Wat zijn leuke slakken voor in aquarium?


P

Pimmendag

Guest
Beste Forumleden,

In mijn (80 cm) aquarium zit nu alleen een schol (is het eigenlijk schol of school?) van 15 kegelvlekbarbelen. Mij lijkt het leuk om daar een paar slakken bij te doen die helpen het aquarium schoon te houden. Hebben jullie ervaring met een bepaalde soort slakken? Hier is wat ik graag wil:
  • Een betaalbare slakkensoort
  • Het liefst met mooie kleuren
  • Een slak die niet alle planten opeet maar vooral over het glas beweegt
  • Een slak die geen speciale zorg nodig heeft
Weten jullie of er slakken zijn die hier bij zouden passen? Ik hoor het graag van jullie.
;)
 
Appelslakken zijn in diverse kleuren te koop. Verder heb je Posthoornslakken in diverse kleuren. De puntslakken zijn minder mooi maar wel goede opruimers.
Wij hebben hier de blauw/grijze posthoornslak en de gewone bruin/rode zeg maar.
Misschien dat Appelslakken dan iets voor je zijn?
 
Bedankt voor je snelle reactie. Zou ik de slakken apart moeten voeren of hebben ze genoeg aan resten en afval?
 
Btw, hier eten de Tylos de meeste planten op die ik er ooit in heb gezet. Ik heb er dus een paar tussen die niet vies zijn van planten:(
 
heb hier appels. gele, paarse en oranje.

leuke beestjes, in de bak waar ze inzitten hoef ik de ruiten bijna niet meer schoon te maken :D
ook de bodem houden ze goed schoon. deze zitten ook niet aan de planten... ja oke ze hangen eraan maar eten er niet van. behalve dan weer bladafval.
er zijn een paar soorten appels, 1 daarvan (de meest verkochte) zit niet aan je planten en de andere wel. dus kijk even goed welke je neemt.

puntslakken graven zich in dus houden de bodem goed luchtig.
 
de Nerite slak (zebra/tijger) is ook een goede optie die blijft redelijk klein, eet alleen algen en afval (laat biofilm in takt)

www.aquascapen.nl/aquarium-slakken/

op deze site staan drie soorten slakken met de uiteg van wat ze graag doen en hoe ze zich verhouden tot de bak
 
Eventueel, zonder andere slakken, zijn helena's ook super om te zien. Vaak vrij goedkoop te krijgen via internet (mp ofzo), je ziet ze vaak, kruipen hier vaak over het glas en hebben leuke gekleurde huisjes. Eten hier gewoon met de pot mee en laten de levende have (zowel vis als planten) met rust. Eten het liefst slakken (andere soorten), maar eten ook gewoon met de pot mee als deze op zijn...
 
hele goede en nuttige slakken zijn de ANETOME HELENA slakken de slak etende slak samen met een paar puntslakken , puntslakken alleen dan heb je zo een slakken plaag de anetome helena gaat dit tegen en zonder andere slakken gaat de anetome helena over op afval wat op de bodem ligt zoals planten afval en te veel voer wat op de grond ligt of een dood visje ze eten niet van de planten maar ze kunnen wel appelslakken eten de kleur is donkerbruin/zwart met gele strepen worden ongeveer 2,5 tot 3 cm en geven bij voldoende eten ongeveer 1 jong per maand die dan in het zand of grind verdwijnt en na een paar maanden er uit komen zeker de moeite waard deze slakken de prijs is via markt plaats van 0,25 tot 2,95 euro in de winkel van 1,50 tot 2.95 euro ze moeten in water van 18 tot 28 gr.
 

Terug
Bovenaan