WAt zijn de kwaliteitsverschillen?


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Wij zijn nog steeds hard aan het dubben over welk aquarium het nu gaat worden... Hierbij gaat het eigenlijk om 2 kwesties.

1. Wordt het er een van 80cm of toch nog 100cm???
Ik neig toch naar een 100cm aquarium.

2. Welk merk gaat het dan worden?
a. Juwel -> Rio 125 of Rio 180
b. Trofis -> Colisa A-800 of Colisa A-1000
c. Ferplast -> Dubai 80 of Dubai 100

De maat is natuurlijk iets wat we zelf moeten beslissen. Dat komt wel goed.

Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van de diverse merken, afgezien van de prijs dan?
En ook wat zijn de eventuele kwaliteitverschillen?

We zijn erg benieuwd naar jullie meningen.
 
Ik heb zelf de dubai 80 gehad en nu een dubai 120, super mooi en super prijs! De 120 incl. onderkast heb ik voor 299 euro.
Het deksel bestaat uit drie delen, goed stevig (geschikt voor katten ;) ) er zit een tijdschakelaar in voor de verlichting ook erg handig.
Goede en degelijke kwaliteit, ik ben in ieder geval zeer tevreden!!
En hoe groter hoe beter, ga je spijt van krijgen denk ik als je voor de 80 cm gaat.
Heb ook ooit een juwel (rekord 800) gehad en vond het deksel enorm onhandig.
 
Wat zijn de plannen qua vissen, beplanting, etc?

De Rio's hebben bijvoorbeeld T5 verlichting. Dat is een bak licht en de kans is dan dat je met zoveel licht zit dat je niet onder CO2 en bemestingsschema's uit gaat komen. De vraag is of je dat wilt.

~ Ivo
 
Hoe groter hoe beter, maar toch ook leuk om wat moois te maken van een kleiner aquarium?

Ik twijfel zelf tussen een Dubai 80 en een Eheim Vivaline 126. Vind het allebei mooie aquaria en wil heel graag een witte ;-)
 
Bedankt alvast. De inrichting zal een beetje zijn zoals in deze link http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 634&page=9 en dan die van Kardinaaltje1 in post #416920.

Qua vissen denken we aan het volgende:
een harempje Honing- of Dwerggoeramies
een leuke schooltje voor het midden
een groepje Corydoras Julli of Panda.
een koppeltje Microgeophagus altispinosa.

We begrijpen dat de Ramirezi moeilijk te doen is voor starters. Ze zijn wel heel mooi.

De vraag ging dus eigenlijk over de kwaliteit van de bakken en de toebehoren. Met betrekking tot de verlichting, hoorde ik bij een LFS dat je beter de buizen van een Juwel kan vervangen door JBL buizen.
 
Volgens mij is de kwaliteit van de Trofis het best. Daarna komt de Dubai en als laatste de Juwel.
Ik vind vooral de uitstraling en de gebruikte materialen van Juwel meestal niet sterk. Dubai ook nogal plastic, maar ziet er wel mooier uit.

Volgens mij zit daar vooral ook het verschil in.
 
Pla zei:
Bedankt alvast. De inrichting zal een beetje zijn zoals in deze link http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 634&page=9 en dan die van Kardinaaltje1 in post #416920.
Ik kan daar niet bepaald veel planten ontdekken die erg veel licht vragen. Nu heb ik even goed zitten zoeken en zowel Juwel, Ferplast als Trofis hebben T5. Voor de keuze van het aquarium maakt dit dus vrij weinig uit.

In alle gevallen wel bakken licht, zodat je misschien wel wilt gaan werken met een aantal stukjes pvc buis om de lampen om het licht te dempen zodat algen minder de kans krijgen. En veel vissen voelen zich prettiger bij minder licht.

Pla zei:
We begrijpen dat de Ramirezi moeilijk te doen is voor starters. Ze zijn wel heel mooi.

De vraag ging dus eigenlijk over de kwaliteit van de bakken en de toebehoren. Met betrekking tot de verlichting, hoorde ik bij een LFS dat je beter de buizen van een Juwel kan vervangen door JBL buizen.
Los van dat de ramirezi geen makkelijk visje is voor starters heeft deze een eisenpakket dat totaal niet aansluit bij de andere soorten: hij moet o.a. zeer warm (27 graden of warmer) en wenst zeer rustige medebewoners. Qua temperatuur sluit dat niet aan bij de andere soorten en zeker in 80cm voldoe je met Corydoras erbij niet aan het vereiste van rustige medebewoners.
Met dwerggourami's is vaak wat aan de hand (er is een soort van dwerggourami virus) zodat je beter voor honinggourami's kan kiezen. Altispinosa wordt in mijn beleving net wat te groot voor 80cm. Daarnaast is het op de jonge leeftijd waarop je ze in de winkel koopt lastig om het geslachtsonderscheid te maken, zodat de kans ook aanzienlijk is dat je met 2 mannen of 2 vrouwen zit.

Maargoed, daar ging het topic in the end niet om. Ik zou zeggen open voor het visbestand een apart topicje ;)

Over de aquaria valt verder nog wel te zeggen dat de Trofis ook hoger zijn, dus voor wat extra liters zorgen.

~ Ivo
 
Weer bedankt Ivo.

Eigenlijk zat ik aan de Rio 125 of Rio 180 te denken. Als vrouwlief het er mee eens gaat zijn, dan wordt het een 1 meter aquarium.

Ik heb ook aan de Trofis (Colisa A-800 of Colisa A-1000) te denken, maar daar mijn vrouw vrij klein is, wordt dat wellicht wat onhandig voor haar.
Bovendien kun je die volgens mij alleen ergens in Gelderland krijgen. Niet bij ons in de buurt. Trouwens, wat voor filter adviseren jullie voor zo'n bak?

De Dubai vind ik ook wat plastiekerig. Bovendien zijn ze aardig wat duurder dan de Juwels.

Maar maakt de kwaliteit van de verlichting nog uit tussen de verschillende fabrikanten? Ik wilde voor de Goerami's er sowieso wat drijfplanten in doen, omdat die dat prettig schijnen te vinden. Overigens, was het voorbeeld eigenlijk bedoeld als ons idee voor de inrichting, zonder ons op de planten echt vast te pinnen.

Tenslotte zal ik de vissamenstelling even kopieeren in mijn topic in het "vissenbestand" draadje. Dan kunnen we het er daar verder over hebben.
 
Geen keukentrapje of zo? Zonder zou ik mijn Rio 300 ook niet kunnen onderhouden (is in totaal 140 cm. hoog of zo) ;)
 
Heb je al naar de hagen 1m bak gekeken? Laat je thuisbezorgen via pet's place voor iets over de 200 euro. De kap is niet geweldig, maar er zit ook geen intern filter enzo in dus je kunt mooi een extern potfilter erbij nemen. Het kastje is OK. T8 verlichting dus geen overmatig algen probleem.
 
Heb je al eens gekeken naar een Aquatlantis aquarium en dan de Evasion. Dat is echt een mooi kwaliteit aquarium met een mooi ondermeubel met melkglazen deurtje eronder heel chique.

Momenteel zijn de bij Zooplus inclusief een groot gratis buitenfilter:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... ria/342458

Bij Westdijk in Barendrecht 390,- inclusief levering aan huis (319,- zonder levering):
http://www.wesdijk.nl/elite-evasion/306 ... arium.html

Bij van Wolferen 325,- en evt 50,- inclusief levering. (Hier heb ik mijn bakken vandaan)
http://www.shopsolution.nl/shop/home.as ... odid=ev100


Ook ik ben begonnen met Juwel bakken maar heb nu twee Aquatlantis bakken staan (1,50 en 1.00 meter) en ben er heel erg tevreden over.

Echt kijk er maar eens naar.
 
Ik heb een Trofis Colisa 1200 staan, en een Juwel Rio 125.
1 van de grootste verschillen is de prijs, een Trofis is ongeveer de helft goedkoper dan een Juwel, maar er zit geen intern filter in (alleen maar beter!) En de stabilisatiestrip is van glas, waardoor je iets meer licht in het midden van je bak overhoud. Nadeel van de Trofis zit m ook meteen in de verlichting, de T5 balken zijn een stukje korter dan bij Juwel, waardoor de hoeveelheid licht in de hoeken een beetje tegen kan vallen.
Maar toch zou ik voor de Trofis gaan! :)

Probeer sowieso voor de meterbak te gaan, je gaat er anders spijt van krijgen, als je de smaak eenmaal goed te pakken hebt dan wil je alleen maar grotere bakken :p
 
Python zei:
Probeer sowieso voor de meterbak te gaan, je gaat er anders spijt van krijgen, als je de smaak eenmaal goed te pakken hebt dan wil je alleen maar grotere bakken :p

Die daarna weg kan voor een bak van 1,20 zeker :p
 
Hahaha, ja idd :)
Ik begon zelf met 80cm, nu een 1.20, maar als ik m dan zie staan had ik liever een 1.80 gekocht :(kan m'n vloer niet dragen)
 

Terug
Bovenaan