Wat zijn dit?


N

neorim

Guest
Hallo allemaal,

Vorige week Woensdag mijn Aquatlantis Fusion 100 opgestart. Bacterie groei lijkt goed te zijn begonnen en uit zich in zichtbare 'stofdeeltjes' en her en der wat vlokken. Nitriet en Nitraat zijn meetbaar, PH is aan de hoge kant.

Tot dusverre maak ik mij geen zorgen, maar tijdens het inspecteren van de planten zie ik witte en groene 'beestjes'. Geen idee wat het is en of ik er iets aan moet doen.


Wellicht overbodige informatie, maar toch:

Aquarium: Aquatlantis Fusion 100
Bodemverwarming: Sera
Voedingsbodem: Dennerle Deponitmix
Bodembedekking: Grind, wit 1 tot 2 mm
Planten: Vallisneria gigantea, Cryptocoryne bullosa, Echinodorus ozelot Red
Decoratie: 20KG Glimmer wood rock

b2kQ8c4U5Tro9wE20j41Bl_gI8pEFoKK.png
 
Je plaatst het tussen "" dus ik vraag me af of je ze ook ziet bewegen of dat het gewoon vuil/troep kan zijn.
 
Precies, ik zie niets bewegen, maar 'ze' zitten ook op de onderkant van een andere plant.. Wit en groen. Alleen op de planten of er heel dichtbij.
 
Dat lijken me poepjes van waarschijnlijk slakjes.
Zou die hoge Ph van de bodembedekking kunnen komen trouwens?
 
Gisteravond geprobeerd wat in een potje op te vangen om het te kunnen bekijken, maar het lag zo los op het blad dat het al tussen het grind lag voordat ik er bij kon :) Ook twee slakjes gespot, dus jullie conclusie zou best eens juist kunnen zijn.

Hoge PH schijnt door het gebied te komen waar ik woon en de stenen die ik heb geven licht kalk af.
 
en de stenen die ik heb geven licht kalk af.

Dit is zo'n eufemisme dat ik vaak op zakken grind zie staan. Nooit durven ze schrijven: "Geeft vreselijk veel kalk af" :juggle:
Ik vrees dat dat laatste wel eens het geval zou kunnen zijn. Op basis van de kleur zou ik gokken op een kalk/kwarts mengeling.
 
Inmiddels heb ik bewegende wormpjes gezien op de voorruit. Ik wil Flubenol 5% gaan geven.
Nu lees is dat het beter/benodigd is om in ieder geval de actieve kool uit het filter te halen.

Ik gebruik een binnenfilter (Biobox 2 van Aquatlantis/Tecatlantis) welke cardridges moet ik uit het filter halen en wat moet ik hiermee doen?
Bewaar ik ze buiten het filter? Nat of droog? Graag jullie advies.
 
Zou nu niet gelijk ingrijpen en ff afwachten wat het precies is.
Is namelijk zo dat er 9 van de 10 keer wormachtige beestjes opduiken tijdens het opstarten van een aquarium en een periode erna.
In de hobby volksmond ook wel opstartwormpjes genoemd en deze gaan na verloop van tijd vanzelf weer weg of worden als het zover is door de vissen opgegeten.

In het geval van twijfel kan je ze vergelijken met foto's van plaagdieren die niet wenselijk zijn in het aquarium of hier een foto van ze posten zodat de leden kunnen helpen.
 
Ik zou ook niet proberen de wormpjes te verdelgen maar gewoon verder in laten draaien. Bij de opstart heb ik ze ook gehad en gingen vanzelf weer weg, ik weet niet precies was flubenol is maar volgens mij is minder medicijnen / bestrijdingsmiddelen altijd beter. Kleine witte wormpjes, hele dunne, zie ik nogsteeds soms en mijn vissen zijn er dol op :p
 
Dank voor jullie advies. In mijn redenering leek het beter om te bestrijden zonder vis in de bak, maar ik begrijp dat jullie liever wachten om te kijken hoe zich dit ontwikkeld dan de mogelijke schade aan de vissen tijdens bestrijding.

Ik heb zojuist mijn water getest en denk dat ik morgen de eerste visjes (algeneters) ga plaatsen.

Waterwaarden zijn nu:
  • pH - 8.0
  • KH - 9
  • NO2 - 0
  • NO3 - 5 tot 10
  • NH3/NH4 - 0
Ze komen uit een draaiend aquarium. Het plan is om ze in een bak te doen die ik in het nieuwe aquarium hang. Deze bak is voor de helft gevuld met aquarium water waar de vissen uitkomen. Na enige tijd geacclimatiseerd te hebben, voeg ik water toe uit het nieuwe aquarium. Daarna schep ik ze na enige tijd in het nieuwe verblijf en gooi het water weg.

Als hier nog op- en of aanmerkingen op zijn, dan hoor ik het graag.

Fijne dagen alvast voor iedereen:zwaai:
 
Wat voor algeneters heb je op het oog? Als het echt algeneters zijn ben ik wel benieuwd wat ze gaan eten omdat in een net gestart aquarium nauwelijks algen zitten en er dus weinig te vinden zal zijn voor ze. Niet dat ik nou zo'n expert ben maar vraag me af of het een goed idee is...of eten ze nu altijd voer uit een potje of iets dergelijks?
 
3 panda corydoras. Deze zitten nu in een aquarium die al jaren draait. Ik heb overigens al voldoende bruinalg op raam, bodem en planten. Of dit voldoende voer is voor ze vind ik moeilijk te beoordelen.
 
3 panda corydoras. Deze zitten nu in een aquarium die al jaren draait. Ik heb overigens al voldoende bruinalg op raam, bodem en planten. Of dit voldoende voer is voor ze vind ik moeilijk te beoordelen.

Hmm, ik had begrepen dat corydorassen voornamelijk carnivoren zijn. Ik wist niet dat ze ook algen van ramen aten.

Groeten Leopard
 
Volgens mij heb je gelijk, de ramen zullen denk ik niet schoon worden met enkel dit soort :)
 
De pandas hier eten wel het slijm van de opstart op maar blijven van de algen af.
Vind 3 stuks wel een beetje weinig voor de fusion 100, stuk of 8 a 10 zullen ze een stuk prettiger vinden.
 
Ok thanks voor de tip Ik neem ook nog drie stuks Hypostomus Plectomus mee. Is dat naar jouw mening dan een goede verdeling?
 
Die worden in het wild een cm of 60 en in een aquarium een cm of 25.
Daar is je bak te klein voor denk ik.
 
Advies was om het even aan te kijken en anders wat foto's te maken van de wormpjes om te kijken wat het precies is.
Er is niks gezegd om mogelijk je vissen te beschadigen tijdens een behandeling.

Ging er ook nog niet vanuit dat er morgen al vissen in je bak zouden komen want je zit nog midden in de indraaiperiode volgens mij.
Je weet wat ze zeggen over haastige spoed toch? en dat gaat zeker op in deze hobby!
 
Ik zei morgen, maar ik bedoelde volgende week. Ik ben dan ruim drie weken onderweg. De minimale termijn die ik mezelf had voorgehouden.

Een foto ga ik wel proberen te maken, maar dat zal een hels karwei worden daar de wormpjes met het blote oog al nauwelijks zichtbaar zijn.
 

Terug
Bovenaan