wat voor type co2 installatie


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquarium liefhebbers,

Ik ben van plan een mooi dicht beplant gezelschapsbak op te starten. ik heb een aantal boeken gelezen maar in geen van de boeken komen co2 installaties aan bod. ik ben nieuw op het gebied van aquaria en vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen bij het vinden van een co2 installatie.
ik ben van plan om een mooi dicht beplante bak te maken (juwel rio 350). wat voor co2 installatie raden jullie mij hierbij aan en waarom? wat voor extra techniek raden jullie mij aan (monitoringstechniek bijv.)

met vriendelijke groet,

Lucas
 
Ik heb hier 3 van diverse merken en allemaal werken ze naar tevredenheid. Ik zou eens kijken bij bv Veldhuis of Aquaplantsonline wat er te koop is en of dat bij je budget past.
 
Co2art! Als je even geduld hebt en wacht kan je soms mooie deals doen! Of 2dehands worden er ook vaak complete sets aangeboden! Let dan wel op de keurdatum van de fles. Ik heb 500gr fles als reserve gekocht en daarnaast 2 10kilo flessen met statiegeld
 
top! bedankt, heb ik weer wat om uit te zoeken en te vergelijken. de site van co2 art is lekker overzichtelijk en goede reviews bij hun prodocten! ziet er goed uit :)

binnenkort maar eens langs een aquariumspeciaalzaak om eens goed rond te neuzen en een babbeltje te maken met iemand.

ik heb wel een redelijk beeld (denk ik) van de benodigde techniek, alleen niet hoe groot of sterk iets moet zijn, (debieten van filters etc.)

mochten jullie suggesties hebben voor behulpzame winkels, dan hoor ik dat graag

of plaats een foto van jullie co2 setup! zou ook erg tof zijn.

bedankt,

Lucas
 
Zelf heb ik ze ook van MP maar het is wel van belang om naar de keuringsinslag te informeren.
 
Als je een extern filter hebt en een inline diffusor (die je tussen de uitgaande slang zet) wil gebruiken dan moet je op de werkdruk van het co2 setje letten. Voor een inline diffusor van JBL heb je bijvoorbeeld een werkdruk van 2,5 bar nodig.
 
Dit is mijn set up. Ik gebruik op dit moment een 2 kg fles (heb nog een 500 gram fles om ze te kunnen wisselen voor het vullen). Ik gebruik ook een inline diffusor op de uitgaande slang. Verder heb ik er een magneet schakelaar tussen zitten met een tijdklok om het co2 automatisch open en dicht te zetten.

722BFB07-6908-4E41-B5D7-83DDC249F652.jpeg
 
je sluit je co2 dus aan op de uitgaande slang van je filter? ik dacht dat deze altijd seperaat je bak in liep door bijvoorbeeld een beluchtingssteentje of diffusor.
 
je sluit je co2 dus aan op de uitgaande slang van je filter? ik dacht dat deze altijd seperaat je bak in liep door bijvoorbeeld een beluchtingssteentje of diffusor.

Dat is ook een manier. Vaak zit er zo’n steentje of een diffusor standaard bij het setje.

Als je het met een inline diffusor doet word het co2 beter met het water gemixed.

Het allerbeste is een co2 reactor maar daar moet je de ruimte voor hebben en je pomp moet sterk genoeg zijn ivm de extra weerstand.
 
Aha, ik heb gehoord van
- atomizers
- diffusers
- reactors
De informatie die ik hier ovwr heb gevonden tot nu toe is echter zeer bepertk. Ik zal eens rondstruinen op het forum. Over het algemeen wil ik zo weinig mogelijk apparatuur in de bak, dus een co2 installatie op het filter klinkt als muziek in mijn oren!

Zijn er mensen die dit hebben staan en er een foto van kunnen plaatsten met een beetje uitleg?
Kan een co2 installatie op elk type filter (mits deze sterk genoeg is)?

En waarom is een reactor "het beste"
 
Ik vind zelf een cerges stijl reactor het beste concept.

Ik heb geen ervaring met de griggs stijl maar denk wel dat cerges beter CO2 oplossen, ze belemmeren alleen wel aardig je flow.

Inline atomizers heb je nagenoeg geen verlies in debiet, maar wel het risico op een mist in je bak
 
Aha, even snel gegoogled! Krijg allemaal diy projecten Maar het principe is helder.
725-bfd0342a71d63964e86ef2ee1b58f6af.jpg

Dit is denk ik een mooie optie om weg te werken in de kast.
Wat betekend dit echter voor je debiet? Is er een vuistregel om te zorgen dat je altijd genoeg debiet houd?
 
Heb dezelfde inline diffuser als Ballast in gebruik. Heb geen mist in de bak hoogstens wat kleine belletjes als de Co2 aan staat. Heb een JBL Co2 controller om het te regelen.
 
Een atomizer is een nette oplossing.
En werkt prima.

Zelf heb ik hem sinds weken op de invoer van de pomp en helemaal geen belletjes meer in de bak.
 
Ben je dan niet bang voor het ophopen van co2 in de pomp zelf en cavitatie op de rotor?
Nee maar dat kan per pom verschillen.
De bellen zijn al erg klein en moeten in mijn pomp nog door een fijn voor filter heen.
Voor ik de atomizer gebruikte werkte ik met een externe reactor. Dat is een plastic ding met ballen erin en zelfs daar loste het al volledig op zonder atomizer.
Dus dat moet in de pomp met atomizer zeker lukken.
 
Ben je dan niet bang voor het ophopen van co2 in de pomp zelf?

Ik heb zelf hier ook de reaktor aan de aanzuigslag zitten zodat het Co2 door het filter heen gaat en bespaart op Co2 omdat het veel beter oplost.
Ophoping in het filter zelf ?
lijk mij niet zo'n probleem omdat het altijd opstijgt naar boven dus waar de ophoping dan zou moeten komen is tegen de pompkop aan in mij ogen omdat lucht dit ook doet.
Zelf heb ik nog geen nadelige effecten gemerkt dan dat je soms even de pomp hoort om het overtollige Co2 dat door de rotor fijn wordt geslagen en door de spraybar in kleine belletjes in het aquarium terecht komt.
Scheelde hier wel 1 a 2weken langer doen met een 500gram drukfles dan de reactor op de uitstroom slang van het filter.

Dus ik zou verder niet weten welke gevolgen nadelig zouden zijn?
Bij stroom uitval betekent ook uitval van Co2 omdat het magneet ventiel dicht slaat dus voorzie ik hier ook geen probleem mee dat Co2 dan door zou blijven lopen het filter in.
 
Na het lezen van jullie ervaringen merk ik dat ik te weinig weet over de verschillende manieren van toedienen van co2. Het enige wat "uitgebreid" aan bod is gekomen in mijn boek Is de diffuser en een spray bus die je handmatig af een toe een druk op de knop geeft.

Heeft er iemand tijd en zin om kort de andere technieken op te noemen en de daarbij voorkomende voor en nadelen?

Waarom zou je je co2 voor het filterplaatsen? Komt dit ten goede van de bacteriën op het filter of is dit alleen om te zorgen dat je geen mist krijgt.
Heeft het plaatsen van co2 vóór je filter nog effect op het debiet?
 
Aha, ik heb gehoord van
- atomizers
- diffusers
- reactors
De informatie die ik hier ovwr heb gevonden tot nu toe is echter zeer bepertk. Ik zal eens rondstruinen op het forum. Over het algemeen wil ik zo weinig mogelijk apparatuur in de bak, dus een co2 installatie op het filter klinkt als muziek in mijn oren!

Zijn er mensen die dit hebben staan en er een foto van kunnen plaatsten met een beetje uitleg?
Kan een co2 installatie op elk type filter (mits deze sterk genoeg is)?

En waarom is een reactor "het beste"
Ik werk zelf ook met een inline atomizer van UP-Aqua, prima dingetje en zorgt er dus inderdaad voor dat je geen zichtbare techniek in je bak heb.
Heb het voornamelijk gekozen omdat het erg efficiënt is (niet zo efficiënt als een reactor) en ik geen zichtbare techniek in de bak heb, een reactor zorgt er ook voor dat je filter wat zwakker wordt en dat is zeker iets wat ik niet wou, weet niet hoeveel zwakker die word maar met een inline atomizer heb je daar dus geen last van.
Let er wel op dat een Atomizer vaak meer druk nodig heb, vanaf 2 bar vaak. De UP-Aqua wordt zelfs hier gedraaid op 4 bar.

Diffuser zou ik zelf niet voor gaan, altans niet met een redelijk grote bak. diffusers zijn sterk afhankelijk van de stroming, je moet ervoor zorgen dat de stroming de bubbels door de hele bak vervoert, dit gaat vaak wat lastig met een groot formaat bak en zijn daarom ook niet mijn favoriet, dit zorgt er dus ook voor dat ze het minst efficiënt zijn. Krijg niet een slecht beeld over diffusers, want voor kleine tot middelmatige bakjes zijn het mooie dingen! ogen vaak ook mooi met alle soorten glas dat er tegenwoordig is :D
 
Wat doet men eigenlijk als er 2 filters in de bak draaien. Sluit je 1 fles co2 op beide aan of slechts op 1 filter. Of elk filter zijn eihen co2 fles (wordt beetje prijzig denk ik)
 
Wat doet men eigenlijk als er 2 filters in de bak draaien. Sluit je 1 fles co2 op beide aan of slechts op 1 filter. Of elk filter zijn eihen co2 fles (wordt beetje prijzig denk ik)
Gewoon 1 Co2 set op 1 filter, de andere filter laat je lekker draaien zoals die moet doen, dus zeker geen 2e set aanschaffen! :D
 

Terug
Bovenaan