Wat vraagjes over Sluierstaarten


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Hoe vaak moet je volwassen sluiers voeren?
Dit wissel ik uiteraard af.
Misschien is een schema wel iets?
Hoe kan ik dit het beste indelen?

Ik heb in huis:

- Saki Hikari Groen
- Saki Hikari Color
- Jbl goldpearls
- Tetra Tabimin tabs
- Tetra Pleco Tabs
- Jbl Grano Vert
- Hikari algentabs
- Hikari algentabs mini

Hoe warm de heater instellen?
Op 21 graden?
Huiskamer-temperatuur is 18 tot 19 graden overdag en 14/15 graden in de nacht.
Dit is als de verwarming in huis uit is.
(Als deze aan is is het in huis 20 graden overdag en in de nacht 14/15 graden).

Aquarium is nog niet klaar met inrichten, er komen nog een aantal pakketjes met o.a planten.
Daarna komen de Sluiers pas.

Hoeveel Sluiers raden jullie aan in een Juwel Rio 350?
Vijf is denk ik het maximum?
 
En kun je EasyLife Carbo ( voor de planten) gewoon gebruiken als je Sluiers hebt?
 
Niemand?? :help:
 
Zal ik maar even een poging wagen dan? :p

Qua temperatuur: ik denk dat je sluiers an sich de temperaturen die je noemde aankunnen, maar het is waarschijnlijk beter als je de bak bijverwarmt tot 20 à 21 graden. Dan werken hun spijsvertering en immuunsysteem beter. Er zijn sluierhouders die ze nog warmer zetten, op een graad of 25. Kun je doen, maar of het echt veel uitmaakt voor hun gezondheid, ik denk het haast niet. (Ondanks het vele doorkweken zijn het in de basis nog altijd goudvissen.)

Over voeren valt veel te discussiëren. Wellicht dat @michelle1, @Giebeltje, @Barwaz, @aquabelg, @Erikdebrabander (Heb ik iedereen?) hierover een duit in het zakje wil doen. Zelf zou ik het houden bij 1x per dag hoofdvoer geven, af en toe aangevuld met een stukje groen. Groeien ze niet op hun hardst, maar het geeft een betere waterkwaliteit. Iets wat gezien hun ietwat fragiele gestel geen overbodige luxe is.

Easylife carbo dinges kan prima. :)

Als het gaat om de aantallen... Altijd moeilijk in te schatten. Het worden vrij flinke vissen natuurlijk. Als je voldoende filtratie hebt draaien, zou 5 wel ongeveer moeten lukken..? Ongeveer ongeveer
 
Hoe vaak moet je volwassen sluiers voeren?
Ik geef ze 2-3 keer daags wat. Tetra fancy goldfish als hoofdvoer en divers diepvriesvoedsel als afwisseling/extraatje. En ze eten ook mee met de tabletten voor de ancistrussen.

Hoe warm de heater instellen?
Op 21 graden?
Huiskamer-temperatuur is 18 tot 19 graden overdag en 14/15 graden in de nacht.
Dit is als de verwarming in huis uit is.
(Als deze aan is is het in huis 20 graden overdag en in de nacht 14/15 graden).
De bak wordt ook opgewarmd door je ledbalken / TL-balken en 350l koelt niet eel af in een nachtje door de grote massa. Maar voor de zekerheid kun je de heater altijd op 19-20 instellen, zit je altijd redelijk stabiel.

Hoeveel Sluiers raden jullie aan in een Juwel Rio 350?
Vijf is denk ik het maximum?
Wat voor filter ga je gebruiken? Intern filter zal niet voldoende zijn, met een goed extern filter (eventueel icm je interne) dan is 5 prima te doen.
En kun je EasyLife Carbo ( voor de planten) gewoon gebruiken als je Sluiers hebt?
Ja, maar dit is eigenlijk meer een anti alg middel dan plantenvoeding. Daarom vind ik het persoonlijk fout om als voeding te gebruiken.
 
Easy Carbo? Heb ik ook even gebruikt maar het beviel me niet. Ik heb Vallisneria en Waterpest in de bak die er voor zorgen dat er geen nitraatoverschot is, de vissen knabbelen wat aan de baardalgen en regelmatig bewerk ik de bakgedeelten waar blauwalg ( geen alg maar Cyanobacterie) zit met waterstofperoxide 3%. Ook dat helpt bij de algvorming. Verder heb ik plantenvoeding in de vorm van pillen die ik eens in het halfjaar in de bodem steek. (@tuinkabouter kan je hier meer over vertellen😀) .Verder zorg ik dat ik niet teveel voer en ruim ik dagelijks de drollen op…
 
Voeren? Van 1 keer/dag tot 10 keer/dag....filtering zal natuurlijk iets 'steviger' moeten als je naar het hoogste cijfer neigt. Ikzelf meng een 5/6-tal voeders door elkaar in de autofeeders, aangevuld met diepvries en broccoli enzo.

Hoeveel vissen, ik zou zeggen maximum 5 ofzo, ze groeien nog.

Filtering: GROOT en VEEL.
 
@Kikkervis
Tetra Goldfish durf ik niet te gebruiken.
Heb diverse verhalen gelezen over vissen die zwemblaas problemen kregen hiervan.

Qua filter zit er nu een externe op van 1400 l/u.
In de toekomst komt er een tweede bij.

@Giebeltje
Easy carbo wou ik gebruiken voor de planten.
Samen met Easylife profito.
Er staan Echinodorussen, Crypto's en Valisneria's in.
Overal zitten klei- en voedingsbollen bij.
Zou de Carbo + Profito dan overbodig zijn?

@Gino88
Er zit nu een externe op van 1400 l/u.
In de toekomst komt er een 2de bij.

De heater zet ik op 21 graden, mede ook voor de planten.
Bij dit aquarium zit officieel 2x een lichtbalk met elk 2x een tlbuis van 54watt.
Bij mij werkt slechts een maar ( andere is stuk).
Ik wil ooit wel een nieuwe tlbalk kopen.
Maar dan kan ik beter upgraden naar een volledig nieuwe bak, denk ik haha.
Misschien van aankomend vakantiegeld ofzo.
Voorlopig hou ik dit aquarium eerst nog.
In elk geval tot de zomer ( aquarium is ongeveer 6 jaar oud nu ).
 
Voeren? Van 1 keer/dag tot 10 keer/dag....filtering zal natuurlijk iets 'steviger' moeten als je naar het hoogste cijfer neigt. Ikzelf meng een 5/6-tal voeders door elkaar in de autofeeders, aangevuld met diepvries en broccoli enzo.

Hoeveel vissen, ik zou zeggen maximum 5 ofzo, ze groeien nog.

Filtering: GROOT en VEEL.

De vissen die erin komen zijn geen hele kleine meer.
Ik denk dat ik ze eerst 3x voer en dan kijk of meer nodig is.
Ze zullen in elk geval niet verhongeren en ze krijgen kwalitatief zeer goed voer.
 
Ik denk dat, zeker bij Sluierstaarten, planten en voer nauw samenhangen. Sluierstaarten grondelen van nature graag, en houden ook van groenvoer. Ik heb gemerkt dat Javavarens niet worden opgegeten, net als Vallisneria. De Waterpest wordt soms gegeten, maar groeit zo hard dat ze dat niet bij kunnen houden. De Echinodorus die ik ooit had is spoorloos verdwenen, net als de Salvinia natans en de Limnobium. En al het andere dat ik heb geprobeerd. Om in hun behoefte aan groenvoer te voorzien, voer ik in de zomer goed gewassen Eendenkroos en het hele jaar fijngesneden Romaanse sla. Ze produceren genoeg ontlasting waarvan de ammoniak en nitriet worden omgezet naar nitraat, wat weer goed door de planten wordt opgenomen. Easy Carbo en Profito zijn, zeker in een Sluierbak, overbodig en zonde van je geld. Goede verlichting en evenwichtige voeding is een veel betere manier om balans in je bak te krijgen. Ik ververs overigens iedere 3 dagen 60% van het water en haal dagelijks de poepjes weg met nog eens 8 liter water. Ik heb 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 l bak met 2 Fluval U4 binnenfilters en een overheadsump. Kijk maar op mijn Goudvissenpagina via de link in mijn handtekening.

O ja, hoe vaak volwassen Sluiers voeren? Jonge Sluiers worden vaak driemaal daags gevoerd, maar ik heb steeds tweemaal daags gevoerd. Inmiddels zijn ze zo ongeveer volgroeid: mijn Fantail Nicolientje zat vanmorgen op ruim 25 cm inclusief staart, mijn Ryukin Pepper op ruim 21 cm en mijn Oranda Roodkapje op ruim 18 cm. Mijn Ancistrus Bessie is met 14 cm ruim aan de maat en ik ben voorzichtig met proteinen omdat deze bij haar tot leververvetting kunnen leiden. Ik voer dus minder dan eerst, niet meer dan ze in een minuut opeten. Ik combineer zinkende pellets met drijvend groenvoer, drijvende pellets met doperwten en geef een keer per week (diepvries of levend) Artemia of rode muggenlarven in combinatie met de Repashy die ik nog heb.
 
Laatst bewerkt:
De voorkeur is vele malen weinig geven. Stel 30 korrels per dag liever 6 x 5 korrels dan 2x15. Gaat om de spijsvertering in gang te houden en de darmen niet verstoppen.

Bij lage temperatuur geef je minder dan bij warme temperatuur. Door de warmte gaat het spijsverteringssysteem harder werken. Ook een beetje opletten dat ze allemaal wat krijgen. Sommige zijn zo gehaaid en vlug dat die alles in 1 keer opschrokken en de rest of 1tje buiten de boot valt. Ik voer op verschillende plekken. De haai baaien vliegen naar de eerst brokjes en de sukkels krijgen ergens anders. Sommige sukkels snappen ook drijvend voer niet maar dat zie je vanzelf.

Carbo is een now go bij sluiers. Er zit iets in wat slecht verdragen word. Geen idee meer hoe en wat maar google zal vast iets voor je vinden.

Zoals je overal wel een beetje kunt lezen planten en algen is in een sluierbak een dingetje. Ikzelf investeer daar geen energie of frustratie meer in. Af en toe wat kopen en als dood gaat, opgevreten word, gemolesteerd word, veralgt gewoon nieuwe shoppen. Ook rekening houden planten en gewenste temperatuur. Soms heb je mazzel maar meestal niet................ Vooral met paaien zullen de tere soortjes de geest geven.

Filtering is inderdaad groot en veel. Ik heb 4 volwassen sluiers en een bergje baby slobbers en heb 2 JBL 1501, 1 JBL 901 en nog een interne 1000 op kleine 400 liter en kan ik echt geen weken lang zonder onderhoud laten draaien. Vele factoren wat van invloed is dus dit zal je vanzelf merken en moeten upgraden als nodig is.

Ik ben benieuwd hoe je aan het idee en sluiers kom? Tuurlijk straks foto s ook erg leuk.
 
Wat leuk dat je sluiers neemt!
Neem je ze van iemand over (omdat je schrijft dat ze niet meer heel klein zullen zijn)?

Overal zitten klei- en voedingsbollen bij.
Sluiers grondelen nogal grondig heb ik gemerkt. Ik weet niet of dat goed samen gaat met dingen die je in de bodem stopt. Ze zullen het vinden en opgraven ;).

Wat die waterplanten betreft, ik zei daar vandaag nog tegen iemand over, dat het met die goudjes een beetje dit is: 'you cannot have nice things'. Ze eten het op of zwemmen zich er in vast. Mooi beplante bak? Vergeet het. Alleen m'n anubias nana laten ze met rust. Al is daar inmiddels ook al een ent van afgesloopt...

Welke sluiersoort komt er in de bak? Daar zal e.e.a. ook nog van af hangen.
 

Terug
Bovenaan