Water uit ander aquarium voor opstart


B

bourks

Guest
Naast mijn Rio heb Ik nog een bakje die al een paar jaar goed draait.

Kan ik hiervan wat water overhevelen naar mijn nieuwe bak om het opstarten te versnellen ?
 
Water zit weinig in. Wat filtermateriaal van de draaiende bak in de nieuwe doen is beter of filtermateriaal uitknijpen op het materiaal van het nieuwe filter werkt ook. Zal geen weken gaan schelen hoor. Zal toch wat geduld moeten hebben. Ook vissenbestand beter langzaam opbouwen, niet in 1 keer een heleboel vissen erin. Aquarium heeft even tijd nodig om de vervuiling van de vissen aan te kunnen.
 
Zoals al gezegd:

Tenzij jij een heleboel filtermateriaal (of bodem) kan overzetten zet het allemaal geen zoden aan de dijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je moet kiezen tussen kraanwater (nagenoeg kiemvrij) of aquariumwater, dan kies ik voor het laatste.

En nog beter een spons van je andere bak even uitknijpen in het nieuwe bakje. Dat heeft nog veel meer effect.

Dit zorgt ervoor dat je nitriet piek 1 week eerder is.

Zelf laatst een bakje op die manier opgestart.
 
Hier is de nitrietpiek volledig uitgebleven door in de nieuwe bak 2 stukken filterschuim van elk 5x5x10cm uit de oude bak te stoppen (zaten achter de HMF voor het precies dit soort situaties) in combinatie met het zoveel mogelijk gebruiken van "oud" water. Heb na 1,5 week (toen de waterwaarden correct en stabiel waren) alle vissen en planten overgezet (inclusief de honderden CR garnaaltjes) en geen uitval gehad (anders dan de 1-2 garnaaltjes die ik per week zie overlijden). Wel elke week 50% water ververst (maar ook dat is nu weer terug naar het eens per 2 weken 50% regime). Dus filtermedia uit de oude bak meenemen lijkt mij een grote aanrader. Ik laat de stukken dan ook in de nieuwe bak mooi achter het HMF zitten (ook handig om iemand uit de brand te kunnen helpen bij filterproblemen of zo).
 
Je zou het eens op kweek moeten zetten. Mag jij het opeten.
Denk dat je voortaan wel wat anders zegt.

Volgens mij is het wel zo dat er weinig in oud water zitten en dat dit weinig zoden aan de dijk zet.

Als je moet kiezen tussen kraanwater (nagenoeg kiemvrij) of aquariumwater, dan kies ik voor het laatste


Hoe komen ze dan in je bak als er in kraanwater geen kiemen zitten en je enkel opstart met kraanwater?
 
Volgens mij is het wel zo dat er weinig in oud water zitten en dat dit weinig zoden aan de dijk zet.




Hoe komen ze dan in je bak als er in kraanwater geen kiemen zitten en je enkel opstart met kraanwater?

Ik zei nagenoeg geen. Dat betekend niet geen een.

Maar stel dat er in kraanwater 10 slapende bacterien zitten.

Dan zitten er in aquariumwater zeker 10000 en dan zijn deze ook al actief.

Maar ga je dit vergelijken met een filterspons. Dan zal dat eerder richting de 1000 000 000 gaan.
Dus dan valt aquariumwater wel mee.
 
Hoe dan ook je pakt altijd water mee welke goed is voor de bak, stabiel en gevoed, met planten voeding, en eventueel ook nog de juiste µS.
 
Bacteriën genoeg, maar niet de juiste. Water uit een andere bak heeft geen effect op het indraaaiperiode.

Maar wat als in de oude bak de waarden gelijk zijn aan kraanwater? Volgens mij heeft enten dan wel zin maar bij geheel andere waarden inderdaad niet.
 
Maar wat als in de oude bak de waarden gelijk zijn aan kraanwater? Volgens mij heeft enten dan wel zin maar bij geheel andere waarden inderdaad niet.
Dan heeft het nog geen zin. Er zitten zo weinig goede bacteriën in het water dat je het indraaaiperiode hooguit een paar uur versnelt.
Deze bacteriën moeten zich eerst vestigen op een goede plek (filter of bodem), daarna gaan ze zich vermenigvuldigen. Er moet dan genoeg voedsel zijn, en de temperatuur moet ideaal zijn.
Voor je alleen met dit begincultuur genoeg hebt om het hele ecosysteem te ondersteunen, ben je net zoveel tijd kwijt als wanneer je met de bacteriën in kraanwater begint.
 
Ok, mar in dat geval zullen bacterien in een oude spons wel overleven terwijl dat bij andere waterwaarden vaak niet werkt.
 

Terug
Bovenaan