hottub ;)
 

Terug
Bovenaan