Water artemia stinkt

Discussie in 'Voeding' gestart door kimielco, 19 mrt 2018.

View Users: View Users
  1. kimielco

kimielco

Lid geworden:
    5 aug 2014
    Ik probeer artemia eieren uit te laten komen,daarvoor heb ik een JBL set gebruikt.

Als eieren heb ik Salt Lake aquafeed gebruikt, water temperatuur is ca.27graden. Na drie dagen begint het water te stinken.

Waar ligt dit aan

2. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dat is vrij warm maar in de hobbyschaal gaat het ook na een dag of 6 stinken maar die heb ik maar op kamertemperatuur..

3. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik neem aan dat je na 2 dagen al artemia hebt. Dus dan kun je het water wegdoen. Tenminste dat is volgens JBL.

De hobby kweekschaal werkt zonder lucht en koeler. Dus daar duurt het wat langer. En na 5-6 dagen komt daar ook een geurtje aan.
    Meestal kiep ik de schaal leeg na 4 dagen.

jessicapilon vindt dit leuk.
  4. TS
    TS
    kimielco

kimielco

Lid geworden:
    5 aug 2014
    Helaas had ik na 2 dagen nog geen artemia

5. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zijn de eitjes dan nog wel goed?

6. Peter74

Peter74

Lid geworden:
    31 jan 2015
    Ik heb twee van die schalen intensief gebruikt. Beide stinken inmiddels ook als ze leeg (en schoongemaakt) zijn.
    Ik werk nu vanuit omgekeerde flessen en toevallig een paar weken een portie in een kweekbak gezet en die stinken permanent. Het zal een kwestie van afvalproducten zoals voer en dode artemia zijn.
    Bij het voeren gebruik ik altijd de levende Artemia en die blijft gewoon prima.

7. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Het uitkomen van de eieren wordt door velerlij zaken beinvloed. Het lijkt vaak heel erg simpel. En zo wordt het ook gebracht.
    Maar inmiddels kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het niet zo simpel is.

Ik heb inmiddels 3 soorten zout gebruikt. Ook verschillende sterktes. Ook heb ik de temperatuur veranderd.

De beste resultaten bereik ik met zout voor zeewater aquaria. Hierin zit ook een pH buffer.
    Tevens komen de meeste eieren uit als ik de schaal op het aquarium zet. Dat is ca 23 graden.

Ik ben begonnen naast het aquarium. Met hobby zout met plankton daarin. Volgens de handleiding 15 gram zout en de schaal vullen. Komt neer op 23 gram/liter. Dit verhoogd naar 32 gram/liter. Gaf al beter resultaat.
    Vervolgens zeezout uit de supermarkt. Gaf vergelijkbaar resultaat.
    Het zeeaquariumzout geeft nog steeds het beste resultaat.

8. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Ik kweek artemia in zelfgemaakte flessen, wel te vergelijken met het systeem van JBL.

Na twee dagen zijn de eitjes zeker uitgekomen en dan voer ik dat. Soms doe ik de dag erna er ook nog wat van voeren en dan gooi ik de fles heleaal leeg en begin ik opniuew.

Ik werk altijd met twee flessen, zodat je om en om verse artemia hebt.

9. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik denk dat een temp van 27 graden ook weleens te hoog kan zijn. Dan zal je sneller ook stank krijgen door de hogere temp. Probeer het eens op 22-23 graden.

10. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    Als ze de eitjes na 2 dagen nog niet zijn uitgekomen gaat er inderdaad iets mis, of de eitjes zijn niet meer goed. Ik zou de temperatuur ook wat verlagen en het nog eens proberen. Wat voor zout gebruik je? Bij mij werkt het gebruik van zeezout altijd goed.