Wat zien we aan deze bladkleur?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,358
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Doordat ik een wijziging heb gehad qua meststoffen, Van CSM+B naar Tenso, werd het ook noodzakelijk om dosering ed. te herzien. Tenso bevat meerdere soorten ijzer dus had ik mijn Fe toevoeging stopgezet. Metingen gaven aan dat er voldoende ijzer was: Fe 0.5.
Maar ik meet eigenlijk niet zoveel en acht dit ook niet als enige van belang, dus let ik scherp op mijn plantjes. Nu zag ik in mijn Ludwigia mini super red maar ook in mijn rode lotus wat bladverkleuring, er zit volgens mij meer geel in de kleur. De bladeren zien er verder wel goed uit. Maar de verschillen zijn goed te zien. Daarbij denk ik dan toch op ijzer tekort. Ik ga nu toch weer Ferro toevoegen en wel 1 ml. per dag. Hoe denken jullie hierover?
IMG_20190809_105302.jpg
IMG_20190809_105332.jpg
 
Misschien iets minder rood dan je gewend was Ben maar opzich moet 0,5 toch ruim voldoende zijn?
 
Naar mijn weten worden door onze Fe testjes geen onderscheid gemakt tussen ferri en ferro.
Dus meet je ook het Fe wat niet meer beschikbaar is voor de plant omdat het chelaat haar werking heeft verloren.

CSM bevat 2x zoveel Fe dan Tenso dus waarschijnlijk heb je een tekort. Ik ben ook een groot voorstander van het visueel beoordelen van een plant, dus ik zo in jou geval idd extra Fe gaan geven.:thumbs:
 
Misschien iets minder rood dan je gewend was Ben maar opzich moet 0,5 toch ruim voldoende zijn?
Ja, maar er wijzigd iets aan de plant. De rode tijgerlotus is wat meer gelig zou ik zeggen en ook bij de Ludwigia is die kleurwijziging duidelijk te zien. Hopelijk zien jullie dit ook op de plaatjes. Dat is wat ik bedoel met metingen alleen zijn niet "heilig" voor mij.
 
De plantjes kunnen idd wat roder.
Zelf doseer ik nu 30 ml Tenso per week op 190 liter water, toevallig heb ik de Ludwigia mini super red ook en bij mij is ie wel super red, zonder extra ijzer.
Maar jouw verlichting is wel iets sterker dus zal je iets meer voeding nodig hebben dan ik.
P8090044.JPG
 
Wellicht bevat de csm meer Fe maar 0,5 is toch wel vrij veel lijkt me.
 
Waarschijnlijk spelen er ook meerdere factoren mee voor het wel of niet rood kleuren van een plant, wat zijn de overige waardes?
Ik heb weleens gelezen dat een te hoog nitraat gehalte het rood kleuren kan hinderen.
 
Waarschijnlijk spelen er ook meerdere factoren mee voor het wel of niet rood kleuren van een plant, wat zijn de overige waardes?
Ik heb weleens gelezen dat een te hoog nitraat gehalte het rood kleuren kan hinderen.
Volgens mij is het eerder dat bij (te)weinig nitraat planten roder worden.
 
Overige waterwaarden: Mijn NO3 staat op 20 en mijn PO4 op 1.5. Mijn Gh is 9 en mijn Kh is 6. CO2 tenslotte is 22.4. Temperatuur 23.5 graad.
 
Prima waardes zo te zien, ijzergalte van 0,5 zou ook genoeg moeten zijn, vreemd dat de plantjes dan toch niet zo rood als voorheen zijn, wellicht een wat lager nitraat gehalte proberen, of iets meer Tenso?
Volgens mij is het eerder dat bij (te)weinig nitraat planten roder worden.
Ja daarom zei ik ook dat teveel nitraat het rood worden kan hinderen
 
Maar goed veel gebruikers van de EI hebben toch ook mooie rode planten dus heeft de nitraat daar echt zoveel invloed op? Ik hoor dit voor het eerst moet ik zeggen.
 
Ik hoor dit voor het eerst moet ik zeggen.
Ja dit weet ik ook pas sinds kort, en of het echt zo is is ook maar de vraag, misschien bij erg hoge waardes?
Zelf doseer ik nog maar 15 ppm nitraat sinds een paar weken, dit blijkt voor mij voldoende.
 
Ja wat is hoog kun je je da afvragen en wellicht is bij een erg hoge dosering het moeilijker voor de plant om de andere voeding te vinden/ op te nemen en dar daardoor dit effect optreedt. Onder de 40 mg kan ik het me niet voorstellen want dan hadden alle EI gebruikers er last van.
 
Maar goed veel gebruikers van de EI hebben toch ook mooie rode planten dus heeft de nitraat daar echt zoveel invloed op? Ik hoor dit voor het eerst moet ik zeggen.
Ja, dat klopt.
In de aquascapewereld is het een vrij populaire manier om rode plant te forceren om roder te gaan kleuren dmv lage concentraties NO3.
Wel een risky manier omdat de kans op NO3 tekort aanwezig is.
 
Vanaf welke hoeveelheid neemt de rode kleur dan af Corne? Ik kies in dat geval dan maar een iets minder rode Lotus.
 
Ik hanteer nu 15 ppm en daarmee zijn de plantjes nog mooi rood, althans ik voeg 15 ppm toe hoe hoog de waarde daadwerkelijk is weet ik niet
 
Vanaf welke hoeveelheid neemt de rode kleur dan af Corne? Ik kies in dat geval dan maar een iets minder rode Lotus.
Bekende weg naar Rome verhaal.
Bij max dosering stikstof (EI- 30ppm) en bij de minimale dosering (ADA-0.7ppm) heb ik knalrode planten gezien.
Maar de meeste ervaren scapers zitten laag in de NO3. Er zijn teveel factoren die meespelen; targets van voeding, GH, temperatuur, opbouw van de bodem, belichting en het soort rode plant.

Mijn ervaring is dat als je voeding 100% op orde is, en dan met name de chelaten, dat je automatisch rode kleuren krijgt. Planten zonder Fe zijn bleek, ongeacht welke kleur ze eigenlijk zouden moeten hebben,
maar het is niet nodig om meer ijzer te doseren voor een rode kleur dan voor groen...

Licht bepaald natuurlijk ook de kleur. Mensen zijn geneigd om meer licht te geven voor rode planten.
Onder hoog licht word de plant roder omdat ie zich beschermt. Dus als ze 'gebakken' worden met veel licht, maken ze verschillende pigmenten dan bij de lagere licht NO3 beperkende omstandigheden.

Maar het is ook een feit dat met minder licht planten vaak meer pigmenten produceren. Dus anders dan chlorofyl A of B, en zorgen ervoor dat er een betere en efficiëntere lichtopname mogelijk is, vooral bij stikstofbeperkende omstandigheden.
 
Prima waardes zo te zien, ijzergalte van 0,5 zou ook genoeg moeten zijn, vreemd dat de plantjes dan toch niet zo rood als voorheen zijn, wellicht een wat lager nitraat gehalte proberen, of iets meer Tenso?

Ja daarom zei ik ook dat teveel nitraat het rood worden kan hinderen
Dat is toch niet helemaal het zelfde.
Het is het tekort wat het veroorzaakt.
 
Bekende weg naar Rome verhaal.
Bij max dosering stikstof (EI- 30ppm) en bij de minimale dosering (ADA-0.7ppm) heb ik knalrode planten gezien.
Maar de meeste ervaren scapers zitten laag in de NO3. Er zijn teveel factoren die meespelen; targets van voeding, GH, temperatuur, opbouw van de bodem, belichting en het soort rode plant.

Mijn ervaring is dat als je voeding 100% op orde is, en dan met name de chelaten, dat je automatisch rode kleuren krijgt. Planten zonder Fe zijn bleek, ongeacht welke kleur ze eigenlijk zouden moeten hebben,
maar het is niet nodig om meer ijzer te doseren voor een rode kleur dan voor groen...

Licht bepaald natuurlijk ook de kleur. Mensen zijn geneigd om meer licht te geven voor rode planten.
Onder hoog licht word de plant roder omdat ie zich beschermt. Dus als ze 'gebakken' worden met veel licht, maken ze verschillende pigmenten dan bij de lagere licht NO3 beperkende omstandigheden.

Maar het is ook een feit dat met minder licht planten vaak meer pigmenten produceren. Dus anders dan chlorofyl A of B, en zorgen ervoor dat er een betere en efficiëntere lichtopname mogelijk is, vooral bij stikstofbeperkende omstandigheden.
Om het wat duidelijker te maken. Het is geenszins de bedoeling om mijn planten roder te maken. De planten hebben een goede kleur. Er komen echter nieuwe bladeren aan die een afwijkende tint hebben, zo te zien zit er wat meer geel in. Zie ook de foto's. Dát is de reden dat ik weer terug ga na een eerdere instelling v.w.b. ijzertoevoeging. Aanvankelijk was ik met toevoeging gestopt omdat Tenso claimt al meerdere soorten ijzer te bevatten. Wij gaan even kijken wat de ijzer toevoeging nu gaat doen. Het berekenen van allerlei theorieën vind ik op zich interessant maar wanneer ik denk op te merken dat een eerdere wijziging verkeerde gevolgen heeft probeer ik dat terug te draaien. Even af gezien van het Tenso verhaal.
 
Extra ijzer kan je proberen idd, maar de huidige 0.5 zou voldoende moeten zijn lijkt me? ik voeg naast de Tenso ook geen ijzer toe.

Heb je de Mini super red onlangs terug gesnoeid? als ze niet zo hoog zijn vangen ze misschien wat minder licht waardoor ze wat groener blijven?
 
Extra ijzer kan je proberen idd, maar de huidige 0.5 zou voldoende moeten zijn lijkt me? ik voeg naast de Tenso ook geen ijzer toe.

Heb je de Mini super red onlangs terug gesnoeid? als ze niet zo hoog zijn vangen ze misschien wat minder licht waardoor ze wat groener blijven?
Even een paar dagen wachten. De Ludwigia is een redelijk snel groeiende- en reagerende plant. Dus met wat geduld weten we snel wat het effect zal zijn. De plant staat eigenlijk al jaren en is dus vaak gesnoeid zonder dit effect.
 
Dat is wat ik bedoel met metingen alleen zijn niet "heilig" voor mij.
Is ook niet meer als een indicatie zet drie testen naast elkaar en verwonder u schrijf ik wel eens
De door ons gebruikte druppel testen zijn niet echt betrouwbaar maar ja er is niets anders :D
Wat je zelf al aangeeft je planten scherp in de gaten houden is een handiger methode
wat de verkleuring betreft kan ook zijn dat je plantjes even moeten wennen aan de nieuwe andere vorm van ijzer toevoeging
 
Zo, kijkend in mijn bak is er duidelijk verandering te zien. De kleur, zoals ik die graag zie, komt langzamerhand terug. De toevoeging van ijzer doet dus toch iets...
Een paar, slechte, plaatjes waarop dit duidelijk zichtbaar is:
IMG_20190811_181302[1].jpg
IMG_20190811_181312.jpg
 
Duidelijk te zien Ben en hoe hoog is de Fe nu?
 
Idd een stuk roder:thumbs: verschil is goed te zien.
Hoeveel Tenso gebruik je nu, nog steeds 3 ml per dag?
 
Duidelijk te zien Ben en hoe hoog is de Fe nu?
Nu komt dus het vreemde; de Fe waarde is lager dan bij de vorige meting namelijk 0.1! En dat terwijl ik nu gedurende een aantal dagen 1 ml. per dag toevoeg. Even zien wanneer we weer een aantal dagen verder zijn.
 
Idd een stuk roder:thumbs: verschil is goed te zien.
Hoeveel Tenso gebruik je nu, nog steeds 3 ml per dag?
Nee, dat heb ik, al wat langer terug, gewijzigd naar 4 ml. per dag. En dat schijnt, althans voor mijn bak, ook de beste hoeveelheid te zijn.
 
gewijzigd naar 4 ml. per dag
Oké 28 ml per week dus, zelf zit ik nu op 30 ml per week (190 liter) en dat is voor mijn bak voldoende, jij hebt veel meer licht dus vandaar je hogere behoeftes (naar ijzer o.a.)
 
Allerlei tips ten spijt, waarvoor ik de indieners overigens wel zeer erkentelijk voor ben, heb ik dus eigenlijk alleen mijn ijzertoevoegingen weer opgestart. Uiteindelijk blijkt dit dan toch wel te leiden tot het gewenste doel namelijk; het herstel van de rode kleur van mijn plantjes. Alles ziet er weer goed uit! In dit geval heb ik dus, eigenwijs als ik ben, mijn intuïtie gevolgd. Maar dat had evengoed helemaal fout kunnen uitpakken. Eigenlijk dus een heel raar iets, je denkt met allerlei theorieën iets te kunnen verklaren en dat blijkt dus toch anders te zijn. Dat maakt, ik heb dit wel vaker geschreven, dat ik (te(?)) vaak op mijn gevoel afga.
Maar, heel belangrijk, iedereen bedankt voor jullie reacties op dit topic!
 
Extra ijzer is bij mij niet nodig, maar dat heeft ook te maken met mijn veel zwakkere verlichting.
 
Extra ijzer is bij mij niet nodig, maar dat heeft ook te maken met mijn veel zwakkere verlichting.
Nou kijk, zo'n opmerking vind ik dan weer interessant. Want is dit zo, heeft lichtintensiteit invloed op het ijzerverbruik? Op zich, meer licht doet beter groeien en vraagt dus meer bemesting is al haast een cliché.
Maar dat gaat op totdat een plant zich in optimale groei toestand bevind. Wanneer de plant die situatie nog niet heeft bereikt zou je, anders gezegd, moeten spreken over een tekort. In dit geval dan een licht tekort. Betekend dit dus dat er in jouw bak een constant tekort aan licht is? En dat dientengevolge je planten mooier zouden kunnen zijn als nu in je huidige situatie?
 
Mijn reactie zoals hierboven naar Patrick toe is er een zoals wij er vele zien op deze site. Waarop Patrick, of anderen, weer een mening over kunnen plaatsen. Ik kan me zo voorstellen dat dan die veelheid van meningen, theorieën, waar sommigen erg ver in kunnen gaan, voor nieuwe minder ervaren leden nogal overweldigend en verwarrend kan zijn.
 
trail en error hoort erbij
Meestal lukt het hier om algarm en planten goed op kleur te krijgen .
Maar heb ooit een een bak gezien met planten die super vleesig waren ,wat bedoel ik daarmee de crypto's en lotusbladeren waren net uit leder gesneden .
 
Duidelijk FE tekort maar dan niet in het water omdat het vaak toch niet opneembaar meer is door zuurstof !

extra Fe bemesten direct in het water is nutteloos.
Haal E15 FE tabs van Dennerile en duw deze bij de wortels, waarom omdat er in de bodem vaak een zuurstofloze zone heerst zodat tabs langzaam hun bruikbare FE kunnen afgeven en de plant deze opnemen.
Wat ook goed werkt zijn gewoon ijzere kopspijkers onder de wortels duwen en deze gaan ook bruikbare FE afgeven ook al gaan ze na loop van de tjjd roesten.
Co2 is ook bepalend voor mooie rode kleuren en nitraat+fosfaat doet daar ook aan mee maar daar is meestal wel voldoende van om op te nemen als je dit toedient en op peil houd.
 
Duidelijk FE tekort maar dan niet in het water omdat het vaak toch niet opneembaar meer is door zuurstof !

extra Fe bemesten direct in het water is nutteloos.
Haal E15 FE tabs van Dennerile en duw deze bij de wortels, waarom omdat er in de bodem vaak een zuurstofloze zone heerst zodat tabs langzaam hun bruikbare FE kunnen afgeven en de plant deze opnemen.
Wat ook goed werkt zijn gewoon ijzere kopspijkers onder de wortels duwen en deze gaan ook bruikbare FE afgeven ook al gaan ze na loop van de tjjd roesten.
Co2 is ook bepalend voor mooie rode kleuren en nitraat+fosfaat doet daar ook aan mee maar daar is meestal wel voldoende van om op te nemen als je dit toedient en op peil houd.

Die spijkers in je bodem is een oudje. Bij gebrek aan vloeibaar ijzer toevoegingen deden we dit zo'n 50 jaar geleden ook. Edit: het volgende was weggevallen. FE toevoegen in het water is beslist niet nutteloos. Lees dit topic er maar op na. Het maakt bij mij wel degelijk een groot verschil of ik wel of geen (vloeibare) FE toevoeg.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan