Wat vragen over mijn vijver


K

Khopstaken

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb in Augustus 2016 een vijver gelegd bij mij in de achtertuin. Het is een voorgevormde bak en wel de Ubbink start 1000. Als filter heb ik een Hozelock bioforce 6000 met een aquaforce 2500 filterpomp. Ook is dit systeem voorzien van een UVC unit. Ik heb de vijver eerst 3 maanden goed in laten draaien maar vond november toch te laat om er nog vissen in te zetten.
De bodem heb ik voorzien van substraat omdat mij verteld was dat hierin ook benodigde bacterieen gaan nestelen. Als planten heb ik een mini waterlelie, twee flinke bossen waterpest en twee flinke bossen hoornblad. Als oeverplant heb ik een moerashyacint.

Nu komen de vragen :p

Wanneer zou ik het beste vissen kunnen introduceren in de vijver? Kan ik dit pas het beste doen als de lelie en zuurstofplanten al flink uitgeschoten zijn of kan/mag dit ook al eerder?

Vanaf welke temperatuur/maand is het veilig om vissen in de vijver te plaatsen?

Wat zou een mooi visbestand zijn? Ik vind zelf de sarasa een heel mooie vis omdat deze twee kleuren hebben en een mooie sluierstaart. Zou 6 goed zijn of kan 8 ook?
Kan ik hier dan nog andere vissen bij houden en zo ja welke of is bovengenoemd aantal echt de max voor dit formaat vijver.

Is het verstandig om in het voorjaar extra "opstart" bacterieen toe te voegen of is dit niet nodig?

Als de vissen er eenmaal in zitten hoe vaak voeren? Ik weet dat je zoveel moet geven dat ze het binnen 5 minuten opgegeten moeten hebben maar niet hoe vaak per week. De vijver heeft nu totaal geen algen maar weet niet hoe zich dat in de loop van het jaar gaat ontwikkelen aangezien de vijver best lang in de zon ligt. De tuin ligt op het zuid/oosten dus flink zon.

Is het verstandig om het vijverfilter in de wintermaanden uit te zetten of kan ik deze gewoon door laten draaien. Nu heeft hij wel gewoon al die tijd dat de vijver er ligt gedraaid en met vorst heb ik hem afgedekt maar kan dit ook als er vissen in zitten of koelt de vijver dan toch te snel af aangezien de vijver niet heel diep is.

Ik denk dat het dit tot nu toe wel was :p
Hoor graag van jullie.

Gr. Kevin
 
Wanneer zou ik het beste vissen kunnen introduceren in de vijver? Kan ik dit pas het beste doen als de lelie en zuurstofplanten al flink uitgeschoten zijn of kan/mag dit ook al eerder?
Ik zou de vissen ergens in het voorjaar erin doen, als de temperatuur van het water hoger is dan 10-15 graden.

Wat zou een mooi visbestand zijn? Ik vind zelf de sarasa een heel mooie vis omdat deze twee kleuren hebben en een mooie sluierstaart. Zou 6 goed zijn of kan 8 ook?
Kan ik hier dan nog andere vissen bij houden en zo ja welke of is bovengenoemd aantal echt de max voor dit formaat vijver.
hoeveel liter is de vijver dan?

Is het verstandig om in het voorjaar extra "opstart" bacterieen toe te voegen of is dit niet nodig

Je hebt je vijver laten indraaien, dus dat hoeft denk ik niet;)
Als de vissen er eenmaal in zitten hoe vaak voeren? Ik weet dat je zoveel moet geven dat ze het binnen 5 minuten opgegeten moeten hebben maar niet hoe vaak per week. De vijver heeft nu totaal geen algen maar weet niet hoe zich dat in de loop van het jaar gaat ontwikkelen aangezien de vijver best lang in de zon ligt. De tuin ligt op het zuid/oosten dus flink zon.
Ik voer ze 1 keer per dag, ik weet niet hoevaak anderen ze voeren;)
Als je vijver erg lang in de zon ligt, kun je de helft ofzo van het oppervlak laten begroeien met drijfplanfen, of een waterlelie. Dan heb je minder licht, dus minder kans op alg.
Is het verstandig om het vijverfilter in de wintermaanden uit te zetten of kan ik deze gewoon door laten draaien. Nu heeft hij wel gewoon al die tijd dat de vijver er ligt gedraaid en met vorst heb ik hem afgedekt maar kan dit ook als er vissen in zitten of koelt de vijver dan toch te snel af aangezien de vijver niet heel diep is.
Ik heb mijn filter aangelaten, mijn vijver is zo'n 55 cm diep. Want als je het filter uit doet, gaan de bacterien in het filter denk ik dood.;)
Ik heb het al gedaan:D;)
 
bedankt voor je reactie Ruben,

De inhoud van de vijver is om en nabij de 1000 liter. Ik houd liters die er nu in zitten op ongeveer 950 aangezien er nog substraat op de bodem ligt. De vijver is wel bijna volledig tot aan de rand gevuld want heb er nog breuksteen omheen liggen dus ben niet zo bang dat de vissen er eventueel uit kunnen springen.
Was sowieso van plan de lelie flink te laten groeien en inderdaad ongeveer de helft van het wateroppervlak te laten begroeien.
1x per dag voeren zat ik ook aan te denken. En dan gewoon minimaal zodat ze het binnen 5 minuten op hebben.
Dan zal ik rond mei de vissen kunnen introduceren aangezien de vijver niet heel diep is zal deze snel opwarmen heb ik het idee. De temperatuur zit nu om en nabij de 4 graden.
 
Is het trouwens ook nodig het water in de vijver eens in de zoveel tijd voor een gedeelte te verversen net als in een aquarium? Ik weet dat mijn vader dit niet doet maar die vissen groeien niet heel hard. Heb wel eens ergens gelezen dat dit iets met groeihormonen in het water te maken kan hebben maar is dit ook waar??
 
Is het trouwens ook nodig het water in de vijver eens in de zoveel tijd voor een gedeelte te verversen net als in een aquarium? Ik weet dat mijn vader dit niet doet maar die vissen groeien niet heel hard. Heb wel eens ergens gelezen dat dit iets met groeihormonen in het water te maken kan hebben maar is dit ook waar??
Ik ververs wel mijn water, want regenwater is zacht (wat slecht is voor de plantengroei) kraanwater heeft een hogere hardheid. En de redenen waarom je waterververst in een aqaurium, geld ook voor de vijver.
Je kunt dan gewoon een tuinslang in het water leggen, en dan het water over de rand laten stromen. Als je dit doet, moet de vijver wel hoger liggen, dan de grond eromheen.;)
De inhoud van de vijver is om en nabij de 1000 liter.
dan zou je er wel meer dan 6 goudvissen in kunnen doen, mijn vijver is 500 liter, en daar zitten er nu 8 in:) ik haal er in het voorjaar drie uit, zodat er vijf of 6 inblijven. Ik weet niet hoeveel vissen jij erin kitn doen, dus even wachten wat de anderen zeggen;):sorry:

Ik ben eigeljk best wel benieuwd hoe jou vijver eruit ziet:foto:
 
Zat zelf te denken aan 6 a 8 saras's maar is inderdaad afhankelijk van wat de rest van de forumleden dan adviseert.

Zal eens kijken of ik er binnenkort ene foto van kan posten. het is nu wel een hele kale bedoeling maar is normaal in de winter haha :p
 
Zal eens kijken of ik er binnenkort ene foto van kan posten. het is nu wel een hele kale bedoeling maar is normaal in de winter haha :p
Bij mij begint al 1 plant te groeien, de dotterbloem. Maar die bloeit ook al in maart;)(voor een foto, zie mijn fotoalbum:engel:)
 
Mooie vijver heb je!!
Ja klopt die zijn vrij vroeg. Bij mij groeit het allemaal wat trager. ik kan alleen al wel merken aan de zuurstofplanten dat als de zon op de vijver schijnt ze mooi omhoog staan en als het bewolkt is ze wat meer plat liggen.
Hopen dat de watertemperatuur snel wat omhoog gaat dan gaan de planten hopelijk ook wat sneller :p

Voor de rest ga ik het allemaal wel zien. Ga er vanuit dat het filter nu voldoende is ingedraaid alleen ben echt bang voor een algen bom als het straks echt warmer gaat worden maar dat zie ik dan wel weer.

Ik heb ook KH+ en GH+ aangeschaft om de waterwaardes aan te kunnen passen waar nodig. Zal deze waardes van de week wel weer eens meten en eventueel toevoegen wat nodig is. Dan hebben de planten helemaal een goede start als de waterwaardes ook kloppen :)

Dan ga ik eens in de zoveel tijd het water verversen is niet zoveel werk gewoon de slang die naar het filter loopt afkoppelen en in de goot leggen :p
 
:pDat is helemaal een slimme hahaha niet eens over nagedacht
 
Beste allen,

Nu de winterperiode achter de rug is word het weer tijd om de vijver voorjaar klaar te maken.
Het filter hoef ik niet veel aan te doen aangezien deze de hele winter heeft gedraaid volstaat een kleine schoonmaak beurt wel. Zijn er voor de rest nog zaken waar ik op moet letten aangezien dit het eerste volledige jaar is dat mijn vijver gaat draaien?
Heb vorige week de PH en KH verhoogd aangezien deze vrij laag waren door de vele regen die afgelopen winter gevallen is. Dit heb ik met KH+ en GH+ gedaan van Colombo.
Nu zei een collega van mij dat ik deze producten beter niet kon gebruiken maar beter de vijver voor 1/3 leeg laten lopen en bijvullen met kraanwater. Dit omdat de waterwaardes van kraanwater vrij constant zijn en de waterwaardes verhogen met bovengenoemde middeltjes toch al snel de waterwaardes kunnen laten gaan schommelen wat negatieve effecten kan hebben op de vijver. Ook vertelde hij dat dit veel goedkoper is dan steeds die middeltjes te kopen.
Wat is hier van waar en hoe zouden jullie het aanpakken en hoe vaak dan te verversen?

Ook had ik een vraag over de planten.
Het is nu natuurlijk een hele goede zonnige week. Het water zal daardoor ook snel opwarmen denk ik. Nu zie ik alleen dat mijn zuurstofplanten hier nog niet echt op reageren. Normaal zou je toch zeggen dat deze naar de zon toe willen groeien maar bij mij liggen ze nog plat. Is dit normaal? Of is het nog te vroeg in het jaar en gaan de zuurstofplanten pas later groeien? De lelie maakt al wel wat nieuwe bladeren en de oeverplant schiet ook al uit.
Ook zie ik al het een en ander aan algen op de zuurstofplanten komen kan dit kwaad want krijg het er niet af.
Kan het verschil maken dat als er vissen in de vijver zitten de planten sneller groeien ivm afvalstoffen die de vissen produceren en de planten deze weer gebruiken? Echter is het denk ik nog veeeeel te vroeg om er nu vissen in te zetten?

Hoor graag jullie ervaringen en opmerkingen
 
Heb ook ook alg dat spul groeit sneller dan mijn planten nu.
Dus zet er wat extra planten bij in de hoop dat dit helpt.
Afval zul je ook wel hebben van blad of afgestorven plantendelen zsl het niet aan liggen denk ik
 
Ow oké dan zal ik er nog wat verse planten bij zetten dit kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik heb gisteren contact gehad met een koi farm hier in de buurt en gevraagd hoe het nu zit met vissen uitzetten in deze periode van het jaar. Hun zeggen dat het geen kwaad kan dit nu al te doen aangezien de zon het water nu al goed opwarmt. Ik ga natuurlijk geen koi karpers in mijn vijvertje houden maar ze verkopen ook kwaliteit siervissen zoals sarasa en chubinkins. Hoe denken jullie over het nu al uitzetten van vissen? Hoor het wel!!
 
Ligt eraan hoe warm ze nu zitten. Als de overgang maar niet te groot is.

Met alg moet je zorgen dat je een concurrent hebt voor ze vroeg in het seizoen is dat altijd lastig.
Maar lidsteng of oosters aardvederkruid waterpest zijn planten die al vroeg en snel groeien.
Liefst deed ik er glanzend fonteinkruid in maar dat is er nog niet.
 
De vissen daar zitten in een kas dus denk dat het kwa temperatuur verschil dan wel mee zal vallen. Als ze echt uit een winkel komen dan is het verschil denk ik nog wel te groot.
Ik heb gisteren eens goed gekeken naar de zuurstofplanten (waterpest en hoornblad) maar heb geconstateerd dat deze aan het verslijmen zijn. De enige reden die ik hier voor kan bedenken is dat ik ze vorig jaar te laat in het seizoen geplant heb en ze zodoende niet of nauwelijks hebben kunnen wortelen. Ik denk dat de enigste optie die ik nu nog heb is helemaal opnieuw beginnen wat zuurstofplanten betreft. Alle planten zijn vaal en beginnen af te sterven en zitten onder de alg.
Heb geen zin om dit nog aan te kijken want weet uit ervaring met mijn aquarium dat als planten eenmaal beginnen te verslijmen dit niet meer omkeerbaar is.
Ik ga nu maar nieuwe bosjes waterpest, hoornblad en eventueel glanzend fonteinkruid halen mocht dit al verkrijgbaar zijn.
Beter nu weer goed beginnen dan te lang wachten en een bak vol met algen hebben.
 

Terug
Bovenaan