water vervangen bij inloop aquarium nodig?


F

FishyJoe

Guest
Beste leden,

mijn aquarium (juwel primo 70) is bijna 2 weken aan het inlopen. Nu lees ik overal berichten over wel al dan niet reeds water te verversen.
Mij lijkt het niet nodig aangezien er nog geen vervuilende zaken in zitten (vissen, planten). Wat is jullie mening of advies?

mvg
 
Ik zou in de indraai periode niet verversen en een klein beetje voer verkruimelen zodat de baccies te eten hebben.
 
doe er nu zoiets in om de baccies te voeden. In begin ingedaan en na 7 dagen nog een beetje. Hoelang zou je nog aanbevelen om in te draaien? Wil eenvoudig starten met een paar visjes.
 
Zijn de meningen over verdeeld maar een week of 3/4. Beter week teveel dan te weinig. daarna een paar visjes erin niet meteen alle vissen erin. Bacties hebben tijd nodig om te groeien nav vervuiling die ontstaat door de visjes. Beste om testdruppels te halen en NH3 en NO2 testen. Je krijg eerst NH3 dan gaan de bacties groeien en krijg je NO2 piek. Als NO2 weer op 0 staat is het klaar. Visjes erin dan blijven meten als je NH3 meet meteen verversen die moet zoveel mogelijk op 0 blijven NO2 mag iets verhogen maar geen dagen lang te hoog. Test Stripjes niet zo betrouwbaar. Verversen logisch nadenken. meet je NH3 0,4 en je ververs 50% dan blijft er 0,2 over wat veel te hoog is dan volgende dag weer verversen etc. Bij indraaien niet verversen. bacties hebben vervuiling nodig anders groeien ze niet. Na de nitrietpiek kun je een deel verversen voordat je vis invoeg.
 
In de regel stelt men vak dat 4 weken voldoende is en dan kun je langzaam de eerste bewoners toevoegen. Een bak is pas veel later echt goed ingedraaid maar de termijn van 4 weken is in de regel een veilige periode te noemen.
 
Maar geldt 3-4 weken ook met een kaal aquarium? Zoals ik lees heeft TS er ook nog geen planten in?

Lijken me ook essentieel om alles op gang te helpen.
 
Maar geldt 3-4 weken ook met een kaal aquarium? Zoals ik lees heeft TS er ook nog geen planten in?

Lijken me ook essentieel om alles op gang te helpen.

Hoe starten al de plantloze (cichliden) bakken op dan? Neehoor maakt niet uit.
Planten kunnen zeker bijdrage aan de stabiliteit van een bak (verbruiken van nitraat ect) maar voor het op gang krijgen van de bacterie cultuur absoluut niet nodig.

Zolang er maar een bodem in zit en de filters draaien komt het wel goed.
Je moet de bak wel op de 1 of andere manier belasten, dus wat verkruimeld voer erin gooien is wel slim.
 

Terug
Bovenaan