Wat zal ik doen...


Welke vissen heb je voor ogen
Weten jullie nog een vissie waarmee ik dit kan uitbereiden?

Anders word het denk ik:
Nannostomus marginatus
Otocinclus vittatus

en wat komt er uit je kraan?
Bij ons komt redelijk hard water uit de kraan.
Even opgezocht: 8,8
http://zacht-water.nl/waterhardheid.t

Net even met teststripje gemeten:
no3 25
no2 0
gh >7
kh kleur was slecht af te lezen, lag tussen de 6 en 8
ph 7,2
 
Als dat je waades zijn zou ik maar is turf proberen. Alleen weet je op deze manier natuurlijk waar je precies op uit gaat komen zonder accurate metingen :petjeaf:
 
Als dat je waades zijn zou ik maar is turf proberen. Alleen weet je op deze manier natuurlijk waar je precies op uit gaat komen zonder accurate metingen :petjeaf:
eeeh, hoe bedoel je?;)
 
Strips.

Als je turf gaat filteren wil je goed weten wat er gebeurd. Dus gaat de hardheid veel of weinig omlaag, en hoeveel precies. Dit om te bepalen of je meer of minder turf moet gebruiken.
Met strips werkt dat nogal lastig.
 
Strips.

Als je turf gaat filteren wil je goed weten wat er gebeurd. Dus gaat de hardheid veel of weinig omlaag, en hoeveel precies. Dit om te bepalen of je meer of minder turf moet gebruiken.
Met strips werkt dat nogal lastig.
Ja, dat klopt. Ik was al van plan, een testkoffer te halen. Voordat ik dit doe, ligt er een thuis.:daisy::D;)


Daan waag het eens deze te liken!:D:D;)
 
In plaats van turf ,kan je ook Osmosewater gebruiken.

Op 60 l. gebruik je dan 3of 4 liter osmose. dan meten, hoe de waarde is.

En dat et regelmaat dan doen.
 
In plaats van turf ,kan je ook Osmosewater gebruiken.

Op 60 l. gebruik je dan 3of 4 liter osmose. dan meten, hoe de waarde is.

En dat et regelmaat dan doen.
Ja, weet ik, maar dag past niet in mijn budget...;)


Is er mischien iemand die osmosewater wil afstaan in Oldenzaal?:D:D
 
Zo duur zijn die niet ,hoor. Met 50 euro kom je een eind.

Kan je het zelf aanmaken. Of je koopt een jerrycan met 20 liter.
 
Heb ik ook gedaan, geen spijt van gehad!
Nu word ik er ook weer aan herinnerd dat ik mijn jerrycan weer moet vullen :D
 
Zo duur zijn die niet ,hoor. Met 50 euro kom je een eind.

Kan je het zelf aanmaken. Of je koopt een jerrycan met 20 liter.
Tja, €50,- is niet zo veel, maar wel veel, als je maar €80,- hebt.

Later komt hij er wel, denk ik. Als ik wat meer geld heb. (Heb een bijbaantje). Dus het word nu nog turf.;)
Nu word ik er ook weer aan herinnerd dat ik mijn jerrycan weer moet vullen :D
Aan het werk jij!:D:D;)
 
Dit word het:

Nannostomus marginatus
Otocinclus vittatus
corydoras

We hebben net een vergadering gehad, over welke corydoras, en dit is de top 5:
Corydoras parallelus
Corydoras pygmaeus
Corydoras delphax
Corydoras loxozonus
corydoras Weitzmani

De rest van de mensen in dit huis, willen de cory's eerst in het echt zien, voordat ze beslissen welke ze nemen.
Welke van deze 5 zou totaal niet bij de bovenstaande visjes kunnen?

Hoeveel van welke vissen kunnen erin?
Zou dit kunnen, of is dit te veel?:
10 nannostomus marginatus
10 otocinclus vittatus
10 corydoras
 
Ten eerste wil ik zeggen, sommige corydoras die je aangeeft willen in warmer water (24-27) en anderen in kouder water (20-24). Nannostomus kunnen vanaf 22 graden tot 28, dus kan met koudwater soorten en warmwater soorten.
Als je voor een koudwater soort kiest kun je Otocinclus vitattus houden, wil je een warm water soort, moet je voor Otocinclus macrospilus gaan.

Delphax vind ik zelf veel te groot voor 60cm, Parallelus zou kunnen, maar misschien ziet het er niet mooi uit.
Loxozonus wil rond de 22-23 graden
Weitzmani zou kunnen, dan 24 graden aanhouden en ga dan voor Otocinclus macrospilus.
Pygmaeus is ook leuk, houd ze dan op 25 graden en kies dan voor Otocinclus macrospilus.
 
Ten eerste wil ik zeggen, sommige corydoras die je aangeeft willen in warmer water (24-27) en anderen in kouder water (20-24). Nannostomus kunnen vanaf 22 graden tot 28, dus kan met koudwater soorten en warmwater soorten.
Als je voor een koudwater soort kiest kun je Otocinclus vitattus houden, wil je een warm water soort, moet je voor Otocinclus macrospilus gaan.

Delphax vind ik zelf veel te groot voor 60cm, Parallelus zou kunnen, maar misschien ziet het er niet mooi uit.
Loxozonus wil rond de 22-23 graden
Weitzmani zou kunnen, dan 24 graden aanhouden en ga dan voor Otocinclus macrospilus.
Pygmaeus is ook leuk, houd ze dan op 25 graden en kies dan voor Otocinclus macrospilus.
Bedankt, Christian! Vanmiddag laat ik dit zien, aan de rest, dus dan volgt het antwoord.:daisy:
 
Hoeveel van welke vissen kunnen erin?
Zou dit kunnen, of is dit te veel?:;)
10 nannostomus marginatus
10 otocinclus vittatus ofwel de macrospilus
10 corydoras
 
Bedankt, Christian! Vanmiddag laat ik dit zien, aan de rest, dus dan volgt het antwoord.:daisy:
Duurt toch iets langer, want ze willen de cory's eerst 'echt' zien.;)
 
wat voor filter draait er op de bak?
 
Je kan 10 dwergcories doen , maar als je een soort neemt die groter wordt zou ik voor minder gaan.
10 oto's zal wel lukken denk ik , ze houden van een grote groep.
penceelvissen heb ik geen ervaring mee :p

Maar ik las dat je wil kweken en je gaat daarvoor ph verlagen?
Je kan proberen maar je kiest heel moeilijke vissen , en dat in een gezelschapsbak...
 
Vind het wat veel voor het interne filter.

Corydoras.. zou het houden op 6-7 stuks met nog 7-8 oto's.

Nannostomus 10-12
 
Maar ik las dat je wil kweken en je gaat daarvoor ph verlagen?
Je kan proberen maar je kiest heel moeilijke vissen , en dat in een gezelschapsbak...
Achja, we zullen zien.:daisy::)
Vind het wat veel voor het interne filter.

Corydoras.. zou het houden op 6-7 stuks met nog 7-8 oto's.

Nannostomus 10-12
oke, en als je een buitenfilter plaatst, kan het dan meer?;)
 
Even een vraagje:

Als ik over turf filter, en er komen nieuwe vissen in, hoe moet ik die dan overwennen?;)
 
Buitenfilter kan de bioload beter aan. Maar 30vissen op 60liter is wel wat veel.. te doen maar wel wat veel.

Vissen gewoon op dezelfde manier overwennen als altijd, over turf filteren maakt t proces niet anders :petjeaf:
 
Vissen gewoon op dezelfde manier overwennen als altijd, over turf filteren maakt t proces niet anders :petjeaf:
Oke, ik dacht, dat het dan langer duurde ofzo, omdat het verschil groter is.;)

Buitenfilter kan de bioload beter aan. Maar 30vissen op 60liter is wel wat veel.. te doen maar wel wat veel.
Is goed, dan doe ik er geen 30, maar wat jou zei.:daisy:
Dus:
8 oto's
7corydoras
12 nannostomus

(Ik heb het maximale gedaan, van wat je zei:D:D)
Is dat goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: mchl
Ja en nee, het echte overwennen gebeurd niet in dat zakje/emmer. Voordat de vissen echt gewend zijn aan het nieuwe water ben je wel een week of 2 verder.

Zag laatst een video hoe de "pro's" vissen overwennen.

Die laten de zakken drijven in het water zodat de temp gelijk trekt.. daarna leggen ze een net boven een emmer. Water + vis door t net gooien en dan de vis direct in t aquarium.

Of ik dat aanraad... geen idee, maar dat werkt dus schijnbaar ook.

ik heb hier trouwens bakken op 3kh 4gh 7.2ph... komt zo uit de kraan zetten.
haal overal in nederland vissen vandaan dus zal er ongetwijfeld een stuk harder water tussen hebben gezeten. en heb nog nooit problemen ondervonden :) (wen ze zelf over met water in het zakje gooien methode)
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee, het echte overwennen gebeurd niet in dat zakje/emmer. Voordat de vissen echt gewend zijn aan het nieuwe water ben je wel een week of 2 verder.

Zag laatst een video hoe de "pro's" vissen overwennen.

Die laten de zakken drijven in het water zodat de temp gelijk trekt.. daarna leggen ze een net boven een emmer. Water + vis door t net gooien en dan de vis direct in t aquarium.

Of ik dat aanraad... geen idee, maar dat werkt dus schijnbaar ook.

ik heb hier trouwens bakken op 3kh 4gh 7.2ph... komt zo uit de kraan zetten.
haal overal in nederland vissen vandaan dus zal er ongetwijfeld een stuk harder water tussen hebben gezeten. en heb nog nooit problemen ondervonden :) (wen ze zelf over met water in het zakje gooien methode)
Oke we zullen zien, of ze het overleven.:juggle:;)


Voor de mensen die het nog niet hebben gezien, maar ik ben nu de vissen aan het verkopen:
https://www.aquaforum.nl/threads/co...-heteromorpha-endlers-en-vuurgarnalen.100075/

Vandaag wilde iemand wat vuurgarnalen halen. En toen zie hij, dat hij nog filterzand overhad (heeft hij gekocht via marktplaats). Toen heb ik die garnalen geruild, tegen filterzand.
image.jpg


Ter vergelijking, links is filterzand, en rechts mijn rivierzand.
image.jpg
 
Ik zag deze link: http://www.myaquariumclub.com/before-you-buy-otos-please-read-this-8507.html

En nu zit ik wel te twijfelen om oto's te nemen...

Heeft iemand hier ervaring mee?;)
Als je op de juiste manier voor ze kan zorgen, koop ze. Als je een zaak in de buurt kent waar ze de vissen een lange tijd in quarantaine plaatsen, koop je vissen daar. Dan weet je dat de "zwakkelingen" er in ieder geval uit zijn. De vissen die ze dan verkopen hebben waarschijnlijk in de winkel gegeten en dan is de kans groter dat ze bij jou ook eten. Mijn advies is in ieder geval om de vissen pas te kopen als je bak 6+ maanden draait.
 
Als je op de juiste manier voor ze kan zorgen, koop ze. Als je een zaak in de buurt kent waar ze de vissen een lange tijd in quarantaine plaatsen, koop je vissen daar. Dan weet je dat de "zwakkelingen" er in ieder geval uit zijn. De vissen die ze dan verkopen hebben waarschijnlijk in de winkel gegeten en dan is de kans groter dat ze bij jou ook eten. Mijn advies is in ieder geval om de vissen pas te kopen als je bak 6+ maanden draait.
Oke, bedankt Christian! Tja, het zijn echt prachtige vissies, bij de winkels hier in de buurt, denk ik niet dat ze ze in quarataine plaatsen. Zou je ze ook op MP kunnen halen, want die mensen hebben die vissen denk ik ook al langer.;)
 
Hoe moet ik eigelijk het water gaan verversen?

Kan ik er gewoon kraanwater ingooien, of moet ik een filtertje met turf in een emmer doen, en een paar dagen laten staan.;)
 
Wat wordt je ph?
Tja, even kijken wat de vissen willen:

Nannostomus marginatus:
  • pH.Min.: 5.5
  • pH.Max.: 7
  • GH min.:0
  • GH max.: 8
Otocinclus macrospilus:
pH: 5.5-7.5

Hardness: 1-12°H

Corydoras pygmaeus:
  • pH.Min.: 6
  • pH.Max.: 8
  • GH min.:4
  • GH max.:20
Corydoras Weitzmani:
Ph 6-7,5
(Een van deze twee word het, maar ze hebben dezelfde ph:rolleyes:)

Als ik kijk, naar de ph wat deze vissen graag willen. Denk ik dat hij komt tussen de 6 en 6,5. De ph uit de kraan is 7,5, en de gh 8.;)
 
Een druppeltje eikenextract per emmer doet wonderen ;) Wel altijd meten voordat je het in de bak doet.
 
Een druppeltje eikenextract per emmer doet wonderen ;) Wel altijd meten voordat je het in de bak doet.
Bedankt! Nog iets om op mijn lijstje te zetten.:D:D

Hoeveel turf zou ik in mijn filter moeten doen?
Welke kan ik het beste halen?
 
Bedankt! Nog iets om op mijn lijstje te zetten.:D:D

Hoeveel turf zou ik in mijn filter moeten doen?
Welke kan ik het beste halen?
Ik heb hier Sera super peat en Aquarium Münster aquavital "Schwartztorf".
Aquavital is volgens velen de beste turf die er bestaat, deze is sterker in werking, maar het bevat grote en minuscule stukjes, waardoor deze, zelfs na het goed afspoelen in aquarium water, veel troep in het aquarium liet drijven. Aquavital moet dus in niet één, maar 2 panties zodat het geen minuscule stukjes het aquarium in laat. Op den duur gaan de grote stukken kapot en wordt het zacht.
Sera werkt wat langzamer, maar het is veel makkelijker in gebruik, na een keer spoelen kan het in een normaal filter media zakje.

Wat me wel opvalt is dat sera aangeeft dat je haar turf om de 6 weken moet vervangen, terwijl aquavital niks aangeeft, en ik moet eerlijk zijn, ik gebruik dezelfde panty met turf (van aquavital) al minstens sinds november, en ik heb geen afname van de werking gemerkt. Sera heb ik nog maar 2-3 weken dus ik kan je niet precies vertellen of je het ook zo lang kunt gebruiken (ik heb echter gelezen dat je sera ook 4-6 maanden lang kunt gebruiken). Dus tja, wat wil je? 3 euro extra per pak uitgeven voor makkelijk gebruik of maar €4,50 per pak uitgeven voor een product dat lastig in gebruik is maar eenmaal je goed voorbereid bent een betere werking zal hebben?
 

Terug
Bovenaan